Baarmoederhalskanker na oraal contact

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over besmetting met het HPV-virus. Als ik online kijk staat er dat dit virus niet alleen door penetratie, maar ook door contact met huid, mond en handen overgedragen kan worden. Mijn vraag is of er bij alleen oraal contact ook baarmoederhalskanker kan ontstaan, of dat dit virus alleen plaatselijk overgedragen wordt, dus in de keel dan in dit geval.

Antwoord

Dat is o.a. te lezen in het artikel  'HPV-virus' en de antwoorden onder de tag 'HPV'.