Bijwerkingen

Peter Emdee / 4 reacties

Vraag

Kunnen mineralen, ijzertabletten of vitamine-D supplementen van negatieve invloed zijn op stemming of hormoonhuishouding óf (en die slik ik!) op bepaalde anti-depressiva of slaaptabletten? Of hebben beide zaken niet met elkaar te maken en is het puur ‘toeval’ dat ik me voel zoals ik me voel: moe, overprikkeld, somber en vergeetachtig?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Het is van veel middelen en medicijnen bekend dat ze invloed op elkaar kunnen uitoefenen, maar het is bij bepaalde klachten niet altijd even gemakkelijk om van al die middelen de ‘schuldige’ aan te wijzen. U vertelt niet welke antidepressiva en slaaptabletten u gebruikt. In het algemeen staan de meeste antidepressiva en slaapmedicijnen erom bekend dat ze vaak bijwerkingen geven. Vermoeidheid, gemakkelijk overprikkeld raken, somberheid en/of vergeetachtigheid zouden dus bijwerkingen kunnen zijn, maar ze passen ook bij aandoeningen waarvoor u deze medicijnen wellicht neemt, zoals depressieve gevoelens of een andere psychische aandoening. Daarnaast zouden uw klachten ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Bij ijzertabletten zijn de klachten die u beschrijft niet als bijwerking bekend. Volgens de boeken kan in zeldzame gevallen (een overschot aan) vitamine D in combinatie met (een overschot van) bepaalde middelen wel klachten geven. Ik ben dat zelf nog nooit tegengekomen. Het is in ieder geval met een eenvoudig bloedonderzoek te controleren.

Ik raad u aan om uw klachten met uw huisarts of psychiater te bespreken. Hij/zij kent uw dossier en kan met enkele aanvullende vragen een betere indruk van de herkomst van uw klachten krijgen. Uiteraard mag u ook altijd een vervolgvraag stellen.

Met vriendelijke groet,

4 reacties
kejak
Misschien slaaptabletten vervangen door homeopatische slaaptabletten? Baadt het niet, schaad het niet, maar ze hebben in ieder geval niet de bijwerkingen van reguliere slaaptabletten.
Samanthi
@kejak
Homeopathisch zou ik nooit aanraden, het is óf kwakzalverij óf er is een andere nacht waardoor het zou helpen, fysiotherapie is wel een mogelijkheid, omdat dat gewoon kruiden zijn.
Samanthi
Fytotherapie moet het zijn.
drernie
Bij een normaal dieet en zonder onderliggende aandoeningen is het niet zinvol om degelijke supplementen te slikken. Het scheelt ook veel geld.