Verachteren in het geloof

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik mag de Heere nu alweer een ruime tien jaar kennen. Alleen komt steeds meer de twijfel of het wel klopt, of ik het me niet aanpraat en of ik mezelf niet voor de gek houd? En hoe weet je nou of je vruchten draagt? Ik zie ze niet, denk ik. Zou iemand hier antwoord op kunnen geven?

En als je de Heere bidt om een tekst en je gaat dan in de Bijbel lezen en je wordt emotioneel geraakt door een tekst, klopt dat dan ook, of...? Soms door alle twijfel in mijn hart weet ik het niet meer en dat maakt mij wanhopig.

Antwoord

Wat je hier schrijft is herkenbaar voor veel kinderen Gods. Na de eerste periode van omgang met de Heere, komt er een tijd waarin alles wat de Heere heeft gewerkt lijkt weg te ebben. De twijfel slaat toe: heb ik me niet vergist. Heb ik geen aangepraat geloof. Ik zie geen vruchten van geloof en bekering.

In de begin tijd leefde je van het wonder en later komt er een soort gewenning waardoor het wonder van de omgang met de Heere aan het verdwijnen is. Het is allemaal zo gewoon geworden.  Daardoor kan het gebruik van de middelen om de Heere te dienen verflauwen. Het gebed, het onderzoeken van de Bijbel gaat niet meer van harte.  Toch moeten we de Schriften blijven onderzoeken. Wees vooral niet gefocust op losse teksten die in je gedachten kunnen komen. Zou het ook kunnen zijn dat er bepaalde zonden zijn in je leven waar je geen afstand van wil nemen? Dan bedroeven we de Heilige Geest met het gevolg dat Hij zich tijdelijk terug trekt.

Het is wel goed wanneer je het verachteren in het geloof bemerkt. Dan is de Heere bezig om je terug te brengen tot de vreugde van Zijn dienst. Hoe belangrijk is daarom het zelfonderzoek. Denk aan Psalm 139 waar David de Heere bidt om doorgronding en het kennen van zijn hart. David vraagt of de Heere hem wil ontdekken aan schadelijke wegen en hem wil brengen met vaste schreden op de weg ter zaligheid (Ps. 139: 14, berijmd).

Niet om de twijfel goed te praten, maar ik moet altijd denken aan de uitspraak van Luther die ooit heeft gezegd: “Wie nog nooit getwijfeld heeft, heeft ook nooit geloofd.” Alles wat God geeft wordt aangevochten. We hebben de duivel, de wereld en vooral ons oude mens tegen. Wat de vruchten van het geloof betreft, kun je van harte met Petrus belijden: “Heere, Gij weet alle dingen Gij weet dat ik U liefheb?”  Wie de Heere liefheeft weet wat het is om je oude natuur te doden en in nieuw Godzalig leven te wandelen.

Ds. A. J. Schalkoort