Relaxen met de iPad

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 10 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw, getrouwd en een gezinnetje met twee kinderen. Nu loop ik er constant tegen aan dat ik, als er even tijd over is, mijn iPad pak en uitzendingen en op YouTube kijk. Het varieert van vlogs tot uitzendingen zoals Temptation Island, Expeditie Robinson, noem maar op. Heel veel mensen in mijn vrienden- en familiekring zijn ook refo en doen dit ook. Dat is een soort van mijn excuus. Dat ik denk, anderen doen het ook, dus zo erg is het niet.

Maar het is zo leeg, elke keer voel ik me daarna weer super slecht. Ik voel m’n geweten, maar ik ga er mee door. Ik ben echt verslaafd eraan. Als ik dan naar bed ga durf ik amper te bidden, voel me enorm schijnheilig. Er wordt zoveel gevloekt, overspel gedaan, enz. Maar juist dat trekt aan. M’n gezin vergt veel energie, even achter de iPad is heel relaxed. Hoe kom ik er van af? Van mezelf lukt het echt niet!! Heeft u tips om dit te mijden? Vooral het kijken naar al die uitzendingen waarbij het alleen maar draait om seks enz. (wat ik dus wel leuk vind maar weet dat het niet goed is).

Antwoord

Beste vriendin,

Je stelt jezelf kwetsbaar op. Je hebt een druk leven en zoekt naar ontspanning en zelf heb je moeite met de manier hoe je die invult.

Volgens mij ben je er niet bij gebaat wanneer ik je ‘probleem’ groter of kleiner maak. Het helpt niet wanneer er gezegd zou worden: oh, wat erg. Hoe kan je zoiets nu doen? Het helpt evenmin als ik zou zeggen: joh , wat maakt het uit, iedereen doet het.

Volgens mij is het beter om te constateren; wat zijn we toch zwakkelingen. Onverbeterlijk zijn we. Het goede dat ik wil dat doe ik niet en het kwade dat ik niet wil dat doe ik (overigens een citaat van Paulus, pakweg 20 jaar na zijn bekering, Romeinen 7). Meer dan welk bijbelwoord herkenbaar vind je niet? Zo zijn wij mensen, zelfs nadat we Jezus hebben leren kennen.

Jij hebt ‘last’ van je kijkgedrag, andere mensen gaan zich te buiten in koopgedrag (geldverspilling, niet matig leven dat is ook een zonde!). Zo hebben we allemaal onze blinde vlek. Wie denkt dat hij hem niet heeft...

Pasgeleden schreef iemand een hartenkreet: hoe kan je als christen op zondag het avondmaal vieren en op maandag een vliegvakantie boeken (leidt tot: vervuiling en verspilling). Slechts weinigen zien dat vandaag als een zonde, maar misschien moeten we daarin onze mening wel bijstellen.

Jij en ik komen er achter geen dag zonder Jezus en Zijn vergeving en genade te kunnen. We hebben Hem nodig. En het mooie is, Hij wil ons telkens weer ontvangen. Steeds weer wil Hij vergeven zodat we opnieuw mogen beginnen.

De grootste en ergste fout die jij maakt is dan wanneer je ‘s avonds uit schuldgevoel niet bidt. Ik zou zeggen daar moet je echt vanaf. Het is onnodig, want je leegheid, schuldgevoel en zonde zijn juist redenen om naar Jezus te gaan, net zoals lusteloosheid en ziekte redenen zijn om een dokter te bezoeken of medicijnen in te nemen.

En de rest, ik ben geneigd te zeggen, je mag misschien wel iets minder streng zijn voor jezelf, ik vraag me namelijk af of het lezen van een roman, een middagje shoppen om het shoppen, een avondje voetbal of biljarten echt wezenlijk verschilt van het kijken van een ontspannend programma. Overigens valt Temptation Island niet in die laatste categorie, maar dat weet je zelf ook wel, denk ik.

