Eigen keuze maken op basis van Gods wil

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Ik ben wat in verwarring. Mijn leven staat nogal op z’n kop en ik ben mezelf wat kwijtgeraakt. De grootste vraag bij alles wat ik doe en denk is “Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?” Maar vervolgens weet ik dan niet hóe ik dat dan kan weten. Ik ben mijn hele leven al gewend om mezelf te meten aan anderen. Bij iedere beslissing vraag ik me af: wat vindt mijn familie? Wat vinden mijn vrienden? Hoe zouden zij dit doen? En vervolgens, zeker als het gaat om bijvoorbeeld kledingkeuze of muziekkeuze, of andere zaken die te maken hebben met een Bijbels leven, ga ik me afvragen wat de dominee of kerkenraad zou vinden? En de gemeente? Of: hoe zouden oudvaders/puriteinen dit zien?

Kortom: ik weet niet wat ik zelf vind en probeer mijn visie altijd te baseren op hoe anderen het doen. Maar uiteindelijk weet ik wel dat het daar helemaal niet om gaat. Dat het gaat om wat de Heere goed en niet goed vindt. Maar hoe weet ik dat dan? En hoe leer ik dan om mijn eigen keuzes te maken op basis van wat God wil?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Wanneer ik jouw vraag zo lees lijkt het erop dat jij nog erg jong bent. En als dat zo is dan kun je er zeker van zijn dat bijna iedereen tussen de 13/15 en de 18/20 met zulke vragen zit. Dat komt omdat zij vaak nog zoekende zijn naar hun eigen weg in het leven en de manier waarop zij in het leven willen of moeten staan. Een gevolg daarvan is dat zij daarom ook vaak nogal onzeker van zichzelf zijn. Want zij worden bij het volwassen worden voor een heleboel nieuwe en voorheen voor hen nieuwe en onbekende zaken geplaatst. En zij ontdekken dan dat de werkelijkheid heel wat ingewikkelder is dan het beeld wat zij van die werkelijkheid hadden toen zij nog kinderen waren. Zij weten dan vaak niet wat zij er zelf van moeten vinden en hoe zich in deze nieuwe en ingewikkelde situaties moeten gedragen. En daarom proberen zij hun visie vaak te baseren op wat anderen ervan denken en hoe anderen het doen. Dat is heel normaal en je staat daarin dus zeker niet alleen.

En eigenlijk geef je het antwoord op jouw vraag in de twee voorlaatste zinnen zelf al: “Maar uiteindelijk weet ik dat het daar helemaal niet om gaat. Dat het gaat om wat de HEERE goed en niet goed vindt.” Maar hoe weet je dat dan? En hoe leer je dan om je eigen keuzes te maken op basis van wat God wil?

Dan ga ik jou een eerlijk antwoord geven; je eigen keuzes kun je nooit maken op basis van Gods wil. Integendeel zelfs, want onze eigen keuzes, wat wij dus van nature zelf willen, zijn vanwege onze val in Adam tegengesteld aan wat God wil wat wij in ons leven doen. Nu zijn dat nog relatief kleine dingen, zoals bijvoorbeeld kleding en muziekkeuze. Maar je zult het ondervinden dat je later voor veel meer ingrijpende zaken zult worden geplaatst.

En hoe weet je dan dat je doet wat de HEERE goed vindt? Dan zul je moeten leren om je in je leven aan Gods leiding te onderwerpen. En dan datgene wat Hij in Zijn Woord tot ons zegt in jouw leven de voorrang te geven boven wat je zelf wilt; ook wanneer de wereld en de mensen om je heen jou aanraden om de zaken die jij zelf begeert boven Gods Woord te plaatsen.

Het tweede eerlijke antwoord wat je van mij krijgt is; dit is een levenslange strijd waar je voor jezelf nooit uitkomt, hoe oud en wereldwijs je ook mag worden. Juist DAAROM is het zo nodig om je in je leven aan Gods leiding en Gods wil te onderwerpen!  En daar zul je nog vaak genoeg in struikelen en in tekort schieten. Maar wees je er dan maar van bewust dat wij onszelf en anderen teleur kunnen stellen, maar dat wij de HEERE nooit teleur kunnen stellen. Want Hij kent ons vele malen beter dan wij onszelf ooit kunnen leren kennen. En dat zowel in verleden, heden als toekomst.

