Parfumallergie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Beïnvloedt een parfumallergie de histaminewaarden in het lichaam? Of wordt histamine alleen beïnvloed door voeding?

Antwoord

Een allergie voor parfum is meestal een allergie voor één van de geurstoffen. Er zijn vele honderden verschillende geurstoffen. Een beperkt aantal hiervan is verantwoordelijk voor het veroorzaken van de meeste vormen van parfumallergie. Het stofje dat een allergische reactie kan veroorzaken noemen we een allergeen.

Om mensen die gevoelig zijn voor bepaalde allergenen te helpen moeten de meest gebruikte allergenen op cosmeticaverpakking worden vermeld. Deze allergenen worden alleen dan vermeld als de concentratie van de allergene stof boven een zekere grens voorkomt.

Wanneer een overgevoelig persoon in contact komt met het bewuste allergeen kunnen diverse reacties ontstaan zoals een loopneus, tranende ogen, jeuk of benauwdheid. Deze reacties kunnen het gevolg zijn van een lokale uitstoot van bijvoorbeeld histamine (in neusslijmvlies, oogbindweefselvlies, de huid of de slijmvlies van de luchtwegen). Het is niet zo dat het histaminewaarde in het bloed verhoogd is. De lokale reactie verdwijnt ook weer - meestal na meerdere uren.

Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

José de Jongh-van Hoof