Weerstand tegen God en geloven door verleden

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben opgegroeid in een gereformeerd milieu en heb altijd trouw de catechisatie, jv en dergelijke bezocht. Ik was actief in het onderzoeken van de Bijbel en geloofde dat ik op de juiste plek zat, qua kerk. Wet en Evangelie. In het gezin van herkomst zijn broers/zussen afgeweken van het geloof en leven nu heel anders dan waar we in zijn opgegroeid. Dit geeft vragen. Denk ik dan te moeilijk? Wat is de waarheid?

Ook is de Bijbel helaas op een vreselijke wijze misbruikt. Ik heb zo'n tien jaar lang contact gehad met een man van zo'n 20 jaar ouder. Bij hem vond ik, zo leek het, een vaderfiguur, waarbij ik óók kon delen over het geloof. Helaas is die relatie uitgelopen op seksueel misbruik, wat met de Bijbel in de hand werd goedgepraat. Zo vroeg ik hoe ik onze relatie moest zien in Bijbels opzicht. Zijn antwoord was dat de Heere mensen heeft gegeven om elkaar tot een hulp te zijn. Zo mocht hij mij helpen en bijstaan en iets van liefde laten ervaren. Letterlijk geciteerd: “Het heeft met geborgenheid, genegenheid en op een zuivere manier met liefde te maken. Is het zonde wanneer je verlangt naar iets moois, omdat we op dat moment samen zijn?” Ook heeft hij Hooglied aangehaald in het "bewonderen" van mij. "Zie gij zijt schoon, mijn vriendin..."

Dat alles maakt dat ik nu veel weerstand voel rondom God en geloven. De Bijbel blijft dicht en mijn handen vouw ik niet meer. Tegelijkertijd weet ik dat God het is die mij elke dag weer krachten geeft. Met de voorbeelden in het gezin en het misbruik van Gods Woord weet ik nu niet meer wat te doen. Graag zou ik praktisch willen weten hoe ik weer meer in de Bijbel kan lezen en hoe ik de Heere God meer ruimte kan geven in mijn leven. Ik verwacht geen pasklaar antwoord, maar heb toch het één en ander willen schrijven, in afwachting van uw reactie.

Hartelijke groet, een dertiger.

Antwoord

Beste dertiger, wat goed dat je je met vragen over wat gebeurd is tot ons richt. Een verleden dat nog zo duidelijk in je herinnering is. Heel indringend en aangrijpend. Ik heb even moeten nadenken om voor te stellen wat er zoal is voorgevallen. Dat lukt me moeilijk. Maar ik zal toch proberen je te helpen in de nare situatie waarin je zit.

Jammer dat je van de Heere verwijderd bent geraakt. Maar ook begrijpelijk -zeg ik voorzichtig-  als er dingen gebeuren die niet stroken met Gods Waarheid. Je schrijft geen "pasklaar antwoord" te verwachten. Dat heb ik ook niet. Toch wil ik proberen je weer op  weg te helpen door je de Weg te wijzen.

Je herinnert aan die vriendschap met een oudere man, gedurende lange tijd. Een soort vaderfiguur. Misschien heeft het in je kindertijd en jonge jeugd aan een vader als identificatiefiguur ontbroken. Dan kan zo'n vriendschap een zegen zijn – ja, geborgenheid geven. Zeker als je ook goed over geloofszaken kunt spreken. De Bijbel spreekt daar positief over. Zie bijvoorbeeld Spreuken 17:17 ; 18:24 ;  27:9. Ook 1 Korinthe 16:20 en 1 Petrus 5:14. Die vriendschap heeft met broederlijke liefde te maken en kent ook emotionele nabijheid en intimiteit. Maar stopt voor de grens van lichamelijke intimiteit.

Jammer (en verwoestend) voor jou dat zo iets positiefs heeft geleid tot grensoverschrijdend gedrag. Vreselijk dat daarbij zelfs Bijbelwoorden zijn gebruikt/misbruikt! Buiten jouw schuld! Jij hebt zelfs goed aangevoeld dat dit zo niet kon en dat ook kenbaar gemaakt. Intussen zit jij wel met de geestelijke schade. Ik kan me voorstellen dat je op afstand bent komen te staan tot geloof en kerk. Maar probeer in alle verdriet toch de weerstand rondom God en geloven weer kwijt te raken. Want die Heere alleen kan en wil je leven waardevol maken. Hij prikt je niet vast op wat achter je ligt. Maar Hij vergeeft, vernieuwt, saneert, vertroost, vervult met genadekracht.

Probeer daarom elke dag weer uit de Bijbel te lezen. Begin bijvoorbeeld met het Psalmboek: elke dag één psalm. Daarna je handen vouwend om te bidden wat die psalm je aanreikt. Je zult merken dat dat helpt. Of liever: dat Hij helpt! Zie 1 Petrus 5:7. Hij gunt je geborgenheid in Zijn Zoon, door de Heilige Geest. En misschien ook wel geborgenheid in een nieuwe bijbelse vriendschap of relatie.

Je ontboezemingen in de vraag hebben indruk gemaakt. Hopelijk heb ik je toch praktisch wat kunnen helpen. Voor jezelf en naar God terug. Het is zo goed om Hem te kennen en te dienen. Want: Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt! Die Sjalom van de HEERE wens ik je van harte toe! Daarin komen alle (ook onbegrepen) dingen uiteindelijk op de juiste plaats en in het juiste licht te staan!

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Naschrift redactie: Wellicht is het ook verstandig om aangifte te doen bij de politie van het seksueel misbruik.