Misbruikte vriendin wil geen psychologische hulp

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is een aantal jaar geleden seksueel misbruikt. Ze heeft dat al die jaren tegenover bijna iedereen verzwegen (zelfs tegenover haar ouders). Wij samen praten er veel over en dat helpt wel, het mag sinds het begin van onze relatie al een stuk beter gaan. Ook merk je er in omgang met elkaar weinig van. Toch is de ‘wond’ door het jarenlang verzwijgen niet genezen. We hebben besloten er veel over te praten en ook dat ik er af en toe ook eens onverwachts over zal beginnen. Dit omdat ze er geen maatschappelijk werker naast wil hebben. Ben ik zo juist bezig?  Ik voel dat het mij alleen niet lukt, wat kan ik het beste doen? Misschien haar toch zover proberen te krijgen dat ze naar een psycholoog gaat? En als dat niet lukt, wat kan/moet ik dan doen (naast bidden)?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn eerste reactie is: Wat goed dat jullie samen veel en openhartig spreken over wat je vriendin is overkomen. Dat is al heel wat! Ik ben van  mening dat een geheim van deze aard aan alles gaat knagen als je het niet kunt delen. Het is bekend dat naarmate een relatie verder gaat en ook intiemer wordt in het huwelijk, de verwondingen van seksueel misbruik niet zelden doorwerken en veel van het geluk tussen mensen kunnen verknoeien.

Het lijkt mij dat een maatschappelijk werker inderdaad niet de meest aangewezen persoon is in jullie situatie om eens mee te praten. Als jullie het zo redden met gesprekken en gebed zou ik niet meteen naar een psychotherapeut gaan. Wanneer er onverhoopt in de toekomst spanningen komen in jullie intieme leven, zou mijn advies zijn om bijvoorbeeld via de huisarts gesprekken te voeren met een psycholoog of psychotherapeut die veel ervaring heeft op dit gebied. Dat lijkt een hoge drempel en dat is het ook, maar het kan ook veel opleveren.

Kortom: Ik krijg een moedige indruk van jullie relatie. Wees zuinig op elkaars vertrouwen en openheid. Ga niet naar hulpverleners als het niet nodig is. Niet zelden is het nodig en schroom dan niet om nog eens om advies te vragen.

Alle goeds en veel zegen.

Prof. dr. J. C. Borst

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik