Prediking lijkt Geest uit te blussen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vergunst. Ik heb een vraag n.a.v. uw preek over 1 Thessalonicenzen 5, over het uitblussen van de Heilige Geest. Wat is het aangrijpend om de Geest uit te (kunnen) blussen Die zo genadig in ons wil wonen en werken. Dan moet ik daar zelf zo opmerkzaam op zijn en wat is het goed om daar onderwijs in de prediking te krijgen.

In alle voorzichtigheid wil ik hier een vraag over stellen: hoe moet ik ermee kan omgaan als de prediking zelf de Geest lijkt uit te blussen? Ik zeg dit in alle voorzichtigheid, omdat ik allereerst acht wil hebben op mijn eigen hart en leven hierin. Maar het is wel een vraag uit nood geboren. De zondag wordt soms zo moeilijk door een prediking waarin het vooral gaat over hoe het in de mens gaat of moet gaan als God een mens bekeert en zo weinig of niet over de Heere Jezus Zelf. Hij wordt niet aangeprezen of er wordt niet genodigd tot Hem te gaan. Dat doet verdriet, omdat ik zo graag over Hem hoor. Er wordt vooral gewaarschuwd tegen een oppervlakkig geloof, waardoor niemand tot Hem wil of kan gaan. Hoe hiermee om te gaan?

Ik bid voor onze dominee en ook om leiding hierin, maar ook onze kinderen zijn onder deze prediking, dat weegt zwaar. Omdat ze in de kerk zo weinig goed over de Heere horen spreken en volgens hen worden ze ook niet jaloers gemaakt op het leven met de Heere. Zouden we naar een andere gemeente mogen gaan hierom? De vraag is dus of we naar een andere gemeente zouden kunnen gaan. We willen niet gaan zonder de Heere. De zondag is nu echter zo’n moeilijke dag, waarin er geen nieuw brandhout op het vuur gelegd wordt. We lezen in de week veel puriteinen en luisteren preken waarin het evangelie mag klinken. Dan spreekt de Heere ook tot mijn hart en is dat tot zegen. Maar door de zondag wordt alles weer zo verward en bovenal is het zo moeilijk dat de kinderen het evangelie niet helder (genoeg) horen.

Hopelijk kunt u wat Bijbelse lijnen geven.

Antwoord

Ds. Vergunst wil jullie graag een persoonlijk antwoord sturen. Je kunt daarvoor contact opnemen met de redactie: vragen@refoweb.nl.

Voor anderen die dezelfde problemen ervaren volgt een wat algemener antwoord van ds. Vergunst. Ook zijn er door onder andere door ds. C. Harinck en ouderling Hoekman al eerder vragen beantwoord over dit herkenbare probleem.