Het nut van de zondvloed

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Genesis 8:21 waar het volgende staat: “En de HEERE rook die aangename geur, en de HEERE zei in Zijn hart: Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb” (HSV). Het klinkt eigenlijk alsof God een vergissing gemaakt heeft. Voor de zondvloed wist God ook dat de gedachtespinsels van het hart van de mens van jeugd af aan slecht zijn. Waarom heeft Hij dan de zondvloed toch laten gebeuren als er daarna eigenlijk niks veranderd is? Wat was dan het nut van de zondvloed?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een vraag over een prachtige tekst in de Bijbel. Wanneer we deze spellen, horen we een verwijzing naar de Heere Jezus Christus. Want de geur van verbrand vlees is bepaald niet aangenaam. Maar wat God in het verbrande vlees 'ruikt' is wel aangenaam: het plaatsvervangende offer van de Heere Jezus Christus. De Bijbel leert namelijk duidelijk dat geen offer het heilig oog van God behagen kan (Psalm 40, 50 en 51), dan alleen het offer van de Heere Jezus. Vervolgens heeft de Heilige Geest aan Noach en via zijn nageslacht aan Mozes bekend gemaakt, wat de Heere op dat moment dacht. Er staat namelijk dat de Heere in Zijn hart zei, oftewel wat Hij dacht. We kunnen al niet de gedachten van medemensen weten, laat staan die van de Heere. Maar de Heere heeft verteld wat er op dat moment in Zijn goddelijke hart omging. En in het licht van de hele Bijbel heeft de Heere Zijn hart in Christus geopend.

Als ik dit ter inleiding schrijven mag (wat het is heerlijk om over Christus, het beeld en het hart van de Heere te spreken en te schrijven!), dan voel je al aan dat deze tekst bepaald niet spreekt van een vergissing. De tekst spreekt van Gods onbegrijpelijke genade door het rechtvaardig oordeel heen. In Genesis 6 staat dat God afstand moet nemen van de zonde. En deze zonde is zo met de mensheid verweven, dat God met de zonde ook afstand moet nemen van de mensheid. En dan staat er dat Noach genade vond. Hij ontkomt door genade aan het rechtvaardig oordeel, waarin ook hij ten onder had moeten gaan. Dat God hem in Genesis 7 als rechtvaardig ziet, wil niet zeggen dat hij rechtvaardig was, maar dat God hem voor rechtvaardig hield. Vergelijking met andere plaatsen in de Bijbel maakt dat duidelijk. En het is precies de tekst waarover je de vraag stelt, die dit helemaal duidelijk maakt: ook van Noach geldt Genesis 8:21! Waarin de genade nog meer naar voren komt, is dat over de vrouw, zoons en schoondochters niet meer gezegd wordt dan dat ze met Noach in de ark door het oordeel van de zondvloed heen behouden worden.

Waar spreekt deze tekst dan van? Van het feit dat de rechtvaardige God in Zijn grondeloze barmhartigheid en goedertierenheid niet de hele schepping vernietigd heeft, ondanks het feit dat alles en ieder mens onder de zonde verloren ligt, dat er in de mens vanuit zichzelf geen werkelijk goed woont. Het is belangrijk dat het oordeel over de zonde niet reinigt van de zonde, maar slechts straf geeft voor de zonde. Maar God heeft aan Adam en Eva beloofd de Heere Jezus te sturen tot een volkomen verzoening van de zonde: daarom maakt God geen einde aan de gehele schepping, maar behoudt Hij door het oordeel heen Noach, zijn vrouw en hun (aangetrouwde) kinderen en met hen ook de gehele schepping. Het nut- als je van nut spreken kan- van de zondvloed is Gods rechtvaardige oordeel en straf over de diepgewortelde zonde in de schepping en in de mens. Gods genade voor Noach, zijn gezin en de gehele schepping die in de ark behouden wordt, wordt in de door jou genoemde tekst onderstreept. God zal niet opnieuw met een wereldwijd oordeel komen, maar in de volheid van de tijd dat oordeel leggen op Zijn eigen lieve Zoon, die Hij al aan Adam en Eva beloofd heeft. Hij moet geboren worden de schepping van de zonde te reinigen en zo een nieuwe hemel en nieuwe aarde te verdienen. Op die nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen geen mensen wonen met een verdorven hart.

Beste vragensteller, beste lezer van dit antwoord. Zul jij daar ook zijn? De enige weg is de persoonlijke geloofskennis van de Heere Jezus Christus. Hij is onze Ark Die alleen behouden kan, wanneer God dat andere oordeel -vuur (2 Petrus 3)- over deze wereld zal laten gaan. Zoek in Christus behouden te worden!

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

zondvloed