Rozenkwarts-steen

drs. A. Meijer / 14 reacties

Vraag

De christelijke natuurgeneeskundige waar wij regelmatig met onze dochter naar toe gaan adviseerde ons om een rozenkwarts-steen voor onze dochter aan te schaffen om de onrust in haar gedrag te verminderen. Hoe moeten wij met dit advies omgaan? Bied je op deze manier geen gelegenheid voor duivelse invloeden?

Antwoord

Beste vragensteller,

De geneeskrachtige werking van stenen is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Stenen spelen sinds mensenheugenis een rol in religie en geneeskunst (die overigens vaak met elkaar verweven zijn). Sinds de ontkerstening in Nederland is de opkomende invloed van oosterse filosofie en geneeskunst duidelijk merkbaar. Deze geneeskunst staat zeker niet los van de oosterse -onbijbelse- filosofie en religie. Daarom moet je er volgens mij heel voorzichtig mee zijn. We hoeven het kind niet met het badwater weg te gooien maar helaas worden vaak stenen voor brood gegeven. En dat is mij een 'steen des aanstoots'.

Vriendelijke groet,
Bram Meijer

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskunde
14 reacties
Dorah
Wat zoeken christenen toch bij natuurgeneeskundigen...
Helemaal eens met het antwoord en wat een geweldig taalgebruik:)!
Spatie
Wij hebben zelf 2x een bezoek gebracht aan een natuurgeneeskundige met onze zieke zoon. Zonder onderzoek, met alleen door ons aangeleverde documenten, wist deze man precies wat er loos was. Een streng dieet en potten dure pillen, die hij natuurlijk zelf verkocht :-)
@dorah
Wij wisten niet waar we naar toe moesten met hem. Hij had dediagnose cvs gekregen en moest maar naar de orthopedagoog en fysio. Het probleem zat tussen zijn oren vonden de proffesionals. Omdat er volgens ons wel degelijk een lichamelijke ziekte was, moesten wij op zoek naar een andere arts. Ja, dan doe je wel eens domme dingen...
We zijn nu al enkele jaren bij een uitstekend arts en weten inmiddels dat onze zoon chronische lyme heeft.
rotterdam
Er is een aantal signalen die aanwijzingen vormen dat men te maken heeft met kwakzalverij. De belangrijkste signalen zijn de volgende:

Reclame op radio, televisie en in niet medisch-wetenschappelijke bladen, zoals huis-aan-huisbladen, waarbij vooral de werking wordt aangeprezen.

Het middel werkt voor een groot aantal ongerelateerde kwalen.

Het middel belooft wonderen

Het middel is gemaakt volgens een geheim recept of de werking wordt niet verklaard

Het middel of de methode wordt al heel lang en/of door heel veel mensen gebruikt

Er bestaat weerstand tegen het middel of de methode in de medische wetenschap.

Het middel werkt op basis van energie, trillingen, vibraties, aura's et cetera
Race406
De zoveelste "geneeskundige" die zich christen noemt....
Een steentje zou rust geven?
De HoekSTEEN, Die geeft Rust!
Race406
Wat me wel opvalt is dat men in "wat behoudender kringen" vaak wel naar dat soort genezers toegaat. Soms zelfs als het ware onder aanvoering van de ouderling.... Helaas, wat is er toch mis???? Wij zingen een wat ruimere selectie liederen en naast de Oude ook de Nieuwe psalmberijming, en lezen uit de HSV, maar staan wel met beide benen op de grond.
Dat heb ik liever dan ultrabehoudend zijn en alles vasthouden wat oud is, maar ondertussen wel massaal met zijn allen naar een "zweeft**f gaan.

Ik generaliseer wat, maar ik hoor en zie dat echt veel te vaak gebeuren....
mluther
@Race406 Daar ben je zeker niet de enige. Ook m'n moeder kwam vlak voor het rijexamen aandragen met een pillen (valeriaanwortel als ingrediënt of iets dergelijks), waardoor je rustiger/minder stress zou hebben. Ik heb ze geslikt, maar niet omdat ik geloofde dat het middel me zou helpen. Ik heb overigens m'n moeder wel gezegd wat ik ervan vond en dat ik toch wel wat bezwaren heb ertegen.

