Dwanggedachten en zonde tegen de Heilige Geest

dr. J. van der Wal / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 28 jaar. Ik heb al twaalf jaar last van dwanggedachten. Deze gingen altijd over mezelf, familie en dieren. Daar kreeg ik medicatie voor en na verloop van tijd vond ik het wel beter gaan en ben ik de medicatie gestopt. Af en toe had ik die gedachten nog wel, maar dan kon ik ze handelen. Dan zei ik tegen mezelf dat het niet zo was en dat God dat ook wist van mij en dat Hij kon zien dat ik een serotinetekort had. Dan gaf ik dus wel toe aan de dwanghandeling, maar dan was het voor mij wel weer goed. Alleen het feit dat God er van wist was voor mij genoeg.

Nu ben ik twaalf jaar verder en heb ik aardig wat stress. Mijn dwanggedachten zijn weer erg geworden. Ik heb nu medicatie en er is een afspraak gemaakt bij de psycholoog. Maar nu las ik op internet iets over de Heilige Geest en de onvergeeflijke zonde. Voor mijn brein was dat aanleiding om daar angst mee te kweken. Ik heb dan ook spijt als haren op me hoofd dat ik het gelezen heb in mijn toestand. Zo stond er dat mensen in de Bijbel hadden gezegd dat Jezus mensen genas met behulp van een de duivel. Waarop mijn hoofd zei: ja misschien was dat wel zo. Net zoals alle andere dwanggedachten. Alleen ben ik nog nooit zo bang geweest voor een gedachte als deze. Hier zit ik  al dagen over in en heb ik het gevoel dat ik ervan doordraai. Mijn hoofd bonkt er van, ben er middelijk van en heb maagpijn. ’s Nachts stap ik huilend uit mijn bed en kan er niet van slapen. Mijn moeder zegt ook dat God weet dat ik dit niet meen. Dat zeg ik ook tegen mezelf, maar deze angst blijft hangen.

Ik ben eergisteren tante geworden en ik was jarig, waar ik erg naar uitzag. Ik heb er niet van genoten. Het enige waar ik nog mee bezig ben is die ene gedachte. Zou u mij kunnen zeggen hoe ik hier mee om moet gaan? En als ik de zonde niet gedaan heb als ik het verkeerd heb begrepen, dan niet zeggen wat het wel is want ik ben erg ziek in mijn hoofd. Niet omdat ik de waarheid niet wil horen, maar uit zelfbescherming want ik moet nog geholpen worden.

Antwoord

Wat een nood klinkt er door in uw vraag! U geeft daarin veel informatie. Duidelijk wordt dat u intussen al veel hebt geleerd van eerdere ervaringen in het leren omgaan met deze gedachten. Ook geeft u aan waar de kwetsbaarheid momenteel ligt, als u schrijft over stress als mogelijke oorzaak. Een ander risico noemt u terecht ook, namelijk dat een ander komt met een gedachte over een mogelijke oorzaak waar u vervolgens ook last van krijgt. Dat maakt mij erg terughoudend om hier veel van te zeggen. Temeer omdat u al hulp hebt gevraagd en in afwachting bent van behandeling. Ik houd het daarom maar kort.

Probeer spanning zoveel mogelijk te vermijden. Dat kan lang niet altijd, maar neem uw situatie serieus en trek uw grenzen. Kies zoveel mogelijk voor regelmaat en voorspelbaarheid. Vraag uw omgeving u daarbij te helpen, want dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Over de gedachte de zonde tegen de Heilige Geest te hebben begaan, merk ik slechts op dat de angst daarvoor een teken is dat u dit niet hebt gedaan. Deze zonde kenmerkt zich namelijk door verharding en dat gaat niet samen met angst hiervoor. Overigens is er op Refoweb al veel hierover geschreven. U kunt dat opzoeken, maar ik betwijfel of dat nu verstandig is.

Hier laat ik het bij, omdat al het meerdere u langs deze weg niet gaat helpen en mogelijk nog meer onrust geeft. Behalve dit: vraag uw omgeving heel concreet voor u te bidden. Dat is het belangrijkste. Ik zal dat ook voor u doen.

