Samenvoegen psalmversen

Ds. P. van der Kraan / 3 reacties

Vraag

In de gemeente van mijn schoonouders (PKN) gebeurt het dat er van twee psalmversen, één vers gemaakt wordt. Dan zingen we bijvoorbeeld de eerste vier regels van vers 1, gevolgd door de laatste vier regels van vers 6. Zelf ben ik dit absoluut niet gewend en moet hier erg aan wennen. Is dit wel bijbels?

Antwoord

De vraag is waarom een voorganger zich de vrijheid veroorlooft om in diverse coupletten eerst te snoeien en vervolgens het restant samen te voegen. Is dat omdat hij vindt dat het zo ontstane nieuwe couplet beter past bij de inhoud van de te houden of zojuist gehouden preek? Of kan hij met een deel van een psalmvers niet overweg? Die vragen zuilen niet altijd beantwoord worden. Als een voorganger zich deze vrijheid veroorlooft, doet hij er goed aan uit te leggen waarom hij het doet. Zelf heb ik het bij zeer hoge uitzondering wel eens gedaan. Je moet wel beseffen dat je niet alleen in het 'gedicht' van een ander inbreekt, maar vooral dat je in de (zij het: berijmde) Bijbeltekst ingrijpt. Ik zou dat zelf met grote terughoudendheid doen en zeker ook bezien of de ingreep verantwoord is. Conclusie: verander in de psalmverzen met hoge uitzondering en doe het goed gemotiveerd.

Ds. P. van der Kraan

Tags in dit artikel:

Psalmen
3 reacties
Flower19
een heel enkele keer gebeurd dit bij ons ook in de hhk. Als dit bij uitzondering gebeurd heb ik hier geen moeite mee. met regelmaat wel: de psalmen zijn niet voor niets in een bepaald vers gezet.
Ik heb ook geen vermoeden dat de ds een bepaalde zin wilt vermijden, maar gewoon dat het beter bij de inhoud van de prediking pas
Roozemond
Is bij deze link ook het geval. http://www.youtube.com/watch?v=aNWUtrTKhEQ
Verder eens met @Flower19
MUS
Ach... anders worden waarschijnlijk het aantal coupletten (op hele noten) te veel om te zingen.
Probeer ook eens buiten je kerkelijke kaders te kijken... er is zoveel meer dan de berijming sinds 1773, dat je je dan waarschijnlijk niet meer zo druk maakt over het samenvoegen van twee coupletten.