Vlees eten

Redactie Refoweb / 24 reacties

Vraag

Ik vroeg me af waarom God ons vlees gaf te eten na het paradijs. Want uiteindelijk is vlees helemaal niet goed voor ons. Vooral voor een zenuwstelsel is groen eten veel beter en een zenuwstelsel stuurt bijna alles in het lichaam aan. Waarom gaf Hij dan iets wat uiteindelijk helemaal niet goed voor ons zou zijn?

Antwoord

Je conclusie is niet juist. "Mager onbewerkt vlees staat in de Schijf van Vijf en past in een gezond voedingspatroon. Vlees is rijk aan de vitamines B1, B6 en B12 en het mineraal zink. Daarnaast levert het vitamine B2 en de mineralen ijzer, fosfor en seleen. Lever is bovendien rijk aan vitamine A. Vlees bevat van nature eiwit en vet. Er zitten geen koolhydraten in." Aldus het Voedingscentrum.

Maar er is niemand die je verbiedt om alleen groen voer te eten. Wij houden het liever op gezond én gevarieerd.

Lees ook de onderstaande artikelen:

24 reacties
sydneylover
De term 'groen voer' doet mij vermoeden dat de redactie van Refoweb enige carnivore voorkeur heeft :-)
Boanerges
Precies, groenvoer is nogal een aanmatigende typering. En ook het gebruik van de Schijf van Vijf is zeker niet onomstreden. Maar dat argument zal voor de redactie wel niet bespreekbaar zijn.
Rembrand
Een matige vleesconsumptie is niet ongezond denk ik.
Dagelijks meer dan 80 gram vlees van dieren die antibiotica en allerlei krachtvoer krijgen lijkt me niet gezond. Bewerkt vlees met allerlei toevoegingen zoals worst is volgens deskundigen erg ongezond.
Alles met mate en weet wat je eet is mijn motto.
Rembrand
En streef vooral naar 400 gram groente per dag per persoon.
Samanthi
Het klopt niet helemaal, pas na de zondvloed kwam vlees eten in zicht.
Gevarieerd eten en met mate is gezond, alleen groenvoer, alleen fruit, alleen granen of een combinatie daarvan zal tekorten geven.

Vlees en vis, kijk wel naar reine of onreine dieren, het is niet voor niets dat schaaldieren of varkensvlees niet gegeten werd.
Rembrand
Schaaldieren en varkensvlees bederven vrij snel, dankzij onze moderne koeltechnieken is het in het hier en nu relatief veilig om te eten. Maar het blijft oppassen.
Jesaja40
De aarde was maar net opgedroogd en het meegenomen graan was net toereikend. De Eeuwige had allang erin voorzien dat de mens voedsel nodig had om weer een normaal bestaan op te bouwen. De vruchtbomen hebben veel te lijden gehad en de natuurlijke bestuiving van de bloesem was in de scheppingsorde verankerd. Als door een wonder zorgde het geringe aantal insecten dat de bestuiving op gang kwam en daardoor een heel bescheiden oogst mogelijk was.

Alles was immers verwoest en zaad etende dieren was klein in aantal. Maar een paartje die ook moest knokken voor het opkomende voedsel. Het is de beschermende hand van de Eeuwige geweest die de acht mensen het eerste jaar in leven hield. De reine dieren werden als alternatief voedsel aangewezen. Ook van de reine dieren werden er offers gebracht aan de Eeuwige. Het daardoor uitgespaarde graanvoedsel kon gedeeld worden met de onreine dieren. Het reine Pluimvee was sneller slachtrijp dan een rund. Heel zorgvuldig en als een goed rentmeester heeft Noach en zijn familie de eerste jaren na de zondvloed gehandeld. Daarnaast was er ook nog voedsel uit het water: de reine vissen.

Het ecosysteem kwam gelukkig op gang. Het schoolvoorbeeld van wat geen voedsel werd zichtbaar in het enkele paartje dieren. Die moesten gewoon met rust gelaten worden. Onder die dieren zaten ook de predators die alle onreinheid opaten en een reinigende functie vervulden. Het slachtafval van de reine dieren kon immers gegeven worden aan de predatoren. Dat was het plan van de Eeuwige om scheiding te maken tussen rein en onrein. Het ecosysteem functioneerde gelukkig weer, maar het was bij verkeerd handelen zeer broos geworden.

Vlees eten had een functie van overleven en een aanvulling. Nimmer mag het de hoofdmoot worden. Het gezaaide en de vruchten was de mensheid gegeven.
Davinci83
@Jesaja40
Ik vind het een mooi verhaal en kan me voorstellen dat het zo gegaan is, maar ik vraag me af waar je dit op basseerd? We kennen die details toch niet of is er ergens wat overgeleverd waarvan de afkomst zeker is?
Ali636
Mag ik even toevoegen dat varken geen vlees/voedsel is. Wij voelen ons een stuk gezonder nadat we onze vleesconsumptie grondig hebben verminderd en nu vind ik 50 gram runder gehakt al te veel...
En God gaf de opdracht reine dieren te eten. Begin niet uit te leggen dat we geen joden zijn. Ik pas me aan aan de wensen van het huis. En er woont een Jood in het hemels huis. Kwestie van beleefdheid en gehoorzaamheid.
Rembrand
Bedankt voor je nuchtere toevoeging Ali !!
Dit kan mij over de streep trekken om zelfs te stoppen met af en toe een plakje Parmaham. Het overige varkensvlees was ik al mee gestopt.
nachtegaaltje
Al zo'n 25 jaar eet ik geen vlees. De wijze waarop sommige dieren behandeld cq mishandeld worden gruw ik van. Uiteraard gaat mijn respect uit naar de boer (-en) die goed zorgen voor hun dieren.
Boanerges
@Nachtgaaltje, het is naar hoe je het bekijkt. Een melkboer haalt een pasgeboren kalf direct bij de koe vandaan en zorgt ervoor dat de koe elk jaar kalft omdat de melkproductie anders stopt. Een varkensboer laat een zeug per jaar 30-35 gespeende biggen “produceren” Om maar te zwijgen over de kippenboeren die hun Lion zo weinig mogelijk ruimte geven. Als je dat “goede zorg” door de boer vindt dan zul je gelijk hebben maar ben je in mijn ogen geen rentmeester. Ik denk dat we ons helemaal niet meer realiseren welke misstanden er in de veehouderij als normaal worden gezien.
Jesaja40
@Davinvi83

