(Niet) meegegaan met de PKN

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente (hervormd) is er vanaf 1 mei gewoon gepreekt in de eigen kerk. Moet ik er nu vanuit gaan dat ik meegegaan ben met de PKN, hoewel de predikant en de kerkenraad er fel op tegen zijn?

Antwoord

Jouw vraag is te vaag om er een voor jou bevredigend antwoord op te kunnen geven. Ik probeer een paar dingen op een rij te zetten waaraan je misschien iets hebt.

Zover mijn kennis strekt, is in alle hervormde gemeenten na 1 mei 'gewoon' gepreekt Ik heb tenminste niet gehoord/gelezen/vernomen dat er in een hervormde gemeente op 2 mei niet 'gewoon' dienst is gehouden vanwege het feit dat per 1 mei de PKN was ontstaan. Dus niet het feit dat er gewoon gepreekt is, zegt iets. Wat meer zegt jouw aanduiding: in eigen kerk. Dat kan betekenen dat de kerkenraad die, zoals je schrijft, fel tegen PKN is, meent en stelt zich niet te hebben laten meenemen in de PKN en dus denkt op eigen benen of onder een andere landelijke kerkelijke koepel verder te kunnen gaan óf dat men zich bij het feit van de fusie heeft neergelegd en zich heeft laten meenemen.

Op één ding kan ik je wel duidelijk antwoord geven. Als je niet bedankt hebt (als meerderjarige zelf of als minderjarige via je ouder(s) of wettige vertegenwoordigers) ben je meegenomen in de PKN. Alle verklaringen die anders beweren, zijn niet in overeenstemming met de feiten. Ook als er een nieuwe kerk wordt gesticht of is gesticht waarvan je lid wilt worden, moet je eerst bedanken voor de PKN, zoals je vóór 1 mei moest bedanken voor de NHK. Ondanks alle protesten en zelfs een (lopend) proces daartegen vanwege de wet op bescherming persoonsgegevens, hebben daar tot nu toe niets aan kunnen veranderen. Die beslissing om te bedanken voor de PKN kan een kerkenraad niet voor je nemen, maar zul je als meerderjarige zelf moeten nemen en als minderjarige via je ouders. Dat is in persoonlijke beslissing die iemand vrijwillig neemt, zo goed als je ook vrijwillig kiest om lid te worden van die kerk door er belijdenis te doen of vanuit een andere kerk daarnaar toe over te gaan. Dat betekent dat er in jouw woonplaats een hervormde gemeente zal zijn zolang er mensen zijn (ook al is dat een -kleine- minderheid) die zich hebben laten meenemen en niet bedanken voor de PKN om wat voor reden ook.

Als ik je deze dingen zo zakelijk schrijf, is dat niet omdat ik voorstander ben van de (komst van de) PKN. In tegendeel. Maar we moeten elkaar wel eerlijke voorlichting geven en dat gebeurt jammer genoeg niet altijd. Daardoor krijgen mensen een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid. Zoals ik het heb geprobeerd te schetsen, is de werkelijkheid en het recht in de NHK geweest tot 1 mei en ná 1 mei zo ook in de PKN. En alle uitspraken van rechters hebben dat tot op heden bevestigd. En als laatste: eerlijk duurt het langst, ook al is dat niet altijd in je voordeel.