Volgelingen van Jan Hus cremeren hun doden

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

De afgelopen periode zijn wij op vakantie geweest in Tsjechië. Wat ons opgevallen is dat in de kerken die ontstaan zijn uit de 'leer' van Hus, het de gewoonte is dat overledenen gecremeerd worden. Weet iemand daar de achtergrond van?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat is geen gemakkelijke vraag, zeg! Jan Hus (1370-1415) was hoogleraar in Praag. In die tijd waren er nauwe betrekkingen tussen Engeland en Tsjechië. Juist toen werkte in Engeland de bekende geleerde Wyclif, die bekend is geworden vanwege zijn vertalingen van de Bijbel in het Engels en zijn kritiek op de (Rooms) Katholieke Kerk. Jan Hus was bekend met de ideeën van Wyclif en droeg ze ook uit in Praag. Daarom worden Wycliff en Hus wel eens genoemd “de voorlopers van de Reformatie”. Eigenlijk klopt dat inhoudelijk niet helemaal. Want Hus gaf wel kritiek op de organisatie van de kerk en ook op het pausdom, maar de rest van de leer van Rome (zoals het avondmaal) nam hij 'gewoon' over. Toch mogen we wel zeggen dat Hus iemand was die zich wilde beroepen op de Heilige Schrift alleen. Dat is hem fataal geworden. Op 6 juli 1415 werd hij in Konstanz verbrand. Ze hadden wel een grote aanhang, maar die ging een radicale weg op, van rebellie en verweer. Dat is een kerkhistorisch verhaal apart.

Maar nu je vraag: een zeker antwoord heb ik niet, maar ik heb een idee dat het zo is dat Hussieten wellicht de crematie toepassen in 'navolging' van hun grondlegger en zijn lot. Een andere verklaring heb ik niet. Nergens kan ik het vinden. Ook een zoektocht op internet kon mij niets opleveren. Toch denk ik dat ik met deze link niet ver weg ben van de waarheid. Toch is het een vreemde gewoonte. De Bijbel spreekt er duidelijk over dat de verbranding van een lichaam een vloek is.

Beste vragensteller, ik hoop dat je er wat mee kunt.

Vriendelijke groeten,
ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Tags in dit artikel:

cremerenoudvader