Stem gehoord

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Toen ik zo’n jaar of 14 was fietste ik alleen op een voor mij bekende route naar huis, vlak buiten een dorp. Er was verder niemand op het fietspad. Uit het niets hoorde ik luid en duidelijk een stem zeggen: “Je zal niet ouder worden dan (in de) 30.” Zou het God geweest kunnen zijn?

Ik heb vaker Gods stem gehoord. Hiervan wil ik eigenlijk niet geloven dat het van God was, want ik ben nu in de 30 en heb een jong gezin. Ik heb wel vorig jaar een heftige operatie gehad. Ik zou in vrede kunnen sterven, maar wil mijn kinderen niet achter hoeven laten nu ze nog zo jong zijn. Als het van God was, heb ik daar niks tegenin te brengen.

Als het niet van God was, zou ik dan mentaal iets mankeren? Het maakt me toch wel angstig en verdrietig, als het uitkomt. Zou God dit op deze manier kenbaar maken? En moet ik mijn man hierover inlichten? Dit is een serieuze worsteling.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is niet niks als je in je jonge jaren hoort dat je niet ouder zult worden dan (in de) 30, wat kan het je bezighouden en wat kan het je angstig en verdrietig maken; je bent nu in de 30 en je hebt jonge kinderen, dan is het ook zo te begrijpen wat je schrijft dat je hen niet wilt achter hoeven te laten nu ze nog zo jong zijn. Wat kun je worstelen met die woorden die je in je jonge jaren gehoord hebt, zeker nu je in die leeftijd bent waar die woorden van toen over spraken.

Je vraagt je hierbij wel af of die woorden Gods stem zijn geweest. Woorden kunnen wel eens bij je binnenkomen, omdat je eerder iets gelezen, gehoord of overdacht hebt, en dat kan dan zelfs zodanig binnenkomen dat het als een duidelijke stem van God ervaren wordt. Maar zijn ze dat ook? Er zijn bijvoorbeeld mensen geweest die geworsteld hebben na het lezen van de geschiedenis van de ziekte en de genezing van Hizkia dat hij niet aan zijn ziekte zou sterven, maar dat hij nog 15 jaar zou leven (2 Koningen 20: 1-11), omdat zij daarin het spreken van God dachten te horen dat ook zij nog slechts 15 jaar te leven hadden, maar die toch die 15 jaar ver overschreden hebben. Het waren woorden zelfs letterlijk uit de Bijbel, Gods spreken dus, waar men wel met schrik en beven soms aan dacht, maar die niet zijn uitgekomen. We moeten daarom altijd maar voorzichtig zijn met de woorden die wij horen of die in ons opkomen om deze toe te passen op ons persoonlijk leven. Wanneer er twijfel is ga met die woorden tot God, zoek bij Hem of het Zijn woorden waren of dat ze dat niet waren.

Je vraagt: Als het niet van God is, zou ik dan mentaal iets mankeren? Woorden kunnen in gedachten komen, in gedachten blijven, als gesproken tot jou ervaren worden, je leven beïnvloeden, je zelfs angstig doen maken, maar dat betekent nog niet dat je mentaal iets zou mankeren; dat woorden je bezig kunnen houden is een ding dat zeker is, dat merk je ook bij jezelf.

Hierbij vraag je ook of je jouw man hierover moet inlichten. Als je je ergens veilig zou moeten voelen in het delen van wat er in je omgaat, zou dit toch bij jouw man moeten kunnen zijn. Hoe mooi is het als je aan elkaar kunt laten zien wat er in je omgaat, waar je mee worstelt en daarover kunt spreken als man en vrouw door God aan elkaar gegeven en samen daarover met God kunt spreken. Ook zou het helpend voor je kunnen zijn om met jouw predikant of ouderling eens van gedachten te wisselen over wat er in je omgaat, of met iemand met wie je goed contact hebt en met wie je zulke persoonlijke zaken kunt delen.

Je zou in vrede kunnen sterven. Wat een mooi getuigenis!  Als we in vrede kunnen sterven door het geloof in Gods genade in de Vredevorst, de Heere Jezus Christus, geopenbaard, dan is het door de Heilige Geest, Die ons doet zeggen: Abba, Vader; dan mag je je Zijn Kind weten en dan mag je met vrijmoedigheid toegaan tot de troon van Gods genade om geholpen te worden, ook in de zaken waar je nu zo mee worstelt.

Ik wens je van harte Gods zegen toe.

Ds. P. C van Keulen