Wat ik jou zou willen aanraden is om te bidden om Gods leiding door de kracht van Zijn Heilige Geest in jouw leven op weg naar de volwassenheid.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

1 reactie
Niagara
Wat God wil is niet de oplossing om niet je eigen keuzes te hoeven maken. Het is wel een belangrijke richtlijn om te zien binnen welke grenzen je je keuzes mag maken. Als je denkt over wat je later wil worden, dan zegt Gods richtlijn natuurlijk wel dat je beter geen prostituee kunt worden, of een drugshandelaar, of een huurmoordenaar. Maar binnen de lijnen die God de mensen geeft, kun je ook nog moeite hebben om te kiezen tussen leraar worden of brandweerman, om maar een voorbeeld te geven. En God zegt nergens in Zijn woord dat je geen leraar en wel brandweerman mag worden, of andersom. Wat dan? In principe kun je alles afmeten aan de geest van de wet: heb ik God lief boven alles en mijn naaste als mijzelf? Het kan dat voor jou het altijd oproepbaar zijn van de brandweerman zorgt dat je niet de rust meer hebt om je op God te focussen, wat maakt dat dat niet de goede optie voor jou is. Waar de ander misschien juist als leraar verbitterd zou raken door regelgevingen waardoor hij de kinderen niet het beste kan geven en daardoor burn-out zou raken met alle gevolgen van dien. Als je dat van te voren weet kan dat je leiden in keuze. Maar soms wil God je ook juist door zo’n beproeving leren standvastig te worden in je geloof. Je kunt wel vragen wat God wil, en soms zal dat inderdaad naar één optie wijzen, maar soms is het ook allebei goed en mag je het zelf weten. In principe geeft God ons aardig veel vrijheid, het is niet alsof Hij je loslaat als je een beslissing maakt waardoor je tegen problemen aanloopt, of één die achteraf gezien niet zo handig was. Zo’n God hebben wij namelijk niet. Hij kijkt niet naar onze daden, maar naar of we beroep doen op die van Jezus: Zijn dood aan het kruis, waardoor wij genade ontvangen. Als wij dat doen zal Hij alles mee laten werken ten goede. God wil niet dat je prostituee of huurmoordenaar wordt omdat dat veel kapot maakt en niet goed is. Maar ook als je wel prostituee wordt kan God je nog redden. En ook als je iemand vermoord hebt is er nog steeds redding mogelijk. Dan is dat nog steeds ten goede te keren door als je je bekeert het kwade uit je leven weg te doen en je ervaringen in te zetten om goed te doen. Zo kan bijvoorbeeld een ex-huurmoordenaar de politie helpen inzicht te krijgen in het wereldje, methodes etc. Een ex-prostituee kan haar verhaal inzetten om anderen te helpen dezelfde switch te maken. Etc.
Wees niet te bang om keuzes te maken en de fouten die daarbij komen kijken. Het is natuurlijk mooi als je ze kunt voorkomen, maar niet ten koste van alles. Als je geen enkele fout durft te maken wordt je leven heel klein, en ben je een gevangene van je eigen angst. Als je geen risico loopt op fouten loop je ook geen risico op ervaring. En dat is jammer, want wij zijn niet op aard om allemaal zo veilig mogelijk te leven. Wij zijn in vrijheid gesteld door Jezus’ offer, om Gods liefde te ervaren en verspreiden. Angst is een vijand van liefde. Want door de angst die je gevangen houdt kun je de goedheid van God door de vrijheid die Hij geeft niet ervaren. Die vrijheid betekent dat je fouten In Christus worden vergeven. Ga naar God als je fouten gemaakt hebt en laat hem je helpen. Hij is de grote Hersteller. Heel Jezus’ reddingswerk is bedoeld om te herstellen. Laat dat je de rust geven dat je niet onherroepelijk verloren bent als je een fout maakt in je keuze. Je mag altijd bij God terugkomen. Hij staat daar niet klaar met een boze frons om je nog eens flink op je dak te geven. Hij wil wel dat je de waarheid erkent van wat je fout hebt gedaan, maar als je dat eerlijk bekent bewijst Hij je Zijn genadige liefde. Hij troost je en helpt je herstellen. Hij vergeeft, Hij doet ons niet naar alles wat wij deden maar geeft ons genade. Bij Hem gaan waarheid en liefde hand in hand.
Natuurlijk ga je niet expres alles fout doen, maar bij het leven in een zondige wereld hoort dat je ook fouten maakt in je pogingen te leven naar Gods wil. Net zoals leren fietsen ook met vallen en opstaan gaat, zo ook leven naar Gods wil. Vertrouw op God, Hij laat je niet los, Hij wil je helpen als je naar Hem toekomt. Hij heeft je geschapen om je tot je doel te laten komen, en zal je niet in de steek laten in je zoektocht naar dat doel, ook als je soms wat slingert op de weg. Durf te geloven, blijf op Hem hopen, leef je geloof elke dag. Gods zegen!