Daarnaast mag je meer leren leven van genade en Gods Geest zijn heiligend werk laten doen.

Een tip die ik je zou willen geven is deze; wanneer je toch iets wil kijken, maak daar een gezellig gezins- of huwelijksmoment van.

Wie ik trouwens in je vraag mis is, is je man. Volgens mij kan hij je het beste helpen. Toch? Of weet hij die allemaal niet, in dat geval kan je beginnen met hem deze vraag en dit antwoord te laten lezen.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

internettvvrijetijdsbesteding
10 reacties
Jodocus
Probeer eens een oudvader 'als er even tijd over is' :-)
boulanger
Ik denk dat je er alleen vanaf komt door er radicaal mee te stoppen. Het is echt een vorm van verslaving. Ik heb hetzelfde gehad met mijn telefoon, al keek ik geen filmpjes. Ik was er uren per dag mee bezig. Pas toen ik toegaf dat ik verslaafd was, en dit aan mijn man vertelde, kwam er een keerpunt. We hebben er samen voor gebeden, en mijn man heeft mn telefoon een paar dagen in bezit genomen. Het klinkt misschien heel kinderachtig, maar ik had dit nodig om te ervaren dat het eigenlijk heerlijk is zonder. Er kwam een weldadige rust in me. Toen ik mijntelefoon weer terug had heb ik een aantal concrete afspraken met mezelf gemaakt. Ik leg mn telefoon bewust uit het zicht. Ik pak hem niet als de kinderen erbij zijn. Het helpt echt!! Dus mijn tip: bespreek het met je man en ipad (tijdelijk) de deur uit! Sterkte ermee
PaulP
Het is de vloek van deze tijd geworden de telefoon, ipad e.d. Het maakt niet uit waar je komt, waar je kijkt, iedereen heeft een telefoon in zijn hand en maar kijken wat er gebeurt in vriendenkring of de wereld.

Ik heb nog nooit iemand gezien die de e-reader aan had met b.v. de bijbel of een christelijk boek. De duivel viert feest want hij heeft ons volk vast in de (telefoon) greep.
kejak
Vraagsteller , Je zou mijn reactie eens kunnen lezen onder het item: "refo jeugd doet 3x zoveel aan sexting";. te vinden onder de rubriek nieuws.
boulanger
https://m.youtube.com/watch?v=wUW1wjlKvmY

Ik weet niet of de link werkt, maar dit filmpje heeft mijn ogen ook wel geopend.

Anders zoeken op youtube naar Steve Cutts mobile phone
CorsdeKort
Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=Bt6lMNWZj1A
Dat zal je helpen of stof tot denken geven!
coby6
PaulP ik wel. Het enige wat mijn moeder doet met haar ipad is de Bijbel online lezen, Bijbelstudies kijken, ze heeft er geloof ik ook een soort gebedenboekje op. Met het ding zelf is niets mis. Het is hoe je er mee omgaat.
Prisma23
Helemaal eens met Coby6.

De app van het NGB of YouVision gebruik ik, en veel anderen in mijn gemeente ook om tijdens de diensten in de Bijbel te lezen.
Er zijn ook veel "goede" boeken digitaal te koop.
Er zijn apps voor stille tijd of om te helpen met bidden...
Kortom het gaat niet om het middel maar om de inhoud.
Prisma23
ik bedoel dus NBG ipv NGB

https://www.debijbel.nl/app
Arjan
Zeer herkenbaar. Ik zie om me heen heel veel jonge ouders die via tablet of pc allerlei troep kijken. Ze zijn opgevoed zonder televisie en hebben daardoor nooit geleerd dat je keuzes kunt maken in wat je kijkt. Waar vroeger de tv lineair was en je bijna automatisch troep voorgeschoteld kreeg is nu bijna alles on demand. Dit maakt het eenvoudiger om een keuze te maken tussen troep en normale programma's. Ik spreek wekelijks mensen uit bijv de ggin die wel temptation island kijken. Ik snap er helemaal niets van.