Duvel 6,66%

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Een tijdje terug was er een vraag bij jullie over 'Angst voor het getal 666'. Bij het artikel stond een foto van het biermerk Duvel 6.66 procent alcohol. In het artikel werd onder andere Apple genoemd die het getal gebruikte, maar waarbij het niet duidelijk is of ze het bewust verkeerd bedoelden. Bij Duvel komt de vraag op: wat bezielt mensen je bier deze naam te geven? Het lijkt me spottend bedoeld. Als daarbij de genoemde 'smaak' als jubileumsoort aan het assortiment werd toegevoegd met het getal 6.66 procent alcohol terwijl het getal 666 het getal van het beest is... Hoe triest!

Als ik het zie staan is het alsof de duivel grijnst. Maar feitelijk moet ik daar geen last van hebben omdat Christus overwinnaar is. Maar toch steekt het en is het lastig daar mee om te gaan. Er gaat ook wel een gebed in me om. Dat de makers en zij die met zo'n merk proosten, wakker geschud worden uit de doodsslaap en het merk uit het bierschap gaat verdwijnen omdat ze Jezus, de Christus leren kennen!

Hoe kunnen we toch als christenen op een positieve manier de mensen wakker schudden en het werk van de duivel op zoveel terreinen van het leven ontmaskeren. Opdat mensen het verkeerde gaan inzien en het Licht van Christus gaan ontdekken?

Antwoord

Beste vriend,

Ooit zette ik een foto op m'n socials van een flesje Duvel dat in onze koelkast stond. Iemand schreef erbij: goed zo, kaltgestelt. Zo zou ik maar mee omgaan; nuchter blijven (op beide manieren, dus niet te veel :-)). Als je het lekker vindt, drink het gerust met mate.

Wat de gedachte ook is achter de naam van het merk en het alcoholpercentage, ook hiervan geldt: van de Heere is immers de aarde en haar volheid (1 Korinthe 10:26). Paulus durft het zelfs aan om vlees te (laten) eten dat aan afgoden is geofferd, een afgod is immers niets (zie 1 Korinthe 10, vanaf vers 23).

We hoeven de werken van de boze niet te zoeken in getallen en namen. Ons telefoonnummer van de vaste lijn eindigt op dit moment met driemaal 6. Er zijn mensen die het soms zeggen, "als 666 belt, is het de dominee." Om zoiets kan je volgens mij gerust lachen.

Hoe je exact moet denken over het getal 666 dat in Openbaring genoemd wordt, weet ik niet. Zelf denk ik in de volgende lijn; 7 is het getal van God, wat Hij doet is volmaakt. De boze en de mens komt nooit verder dan 6, het haalt de norm van God niet. De boze kan veel, maar nooit geeft hij ons vrede.

We leven na Pasen; Jezus leeft. Wie in geloof op Jezus ziet, die vreest voor dood en duivel niet. Zing zo'n lied maar als je onrustig wordt. Zingen jaagt de duivel op de vlucht, toch? Jezus heeft de boze verslagen. Wie schuilt bij Hem is veilig. Luther, die echt oog had voor de duivel (denk aan het verhaal van de inktpot) schrijft: De zwaarste verzoeking, waar de duivel ons in wil leiden is: het minachten van het Woord van God. Hij zette al in het paradijs een vraagteken achter wat God gezegd heeft en hij zei, dat hij wist, wat God weet. Hij toverde (als een "Tausendkünstler") en wilde haar in het verderf storten, en zou hij z'n ambt uitoefenen zoals hij wilde, dan zou hij ons geen ogenblik laten leven. We zijn als een strohalm voor hem. En wat doet onze Heere God? Hij steekt het strohalmpje aan door Zijn Woord en maakt een licht in de wereld, dat de duivel niet weet, waar hij blijven moet. (Genesis 3: 1, 5, 15).

Als jij zo'n lichtend strohalmpje bent, dan draag je het licht van Christus. Als je een mens wil wakker schudden (los van de vraag of het lukt) moet je niet beginnen met de duivel te bestrijden, maar Jezus aan te prijzen.

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen