In kerk trouwen na schuldbelijdenis

Ds. A.I. Kazen / Geen reacties

Vraag

Ik ben achttien jaar geleden vreemdgegaan en daar heb ik schuldbelijdenis voor gedaan! Daarna heb ik een vrouw ontmoet waar ik veel mee deelde, maar heb geen geslachtsgemeenschap gehad of iets wat daar op lijkt. Nu is mijn vraag: mag ik in de kerk trouwen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op de korte vraag die je stelt, krijg ik geen kort antwoord geformuleerd, in de zin van ja of nee. Allereerst roept je vraag bij mij een aantal verduidelijkingsvragen op. Je schrijft dat je achttien jaar geleden vreemd bent gegaan. Had je toen een relatie en heb je toen seks met iemand anders gehad? Of had je geen relatie, maar ben je toen met iemand naar bed geweest? Ook schrijf je dat je destijds schuldbelijdenis hebt gedaan. Ik ga ervan uit dat je je vreemdgaan allereerst als zonde aan de Heere hebt beleden. En dat dit, aangezien je de term "schuldbelijdenis" gebruikt, een vervolg heeft gehad ten overstaan van ambtsdragers/kerkenraad (nadat je vreemdgaan openbaar is geworden of door jou bij een ambtsdrager is ‘opgebiecht’).

Graag wijs ik je op de belofte dat wie zijn zonde belijdt en nalaat barmhartigheid zal verkrijgen (Spreuken 28:13). De belofte die, met andere woorden, onder meer ook in 1 Johannes 1:9 staat: "Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." Als de Heere in de weg van het belijden van je schuld vergeeft, dan ‘vergeet’ Hij die ook. Vergeven en vergeten gaat bij Hem hand in hand. Voor ons mensen een onmogelijkheid. We vergeten nooit wat we een ander vergeven hebben. Ook is het zo dat we gevolgen van onze zonden met ons meedragen; de sporen die zonden getrokken hebben niet (altijd) uit kunnen wissen. Ik neem dan ook aan dat je verleden voor je huidige vriendin geen ‘verborgen verleden’ is. (Trouwens: wat een zegen dat in je huidige relatie het nalaten blijkt van de zonde waarover je schuld hebt beleden!)

In alle voorzichtigheid kom ik tot een antwoord op je concrete vraag: mag ik in de kerk trouwen? Met andere woorden: kan en mag je huwelijk kerkelijk bevestigd en ingezegend worden? Ja, ik denk dat dit mogelijk is. Al zou ik als ik de predikant/kerkenraad was bij wie de aanvraag hiervoor gedaan werd, nog wel antwoorden op o.a. de hierboven gestelde vragen willen hebben, voordat ik tot een definitief antwoord kom.

Hopelijk heb ik je, ondanks mijn voorzichtigheid en de voorlopigheid van mijn antwoord, toch wat kunnen helpen. Doorvragen mag overigens altijd!

Hartelijke groet en het licht en de leiding van de Heilige Geest toegebeden bij de stappen die je, samen met je vriendin, zet.

Ds. A. I. Kazen