Waarom verlangen naar opwekking?

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Veel mensen lijken te verlangen naar een opwekking en vinden dat je daar echt om moet bidden. Is dit een bijbelse opdracht en waar staat dit in de Bijbel?

Het lijkt mij beter om te bidden om de wederkomst van de Heere Jezus. Dat staat er duidelijk. En tegelijkertijd natuurlijk wel doorgaan met een getuige te zijn.

Antwoord

Voorop gesteld: het gebed om de wederkomst is een Bijbelse zaak en hoort bij het leven van de bruidskerk. Denk aan Openbaring 22 het slot. Het verlangen naar de dag dat de bruid bij de hemelse Bruidegom zal zijn, zal al Zijn en mijn vijanden voor eeuwig van de aarde worden weggedaan en hun oordeel ontvangen, en -vooral- dat God niet meer onteerd zal worden en dat hemel en aarde vol zullen zijn van de heerlijkheid van HEERE. Dat is overigens een levenslange les en oefening voor het geloof. Om de Heere Jezus zo lief te hebben, zo te verlangen naar de eer van God, zo te lijden onder alles wat Hem nu onteerd dat ik bid: kom Heere Jezus, kom haastig.

Echter: omdat dat ook de dag is van het oordeel en de eeuwige vergelding van de goddelozen, is de Heere Jezus zo bewogen over zondaren. En ook op weg naar de wederkomst verlangen we al zo, als het goed is, dat Gods eer glanzen zal op aarde. En dat geeft het gebed om opwekking. Denk aan Jesaja 64:1 en het gebed van Paulus in Efeze 3:14 en verder. Het gebed dat Gods kerk zal glanzen van godsvrucht en getuigenis én dat nog velen zullen worden gered. We weten uit de Schrift dat Gods macht er groot genoeg voor is. En dat er voor de gelovigen en hun nageslacht beloften zijn, dat er voor Israel beloften zijn (o.a. Romeinen 11) én dat de massale erkenning door Israel van Jezus van Nazareth als de Messias zal zijn het leven uit de  doden (Romeinen 11). Verder bewijst de kerkgeschiedenis dat opwekkingen mogelijk zijn.

Misschien dat dat lijkt te strijden met de gegevens uit Openbaring dat vooral verdrukking en vervolging schildert voor Gods Kerk op aarde. Maar zou dat niet samen kunnen gaan? Is het niet juist zo dat de kerk vaak groeit in landen van vervolging, ondergronds?

Welke gelovigen zou niet verlangen (of behoren te verlangen) naar de wederkomst, jazeker? Maar ook: welke christen zou niet vurig bidden dat God voor de wederkomst uit nog opwekking(en) zal geven. Om Zijns Naams wil!

Ds. D. Breure