Ouderlijk huis in de steek laten

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar. En ik merk dat ik mij sinds m’n achttiende verjaardag schuldig voel als ik langere tijd ergens anders ben. Bijvoorbeeld als ik op vakantie ga en in een hotel verblijf, of als ik bij mijn oma logeer. Ik heb dan het gevoel dat ik mijn ouderlijk huis in de steek laat. Is dat normaal op je achttiende?

Antwoord

Beste 18-jarige,

Je ouderlijk huis in de stéék laten? Nee, dat is niet wat je doet als je met vakantie gaat of bij je oma logeren. Je vertrekt voor een bepaalde tijd en komt weer terug, toch? Dat betekent dat je de deur uitgaat, maar hem niet achter je dichttrekt (voorgoed, wel te verstaan). En zelfs al zou je ‘het huis uitgaan’ om op jezelf te wonen, laat je je ouderlijk huis niet in de steek. Het is eerder een teken van volwassenheid (en dat ben je wettelijk gezien op je 18de) als je zelfstandig beslissingen neemt waarvoor je derhalve ook de verantwoordelijkheid draagt. Vraag je dus af in hoeverre je je los kunt maken van je ouderlijk huis nu je 18 jaar geworden bent: hoeveel ‘vrijheid’ krijg je, of wil je (neem je)? Bespreek het eens met je ouders, want een kind-van-je-ouders blijf je weliswaar altijd, maar ook een kind wordt een volwassene!

Marijke Rots