Onverwerkte verleden van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik, (begin 30 en PKN) heb een (intieme vriendschappelijke) relatie met een jongen, die door een vorige relatie onkerkelijk geworden is. Hij gaat sinds die tijd niet meer naar de GKV, waar hij lid van was. Hij heeft een aantal dingen uit zijn vorige relatie niet verwerkt en het geen plekje kunnen geven. Piekert daardoor veel. We houden veel van elkaar, maar toch staat er wat tussen ons in, waardoor hij zich niet durft te geven. Hij is bang dat ik veel moet inleveren voor hem. Ik heb hem gezegd dat ik mijn liefde met hem wil delen. Ik durf het aan, hoewel ik mijn liefde voor hem heel lang ingehouden en genegeerd heb en probeerde te verdringen door het geluk in andere dingen te zoeken. Telkens komt het in hevige mate terug. Wat moet ik doen? Mijn verlangen is om hem gelukkig te maken, mijn leven met hem verder te gaan. Man en vrouw worden, een gezin te stichten. Ik voel dat ik sterk genoeg ben mij daarvoor te geven. Hij wil het ook graag, mij gelukkig maken en een huwelijk aangaan, maar het onverwerkte verleden houdt hem tegen. Wat moet ik doen? Of wat moeten wij doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi om te lezen dat je liefde wilt geven en dat je je leven wilt delen. Maar wat te doen als hij nog niet zover is? Wachten, denk ik. Wat moet je anders? Als het onverwerkte verleden hem tegenhoudt, zal hij toch eerst daarmee -en dus met zichzelf- in het reine moeten zien te komen. Misschien is een huwelijksvoorbereidingscursus of huwelijkscatechese een idee? Die dingen kun je in ieder geval samen gaan doen.

Op dit moment lees ik het (nieuwe) boek van Tim Keller met de titel "Het huwelijk, Gods wijsheid over gevende liefde." Wellicht ook voor jou een aanrader om zelf -of samen- te lezen!

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering