Huilen om bekering

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Een dominee had het erover dat sommige mensen kunnen gaan huilen als ze hun zin niet krijgen van God. Ze willen koste wat het kost bekeerd zijn. Wat is het verschil tussen het huilen als "droefheid naar God" en het huilen als je "je zin niet krijgt"? Hoe kan ik mijzelf hierin toetsen? Graag zie ik deze vraag beantwoord door iemand uit de rechterflank van de reformatorische gezindte.

Antwoord

Beste vriend(in),

Deze vraag werd mij toegestuurd om te beantwoorden door de redactie van Refoweb. Dat wil ik op zich graag doen, al vraag ik me tegelijk af of ik daar wel de geschikte persoon voor ben; gezien het feit dat je expliciet vraagt om beantwoording door iemand uit een bepaalde hoek van de reformatorische gezindte.

Maar los van allerlei sociologische en/of theologische typeringen is uiteindelijk maar één ding belangrijk: wat zegt de Heere in de Bijbel over deze vragen? Daarin wil ik je graag de weg wijzen.

In je vraag spreek je over een dominee die sprak over mensen die kunnen gaan huilen als ze hun zin niet krijgen van God, want ze willen koste wat het kost bekeerd zijn. Ik weet natuurlijk niet wat deze dominee in werkelijkheid precies gezegd heeft; of je wel exact weergeeft wat hij gezegd heeft en of je hem ook wel goed begrepen hebt. Maar wat je hierover zegt in je vraag roept bij mij wel hele grote vraagtekens op.

Alsof mensen die huilen omdat ze graag bekeerd zouden willen zijn door God gezien zouden worden als ‘lastposten’; die alleen maar hun zin willen krijgen. Daar herken ik niets in van het spreken van de Bijbel. De Bijbel maakt ons duidelijk dat het juist Gods geopenbaarde wil voor jouw en mijn leven is dat wij ons bekeren van een leven in zonde tot Hem (Ez. 33:11); dat wij echt geloven in Zijn Zoon Jezus Christus tot vergeving van zonden (Joh. 6:40); en dat wij (vanuit dit geloof) een heilig leven leiden naar Zijn geboden door de kracht van Zijn Geest (1 Thes. 4:3). Vanuit onszelf kunnen en willen we dat niet; omdat ons hart sinds de zondeval vol verzet en vijandschap tegen God is. Maar de oproep daartoe komt wél indringend en welgemeend tot iedereen die het Evangelie hoort. En de Heilige Geest wil juist geven wat God van ons vraagt. Hij is het Die ervoor zorgt dat we het Woord van God gaan geloven, dat we overtuigd worden van zonden en intens gaan verlangen naar de verzoening met God door het offer van de Heere Jezus Christus.

Mensen die intens verdriet hebben (en daarom huilen) omdat ze verlangen naar bekering, vergeving en verzoening worden door God daarom zeker niet gezien als "lastpakken die hun eigen zin willen hebben." Integendeel; als zondaren zó roepen om bekering en vergeving verheugt de Heere Jezus Zich daarover. Zoals Hij Zich verheugde toen de discipelen Hem vertelden wat de uitkomst van hun verkondiging van Hem onder het Joodse volk was (Luk. 10:21). En ook al de engelen in de hemel verheugen zich als één zondaar zich bekeert (Luk. 15:7).

Mensen met dit verdriet mogen in het bijzonder hartelijk worden aangemoedigd en aangespoord om te vluchten tot de Heere Jezus Christus. Hij wacht om hen genadig te zijn. Hij belooft hen in het Evangelie: wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6:37). Juist door dit gelovig komen tot Christus zal hun droefheid door de Heilige Geest veranderd worden in een wonderlijke en heerlijke vreugde in God door de Heere Jezus Christus; vanwege de vergeving van zonden en vrede met God door Zijn volbrachte offer.

Maar, nog wat verder nadenkend over jouw vraag komt er bij mij ook nog iets anders in mijn gedachten. Het zou kunnen zijn dat er door de betreffende predikant een ander onderscheid bedoeld is; en dat hij er op heeft willen wijzen dat niet iedere vorm van droefheid op geestelijk gebied het gevolg is van het werk van de Heilige Geest van de wedergeboorte in ons hart. Als hij dát bedoeld heeft is dat wel voluit Bijbels. De meest bekende tekst die dat duidelijk maakt is de tekst waar je zelf ook al indirect naar verwijst in je vraag: 2 Kor. 7:10: "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." De kanttekeningen bij de Statenvertaling gaan in hun uitleg van deze tekst verder in op dit verschil. Bij de droefheid naar God merken ze op: "Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van David, den verloren zoon, de zondares, Petrus en anderen uitwijzen."

Bij de droefheid der wereld schrijven ze daarentegen: "Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is."

Ik denk dat deze uitleg, met de verschillende Bijbelse voorbeelden die genoemd worden, verhelderend is.

Daarbij wordt ook het antwoord op je laatste vraag duidelijk. De Bijbelse toetssteen voor onze droefheid bestaat hierbij uit twee vragen: 1. waar gaat het ons om als we geestelijk bedroefd zijn? Gaat het ons om de vergeving van onze zonden en het verkrijgen van vrede met God voor ons hart? Gaat het ons om een nieuwe persoonlijke ontmoeting met God in Christus door Zijn Geest; als een verzoend God en Vader?

2. Waar brengt deze droefheid ons? Brengt het ons bij de HEERE? Laat het jou vluchten tot Christus, op grond van Zijn uitnodiging in het Evangelie? Kun je nergens rust vinden voor je hart dan alleen in Christus en Zijn volbrachte werk? Juist dat is het Bijbelse kenmerk van de droefheid naar God: ze brengt ons altijd (voor het eerst en steeds opnieuw) met een gebroken hart aan de voeten van de Heere Jezus Christus. Ken jij die plaats ook al? Je bent er hartelijk welkom!

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

droefheid