Geestverruimend middel Ayahuasca

J. Boeijenga / Geen reacties

Vraag

Ik heb interesse in het middel Ayahuasca. Uiteraard is dit een proces waar ik mij veel over heb ingelezen. Ik heb mijn hele leven al last van obsessieve gedachtes, in de zin van moeilijk zaken kunnen accepteren of loslaten. Bidden en therapie volgen gedaan.

Ik realiseer mij de intensiteit van het middel en de voorwaardes het in een veilige setting te doen. Ik voel mij hier klaar voor en geroepen. Mensen maken levensveranderende situaties mee. Het doeleinde is positief om meer tevreden door het leven te gaan, waardoor je de beste versie van jezelf kan worden en hiermee ook voor anderen. Ik zou graag het bijbelse perspectief hierop willen weten.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het hebben van obsessieve gedachten kan een mens erg ongelukkig maken. Vaak uit zich dit in angsten, dwanggedachten en dwanghandelingen. Dit is een aandoening waarvoor je je zeker door een psychiater moet laten behandelen. Vaak gaan obsessies ook nog gepaard met andere persoonlijkheidsstoornissen, zoals schizofrenie, autisme, extreme achterdocht (paranoia) of eetstoornissen.

Je zegt: "therapie volgen heb ik gedaan." Sommige therapieën hebben een duidelijk eindpunt, maar gezien je betoog heeft de therapie (welke was dat, door wie werd het gegeven, was het een gecertificeerde psychiater?) nog niet het gewenste effect gehad. Verwacht bij dit ziektebeeld geen snel effect, het is wellicht zelfs een ‘leven lang leren’.

Het nemen van een geestverruimend middel als Ayahuasca lost niets op en is een vlucht uit de werkelijkheid. Die werkelijkheid verandert hier niet door en komt weer keihard terug als het middel is uitgewerkt. Soms kan een trip met Ayahuasca zelfs averechts werken, het is dus zeker niet: succes verzekerd. Bovendien is het verboden, Ayahuasca valt onder de verboden middelen zoals die beschreven zijn in de opiumwet.

De Bijbel laat ons zien dat we het gezag, dat wettelijk over ons gesteld is, moeten gehoorzamen. Als een middel wettelijk verboden is, is er alleen daardoor al een Bijbelse grond om dit middel te verbieden. Ook de waarschuwingen in de Bijbel tegen dronkenschap laten zien dat God niet wil dat onze geest beïnvloed wordt door middelen die wij tot ons nemen. Je zult moeten erkennen dat een intensief gebedsleven of het lezen in Gods Woord ernstig gehinderd worden, om niet te zeggen: onmogelijk zijn, als je onder de invloed verkeert van geestverruimende middelen.

Nuchterheid, waakzaamheid, matigheid en zelfbeheersing zijn eigenschappen die wel positief genoemd worden in de Bijbel. Voorbeelden: 1 Petrus 5:8: "Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden." Spreuken 20:1: "De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daardoor dwaalt, zal niet wijs zijn." Galaten 5:22-23: "Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid."

Echte levensverandering kan alleen plaatsvinden als God met Zijn Heilige Geest je overtuigt van je zondige leven, je daardoor je gaat afvragen hoe je met Hem verzoend kunt worden om zo het eeuwige oordeel te kunnen ontlopen en je in een herstelde (liefdes)verhouding met Hem kunt komen, tot eeuwig behoud. Inderdaad, in de weg van confrontatie. Niet in de weg van vermijding en vlucht. Ik hoop echt dat je deze lijn gaat volgen.

Mocht je al begonnen zijn met je zelfgekozen ‘therapie’ dan wil ik je toch ernstig toeroepen: stop met deze heilloze weg! Laat je met God verzoenen, volg Zijn wegen na! Dan word je de beste versie van jezelf, zul je God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Maar zoek ondertussen professionele christelijke psychiatrische hulp. Van harte wens ik je toe dat Hij de therapie zegent, je ondersteunt bij het strijden tegen je obsessies en je aan Hem verbindt in oprecht geloof, vaste hoop en vurige liefde.

Johan Boeijenga

Lees meer artikelen over:

obsessie