De belangrijkste reden dat mensen het kwaad er niet van inzien, is omdat men geen kennis heeft. De Heere Jezus zegt het zelf, Mijn volk gaat verloren, omdat het geen kennis heeft. Hoe komt dat die kennis er niet meer is? Ik persoonlijk ben van mening dat dit te wijten valt door het vasthouden aan allerlei regeltjes (onder meer alleen de Statenvertaling als de juiste vertaling zien) en ondertussen een gemis aan het levend geloof. Ja, dan krijg je we een dodengodsdienst zoals men die ook in Israël had ten tijden van de profeten, maar zeker ook in de tijd van de Heere Jezus.
kareljansen
Als u gelooft dat uw dochter rustig wordt van de aanwezigheid van een stuk steen bent u aardig de weg kwijt. Je laat je dan niet zozeer in met duivelse toestanden, maar je laat je vooral keihard voor de gek houden. Er is werkelijk geen flintertje bewijs dat dit soort onzin werkt.
En als u denkt: "baat het niet, dan schaadt het niet", dan stel ik voor drie rondjes om uw keukentafel te rennen, te blaten als een schaap en 3 liter water over uw stoep te gooien om te eindigen in een potje monopoly. Dit consult kost maar 99 euro, baat het niet dan schaadt het niet, niet goed, geld weg.

Het feit dat we een verduisterd verstand hebben betekent toch niet dat we ons gezonde verstand niet meer hoeven te gebruiken?
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
levensbron
mooi Race406,

De HoekSTEEN, Die geeft Rust!

Ooit, heeeeel lang geleden heb ik ook een Agaath om gehad.
Dat zou helpen voor mijn ernstige migraine.
Mooi niet, geloof er a.u.b niet in vragensteller.
Gooi dat advies meteen weg van die z.g.n." arts" en luister naar Bram Meijer:

" Daarom moet je er volgens mij heel voorzichtig mee zijn. We hoeven het kind niet met het badwater weg te gooien maar helaas worden vaak stenen voor brood gegeven. En dat is mij een 'steen des aanstoots'.

Mooi verwoord van Bram Meijer."

Sterkte hoor.
levensbron
Vest op prinsen geen betrouwen,
Waar men nimmer heil bij vindt;
Zoudt g' uw hoop op mensen bouwen?
Als Gods hand hun geest ontbindt,
Keren zij tot d' aarde weer,
Storten met hun aanslag neer.
Catherine
Jaren geleden had je een armbandje met een steentje erin, dat als een magneet zou werken, je moest het op de juiste plaats dragen. Mijn zus zwoer erbij en droeg dat ding dag en nacht tegen migraine. Je zou er ook langer door leven.
Toen de promotor van het ding plots doodbleef, stortte de verkoop volledig in. Mijn zus deed hem toen ook maar af, een illusie en 4 tientjes armer.
Hoe zou een steen om je nek nu kunnen helpen? Daar prik je toch zo doorheen?
En laten we verder maar niet meer stenen gooien ;-)
mortlach
@franciscus: maar er is zelfs geen begin van een mechanisme waarom een stukje steen iets zou doen. Hooguit het placebo effect :-)

Verder ben ik het eens met Rotterdam. Al denk ik niet dat je je zozeer zorgen moet maken om 'duivelse invloeden', maar gewoon om ouderwetse oplichterij.

Wat zou zo'n steentje moeten kosten, eigenlijk? Op marktplaats zie je prijzen van rond de 7 euro PER KILO. Kijk dus goed uit voordat je 80 euro betaalt voor wat weinig meer is dan een presse-papier.
mortlach
Vergelijk dus vooral de prijzen van sites voor verzamelaars/mineralogie en zogenaamde 'genezings stenen'.

Op die laatste sites zijn stenen ongeveer 10 keer zo duur als op de eerste.

Wel goeie handel, trouwens! :-)
rotterdam
@mortlach ; duivelse invloeden ? het is flessentrekkerij deze kwakzalvers.
Goedgelovige zieke mensen bedriegen en geld uit de zak kloppen - ja dus duivelse invloeden.

Wat kost die troep ? 80 euro ?
Mijn advies ; 80 euro's van een hoge brug in het water gooien - zie je nog bubbeltjes voor je geld.

Ik ben het eens met Race406, het is onbegrijpelijk dat dit soort zwendel zoveel afzetmarkt creëert binnen de refo kringen. Homeopaten, strijkers, magnetiseurs, pieskijkers en andere clowns floreren op de biblebelt.

Ik was onlangs bij een oud tantetje, ik zal de naam van het dorp niet vermelden anders word ik al te duidelijk maar die vertelde mij hoe de mensen in het dorp hun hoofdpijn behandelden "je pet 1 dag naar vrouw X, die draagt je pet de hele dag en dan is je hoofdpijn weg.
Ik vroeg tante "wat zegt de dominee hiervan? "
Antwoord "ach jongen, den dominee is zo'n geleerde mens die begrijpt dat niet".
Race406
@mluther: Valeriaan is iets onschuldigs op zich. Wij gaven het vroeger wel, op advies van de dierenarts, aan onze hond als we op vakantie gingen. Het lieve dier was de hele reis lekker rustig... ;-)