Jezus is het Woord

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt de Heere Jezus in Johannes 1 "het Woord" genoemd?

Antwoord

Iedere Bijbellezer kan weten dat de eerste woorden van Gen. 1 en Joh. 1 hetzelfde zijn, nl. “In den beginne …..”.  Met opzet heeft de evangelist Johannes teruggegrepen op deze woorden uit Gen. 1, die de schepping beschrijven. Hij wil daarmee duidelijk maken dat de Zoon van God er ook al voor de schepping was. En ook bij de schepping betrokken was (Joh. 1:3; zie ook andere teksten als Ef. 3:9; Kol. 1:16; Hebr.1:2).

God heeft zich juist door het scheppen van hemel en aarde bekend gemaakt. Hij heeft scheppend gesproken: Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er (Ps. 33:9). God sprak het eerste woord. En met Zijn openbaren is Hij verder gegaan en heeft Hij vele malen gesproken door de profeten. Op het laatst heeft Hij gesproken door de Zoon (Hebr. 1:1). Gods Zoon, Jezus Christus, is daardoor ook Zelf het Woord. Dat wil Johannes duidelijk maken.

We vinden de aanduiding “het Woord” alleen bij Johannes (in Joh. 1 en in zijn eerste brief 1:1). Er is wel verondersteld dat Johannes deze benaming uit de Griekse filosofie heeft overgenomen, of aan de Joodse wijsheidsliteratuur heeft ontleend, maar de bewijskracht is niet overtuigend. We kunnen beter nuchter constateren dat de Heilige Geest Johannes in zijn woordkeuze heeft geleid en zo het unieke van de Persoon van de Zoon van God heeft willen aangeven.

Ds. H. D. Rietveld