Dr. J. van der Wal

4 reacties
Johannabons
Heey lieve meid ..ik heb hier ook enorm last van gehad ...heb zelfs hier professionele hulp bij gehad ...bij eleos ..ik heb God gesmeekt om mij te helpen ...ik wilde dit niet !!!!het was allemaal begonnen door angst voor zondigen tegen de heilig geest ..wat was dit ..hoe gaat het ...moest het weten ..de ene gedachten naar de andere bij de Hg...ik werd heel dwangmatig en was bang dat ik het deed ..ik heb op mij knieën God gesmeekt vader help mij ..
Alles wat ik las bedacht ik bij de Hg ...
Maar lieverd ik vertel jou 1 ding ...satan is een loeder en lacht zich kapot ...graag die gedachten af in de naam van Jesus en satan vlucht ...
Proclameer dat Jesus heer is !!!en belijdt positief. ..jou enigste echte hulp is de beste pysoloog die er is en dat is Jesus! !!niks, geen gedachten (s) maak Jesus minder van jou houden ..ik heb toen ik zo dwangmatig was met die zthg ..een hel gehad ..
Dag en nacht beheerste mij het ...
Alles frutselde ik de Hg ik wilde het weten..
Deze gedachten zijn influisteringen van satan ...want als ze van jou waren zou jij ze fijn vinden ...
Iemand die tegen de Hg zondigd wil Jesus en het evangelie niet ...
Het is je blijvend verzetten heel bewust en zonder angst ...
Zolang jij nog bang bent is de Hg met jou bezig ...bij zulk mensen is hij weg .
Zoek eens Henk herbold op en Wilkin van kamp ..of tammo aj schut ...deze praten ook over zthg ..
Dwanggedachten kunnen en zullen weggaan in Jesus naam !!!!
Weet je wie mij veel heeft geholpen een broeder op fb ...
En het meeste God zelf ..vertrouw hem !!!!zeg hem vader help mij !!!
Of ga naar een naar iemand die miss voor deze gebondenheid kan bidden ...
Jij zult hier vanaf komen ..
Zoek geen dingen op ..heb ik ook gedaan en dan komen ideeën. ..
Stop het nu !!!!!
God houd van jou !!!!!
Vertrouw hem ...lees veel bijbel en zie gods liefde ..
Hij wil jou altijd ...
Zelfs de Farizeeën zouden vergeven zijn maar ze wilde niet buigen en vroegen geen vergeving ...
Lieve groet
Johanna
Katwijker
Als je de zonde tegen de HG hebt begaan, keer je Christus moedwillig de rug toe. Ondanks dat je weet dat Hij bestaat. Ik lees dat je denkt dat jij misschien ook de zonde tegen de HG hebt begaan, maar als deze vraag je bezig houdt, hoef je niet bang te zijn, mensen die de zonde tegen de HG hebben begaan houden zich namelijk niet met deze vraag bezig.

Verder veel sterkte gewenst met je klachten, vlucht naar Hem! Zou iets voor den HEERE te wonderlijk zijn? Gen 18:14a
3parels
Dwanggedachten zijn net vogels... ze springen op je hoofd. Ze willen zich gaan nestelen. Vreselijk is t. Ik ken t zelf ook! Alleen ik denk dat ik ziek ben en elke klacht is aanleiding om vreselijke gedachten te krijgen. Wat je moet leren is deze gedachten als leugens te bestempelen. De satan plant ze in je hoofd, hij liegt altijd! Dus elke dwanggedachte is een leugen, waar je geen aandacht aan moet schenken. Bedenk dat eens! Dat je ze dus gewoon kunt laten gaan, als een vogel die op je hoofd wil landen en die je gewoon even weg wappert met je hand.
Ik raad je aan elke gedachte die je onrustig maakt gevangen te nemen en bij Jezus te brengen, om het in Zijn hand te leggen en daar te laten. 'Hoe het ook komt, ik vertrouw op U!' Dat kan als je jezelf kunt overgeven aan Hem. Je hebt dan een leven dichtbij de Heere nodig. Ben je gered? Durf je jezelf aan Hem toe te vertrouwen wat er ook gebeurd? Zo nee, bid er dan dagelijks om of de Heilige Geest zo krachtig in je wil gaan werken dat je al je vertrouwen op Hem durft te gaan stellen. En vul je gedachten met waarheden uit het Woord. Vernieuw je denken, dit doet je zelf door veel stille tijd te nemen. Door veel bijbelstudie te doen. Ik raad je aan het boekje 'Word Jezus gelijk' van Steve Gallegher. Draai mooie goede geestelijke muziek en richt je op de overwinning die in Christus is. Hij is gekomen om de werken van de satan te verbreken. 1 Johannes 3: 8
De Heere wil jou uit deze situatie bevrijden en ga hier veel voor bidden. Neem elke dag twee vaste tijden voor gebed en Bijbellezen. Vraag aan anderen om samen met jou te gaan bidden. Er zal zegen komen!
Marisa
Heel herkenbaar, beste vraagsteller.
Je moet 1 ding weten: het komt goed.
Door en met en in Jezus Christus, en tot Zijn lof en eer: het komt goed.