(Geen) vrees voor wederkomst

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Over niet (kunnen) uitzien naar Jezus’ wederkomst zijn al wat vragen gesteld, maar wat als het komt door angst voor het onbekende en de onwetendheid hoe het zal gaan, ondanks dat het goed komt. Ik ben geen held en vertrouw de Heere wel, maar ik kan niet verlangen naar iets onbekends en ook weet ik niet of alle zonden zullen langskomen en publiekelijk genoemd worden, waarna Jezus pas tussentreedt als Middelaar, of dat Gods kinderen voor die lijst/opsomming bewaard worden omdat dit al is vergeven en weggedaan en in versnelde vaart naar de hemel mogen. Het beklemt mij waar ik wellicht doorheen moet vóórdat de zaligheid voor mij wordt opengesteld. Maar misschien heb ik mij onjuist laten informeren. Ik weet het niet en dat knaagt.

Antwoord

Veel van “de laatste dingen” zijn voor ons niet echt duidelijk. Zeker, de Bijbel spreekt over wederkomst, oordeel en eeuwig wel of wee. Maar hoezeer sommigen de Bijbel ook als een spoorboekje lezen,  blijft de vraag staan: hoe zal het allemaal precies gaan?

Wel is duidelijk dat wie in Christus gelooft en op Hem alleen bouwt voor tijd en eeuwigheid geen vrees hoeft te hebben. En toch... De dood, het graf, het laatste oordeel, de eeuwigheid... het kan je aanvliegen. Zegt dat iets over mijn (gebrek aan) geloof? Het zegt vooral iets over het feit dat ik maar een heel klein mensje ben. En dat ik dagelijks moet leren leven in totale overgave aan God. In vertrouwen op Zijn rechtvaardigheid en liefde voor mij. Om Christus wil.

Vergeving van zonden vindt niet plaats na onze dood , maar hier en nu. Vrijspraak van zonde en schuld om Christus wil. Hier en nu wordt de zondaar door de Geest overtuigd van zonde en schuld, gerechtigheid en oordeel. En tot zijn intense vreugde overtuigd dat Hij, Jezus, het oordeel is ingegaan voor hem. Die in Jezus gelooft als zijn Borg en Zaligmaker, die wordt niet veroordeeld.

Je doet er goed aan om in je angst voor het onbekende te zien op Hem Die je -naar ik hoop- door de Geest bekend is gemaakt: het Lam van God! Dan geldt: Hij is Degene Die jou kent en voor alle kwaad en schande en schaamte bewaart in de dag van het oordeel.

Verwacht dan Zijn komst met vreugde.

Kand. G. van Ginkel

Lees ook: artikelen met de tag 'Oordeelsdag'

Lees meer artikelen over:

wederkomst