Geen onwil maar beperking

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 26 jaar en ik worstel enorm met hoe ik het geloof op een goede manier invulling kan geven. Ik ben opgegroeid in een gezin dat altijd naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland ging. Zelf vond ik het altijd zeer beklemmend daar in de kerk. Zo weinig hoop en kans op een leven met God. Eigenlijk zo goed als onmogelijk. Het is maar hopen op het feit dat God je uitverkoren heeft. Wat mij betreft een erg lijdelijke manier van invulling geven aan het geloof.

Dat was dan ook de reden dat ik de Ger. Gem. in Ned. uit ben gegaan en belijdenis heb gedaan in de Ger. Gem. Ik heb over de keuze om daar belijdenis te doen destijds wel enigszins nagedacht, maar ook weer niet heel erg bewust.Dat kwam denk ik met name doordat ik ADD heb. Ik heb vaak veel moeite om me ergens langdurig op te concentreren en ik heb veel moeite met het reproduceren van informatie. Ik moet zeggen dat ik daar erg veel last van heb omdat ik het gevoel heb erg dom over te komen ondanks dat ik weet dat ik niet dom ben. Maar ik kan dingen gewoon niet goed uitleggen, terwijl wanneer ik dingen aanhoor (bijvoorbeeld preken) het voor mij op dat moment erg helder is. Ik schaam me gewoon dat ik de verschillen tussen en de leerstellingen van de Ger. Gem. in Ned. en de Ger. Gem. nog steeds niet duidelijk kan uitleggen aan iemand anders. Daarnaast heb ik zeer weinig Bijbelkennis, ondanks dat ik veel godsdienstonderwijs en catechisatie heb gehad.

Toch heb ik ergens het gevoel dat het een bepaald stuk onvermogen is en geen onwil. Dit gebrek aan onthouden en reproduceren van informatie heb ik overigens ook met andere dingen, zoals het nieuws bijvoorbeeld. Toch merk ik wel dat het belangrijk is om voor mezelf helder te hebben hoe ik in het geloof wil staan en hoe ik dat wil uitdragen naar mijn omgeving. Vooral omdat je met veel verschillende meningen en gedachten van anderen in aanraking komt. Ik weet nu gewoon niet waar ik sta en wat mijn standpunten zijn. Soms verplicht ik mezelf wel om dingen uit te zoeken, maar aangezien ik de informatie niet echt onthoud, levert het me eigenlijk vooral stress op vanwege het feit dat ik denk dat ik ergens voor moet staan, maar dat dat me dus niet lukt.

Ik snap dus ook echt niet hoe andere mensen zoveel (theologische) boeken kunnen lezen. Ergens denk ik wel eens: er moeten toch vast meer mensen zijn die dit hebben? Lang niet iedereen is zo intellectueel ingesteld. Maar het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord van God. Dus om dichter bij Christus te komen moet er gelezen worden. Maar zelfs Bijbel lezen en stille tijd blijft lastig voor mij. Ik probeer wel eens een Bijbelleesrooster uit, maar op één of andere manier haak ik al snel weer af. Nu kies ik er meestal voor om de bijbelpodcast eerst dit te luisteren van de EO. In de ogen en oren van mensen uit de Ger. Gem. (in Ned) bijna een doodzonde, want hoe oppervlakkig is dat.

Het maakt het ook niet makkelijk dat er zo veel verschillende kerken zijn. Ik ben lange tijd naar de PKN gegaan en diensten beluisterd van de HHK. Ik ervaarde daar op een veel positievere manier het geloof. Maar ja, zoals mijn ouders zeggen: het geloof is geen gevoelskwestie. Ik heb ook veel te maken met veroordeling bij hen vandaan. Ik vind dat erg frustrerend en het maakt juist dat ik me erg ga afzetten tegen de Ger. Gem. (in Ned.)

Kortom: ik weet gewoon niet wat waarheid is en hoe ik dat voor mezelf kan uitzoeken. Hopelijk kunt u mij daarmee helpen!

Antwoord

De vraagstelster worstelt met de vraag hoe zij het geloof op een goede manier invulling kan geven. Zij ondervindt daarbij verschillende belemmeringen. Maar als ik haar belemmeringen  goed begrijp, zijn ze terug te brengen tot, zoals ze dat zelf schrijft, moeite hebben met zichzelf te concentreren, een gebrek aan onthouden en reproduceren van informatie op allerlei  terreinen.

Dit probleem heeft zij niet alleen; er zijn veel  mensen die hiermee worstelen. En ook ik  worstel  hier af en toe mee. Daarom adviseer ik vaak om aantekeningen tijdens de preek te maken (hoewel dit niet overal als gewoon wordt beschouwd), om een preek nog eens na te luisteren, als deze op de site van de kerkelijke gemeente staat. Er zijn ook websites waar je preken en andere voor jou van belang zijnde informatie op kunt beluisteren (“Een preek voor elke dag”, www.prekenweb.nl Ger. Gem., de podcasts en andere uitgaven,  o.a. het jongerenblad “Daniel”, van de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten, te vinden op de website www.jbgg.nl).

Ik hoop dat ik je duidelijk heb kunnen maken dat er volgens mij bij jou geen sprake is van onwil, maar van een beperking waar je goed mee kunt leven, mits je de goede middelen opzoekt waarvan  ik hierboven enkele heb genoemd. Om dichter bij Christus te komen, is het lezen van Gods Woord essentieel. Hij zegt het toch Zelf: “Onderzoekt de Schriften...  en die zijn het die van Mij getuigen" (Johannes 5:39). Bid daarbij om de leiding van de Heilige Geest. Hij wil je verstand verlichten, zodat je gaat begrijpen wat God tegen je zegt in het Bijbelgedeelte dat je leest.

Je hebt daarbij wel hulpmiddelen nodig. Er zijn bij voorbeeld bij de Jeugdbond boekjes te verkrijgen die je kunnen helpen bij het lezen van de Bijbel. Lees vooral niet lange stukken. Dat is niet nodig. Want dan word je steeds weer  teleurgesteld in jezelf, omdat je het allemaal niet kunt onthouden en niet kunt reproduceren. En ook herlezen van een tekst en van het daarbij gebruikte boekje is s een beproefd middel om te horen wat God tegen jou bedoeld te zeggen. God vraagt van ons niet om een hele preek te kunnen navertellen. Hij vraagt ons om te luisteren naar Zijn stem, zoals die uit de Bijbel tot ons komt, en heeft maar één woord nodig. Daarom bid ik voor en met jou met de dichter van Psalm 95: “Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord.”

J. H. Doeven,
Houten