Alles wat de Eeuwige wilde sparen van mens en dieren ging in de ark van Noach. De rest, met uitzondering van de vissen ging gewoon verloren. Zo verdorven was de schepping geworden in de ogen van de Eeuwige dat Hij het grootste deel van die schepping prijsgaf aan de vernietiging.

Een uiterst fragiel deel van de dieren werd dor de Eeuwige afgezonderd. Zij mochten overleven om de aarde weer biologisch in stand te houden. De Eeuwige schond Zijn belofte aan de mensheid niet en gaf een zeer beperkte genade. Noach en zijn familie kenden de flora en fauna van voor de zondvloed en beseften maar al te goed. Het uitbundig zingen van vogels was beperkt tot maar een vogel van iedere soort. Hun besef was: nu is alles uniek en daar moeten we zeer zuinig op zijn.

Wetenschappers bestuderen nog steeds de gevolgen van de zondvloed. Weinigen bestuderen de oorzaak van de zondvloed. Gelukkig zijn er velen die de trouw van de Eeuwige zien in de zondvloed en Hem prijzen om Zijn goedheid en genade.
Konijntje
Het antwoord van Refoweb is mogelijk wat bevooroordeeld ("groen voer"), maar de vraagstelling is ook wel erg sturend.

Uiteindelijk is het vlees eten een gevolg van de zondeval en zal dit op de nieuwe aarde niet meer het geval zijn (lees Jesaja 65 maar).
Omega
Jezus was een vleeseter. Zijn grondpersoneel denkt het beter te weten.
Rembrand
@ Omega. Denk je nu echt dat er rond het begin van de jaartelling door de gewone, hardwerkende mensen dagelijks grote stukken vlees gegeten werd ? Dat was denk ik alleen beschikbaar voor de rijken die daar misschien toen al de tegenwoordig bekende welvaartsziekten van kregen.
Ik vrees dat je nu je eigen vleesconsumptie goed probeert te praten. Bij voorbaat excuses als ik me vergis.
tiswat
@Rembrand.
Er staat inderdaad nergens in de bijbel dat er dagelijks vlees werd gegeten.
Wel werd er bij speciale gelegenheden vlees gegeten.
Ook staat er:
Gen 9 vers 3.

‘Alles wat zich beweegt, waarin leven is, zal u tot voedsel dienen; Ik heb het u allemaal gegeven, evenals het groene gewas.’

‭‭
Tegenwoordig vinden veel mensen het zielig als er een dier wordt geslacht. Keel doorsnijden en dood laten bloeden.
Terwijl het zo bijbels is.

We zijn dieren gaan vermenselijken, soms zorgen we beter voor de dieren dan voor de mensen.

Dit artikel over een slager was wel mooi.
Goed voor de dieren zorgen voor ze geslacht worden.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1176015/slager-laat-varkens-uit
Naturel
Wat een bijzonder antwoord
Ik citeer :

Maar er is niemand die je verbiedt om alleen groen voer te eten. Wij houden het liever op gezond én gevarieerd.

Groen voer : klinkt een beetje een nare “cavia achtige “ ondertoon in

Gezond én gevarieerd : hier wordt gesuggereerd dat wanneer men geen vlees eet dus niet gezond én niet gevarieerd eet?
Ik eet al dikke 40 jaar vegetarisch én de laatste tijd zo veel mogelijk vegan ben ik blakende gezondheid en mijn maaltijden zijn absoluut gevarieerd, misschien wel gevarieerder dan die van een vlees eter
Rembrand
Laat iedereen toch eten wat hij/zij wil, verantwoord vindt of zich gezond bij voelt. Maar overgiet de maaltijd niet met een christelijke sausje alstublieft.
Omega
@Rembrand Ik geloof niet dat ik ergens beweer dat er "rond het begin van de jaartelling door de gewone, hardwerkende mensen dagelijks grote stukken vlees gegeten werd." Ik zeg alleen dat Jezus een vleeseter was. En ik doe ook in dit opzicht met Hem mee. Dus ik ben het helemaal met je laatste reactie eens waarin je zegt dat de maaltijd niet een christelijk sausje als dressing moet hebben. Die indruk kreeg ik namelijk ook bij verschillende reacties, vandaar mijn mijn bijdrage. En als mensen zich gelukkig voelen bij sla en andijvie, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik merk omgekeerd evenredig dat de spinaziebrigade mij het dagelijks biefstukje wel misgunt. Niet dat ik daar wakker van lig, want volgens mij is dat chagrijn het gevolg van een gebrek aan dierlijke eiwitten ;-)

O ja @naturel, ik eet mijn hele leven al vis en vlees en ben minstens zo gezond als jij... Onlangs sprak ik trouwens een voedingsdeskundige en ex-vegetariër. Ze zit nu veel beter in haar vel (maar niet strakker) ;-)