Elkaars lichaam gezien

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik had een vriendin met wie ik veel intensief contact heb gehad. We hebben geen seks gehad maar wel elkaars lichaam gezien. Kun je dan terug? Zit je dan voorgoed aan elkaar? Vooral omdat de relatie nu voorbij is!

Antwoord

Als je intensief met elkaar lichamelijk contact hebt gehad, is het heel vervelend als de verkering vervolgens uitgaat. Daarom is het ook zo belangrijk om met elkaar grenzen af te spreken tot hoever je gaat. Een heldere grens is dat je elkaar niet gaat uitkleden.

Jullie zijn een stapje verder gegaan, maar hebben gelukkig nog geen gemeenschap gehad met elkaar, want dan wordt het nog weer moeilijker. Wees in ieder geval blij dat je inderdaad nog geen gemeenschap hebt gehad. Het kan ook goed zijn om er toch nog eens met elkaar over te praten. In dat gesprek kun je dan zeggen dat je er spijt van hebt gehad en dat het beter was geweest zover niet te gaan. Want als dit niet uitgesproken wordt, blijft het er toch tussen in staan. Je zit dan ook niet meer aan elkaar vast, zoals je zelf schrijft, maar sta je weer vrij ten opzichte van elkaar.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk