Krap bij kas

Ds. A.A.F. van de Weg / 37 reacties

Vraag

Wij zijn een jong gezin met een paar kleine kinderen, man werkt volledig en vrouw twee dagen per week. Elke maand gaat ons salaris op aan vaste lasten, eten en kleding. We doen heel zuinig, we budgetteren alles heel secuur. Gaan naar goedkope supermarkten etc. Toch is elke maand het geld op en staan we in het rood, terwijl we dan nog niet eens gespaard hebben. Dit maakt mij zo moedeloos. Moeten we nog meer bezuinigen? Doen we ergens iets verkeerd? Als ik om me heen kijk zijn wij de enige die het financieel zo moeilijk hebben. Mensen geloven en begrijpen het ook niet als het een keer ten sprake komt, want jullie werken toch allebei wordt er dan gezegd. Ik vind het vooral vervelend dat ik bijvoorbeeld altijd moeilijk moet doen voor cadeautjes, die kan ik nooit met een gerust hart geven, altijd met een gevoel: eigenlijk kunnen we het geld niet missen. Als er iets kapot gaat, bijvoorbeeld de wasmachine of de auto, hebben we gewoon geen buffer om aan te spreken. Ik weet dat God ons helpt, we hebben altijd alles nog kunnen betalen, alleen dan wel met 1000 euro rood staan en een lege spaarrekening. Toch maakt het me wel eens moedeloos. Ik kan een hele week super zuinig doen wat eten betreft, maar dan komt er opeens weer een rekening van het een of ander en gaat er weer een hoop geld uit. Ik weet dat u niets aan onze situatie kunt veranderen. Maar er is zoveel schaamte naar anderen toe en het lijkt soms zo uitzichtloos. Veel mensen rijden in dure auto's, gaan vaak op vakantie, hebben altijd leuke kleren aan, leuke inrichting Riviera Maison ect, ook binnen de eigen familie. Ik ben absoluut dankbaar met alles wat we wel hebben, gezondheid, een baan enz. Het is ook niet bedoeld als klaagzang ofzo. Maar hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Zijn er mensen die dit herkennen en ook zo leven? Of doen wij het echt ergens verkeerd en geven we toch nog teveel geld uit?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de situatie moeilijk en bij tijden nijpend is. Ondanks het feit dat jullie situatie mij natuurlijk niet volkomen duidelijk is, probeer ik toch wat adviezen te geven.

- Hoewel ik het niet zeker weet, zou het toch kunnen dat er bepaalde ‘lekken’ zitten in het geld wat jullie verdienen. Zou het een idee zijn jullie financiële situatie te laten doorlichten door iemand met kennis van zaken?

- Het lijkt me goed jullie situatie met een predikant/ouderling/diaken te delen. Niet alleen vanwege de financiële kant van de zaak, maar ook omdat deze financiële zorgen ongetwijfeld ook hun sporen trekken in het huwelijks- en gezinsleven. Het is niet ondenkbaar dat het ook geestelijke gevolgen heeft in jullie leven.

- Last but not least: Stel op de Heere in alles je vertrouwen. Laat alle nood je doen uitdrijven tot Hem. Overweeg samen biddend Matt. 6:25-34. De Heere Jezus wijst daar de weg tussen de klippen van zorgeloosheid en overbezorgdheid.

Ds. A. A. F. van de Weg

Tags in dit artikel:

financiën
37 reacties
shaila
Hoi vragenstelster,

Volgens mij is er idd iets mis, laat a.u.b een deskundige kijken naar wat er in en uit gaat.Ik bedoel niet dat jij en je man iets verkeerd doen (of misschien onbewust), maar misschien krijgen jullie gewoon nog iets van de belasting per maand wat niet goed geregeld is o.i.d. Mijn man werkt alleen en we hebben drie kleine kinderen en het is altijd net aan, aan het eind van de maand, maar af en toe kunnen we toch wat sparen. Wat ik geleerd heb om vooral op te bezuinigen is, op kleding!!! TIP: koop max. 4 stelletjes per kind,voor mezelf trouwens ook, per seizoen, kan tweedehands en of krijgertjes zijn. Een seizoen is zo voorbij en het pas dan niet meer. Echt de meeste mensen hebben zulke overvolle kasten met kleding, echt niet nodig. Sterkte ermee!
EllyMeko
Ik zou me niet te snel een eenling voelen in deze situatie. Uiteraard moet je opletten dat het niet uit de hand loopt, en dit kan heel goed door eens alles goed op een rijtje te zetten inderdaad, desnoods met een adviseur. Maar kan me niet voorstellen dat iedereen in je omgeving zijn of haar financiële situatie bij anderen op tafel legt. Vooral degenen bij wie het moeilijker is zul je meestal minder snel horen. Volgens mijn wijzen de statistieken erop dat de gemiddelde Nederlander er ongeveer net zo voor staat als jullie. Dit is niet opbeurend, maar volgens mij gewoon de realiteit. Als je iedere maand E 1000 rood staat, betekent dat dus dat je eenmalig 1000 euro tekort komt. Misschien kun je heel hard je best doen een paar maanden echt heel zuinig aan te doen, en zodoende het gevoel altijd tekort te komen opheffen.
Je schrijft: véél mensen rijden in dure auto's. Als ik persoonlijk om me heen kijk zie ik dat niet. In mijn omgeving rijden er nog altijd meer in een 'gewone' auto, dan een hele dure. Je kunt je ook focussen op een onrealistisch beeld, zodat je altijd onvrede zult voelen.
Als je nog wel op vakantie kunt gaan, zou je een jaar een keer woningruil kunnen proberen. en zodoende al een leuke bezuiniging doen.
willemina
Is dit ook niet juist iets waarmee je bij de diaconie kunt aankloppen? De meeste gemeentes hebben wekelijks of maandelijks een collecte voor de diaconie en uit mijn eigen gemeente weet ik dat er meestal geld 'overblijft' aan het eind van het jaar omdat er meer binnenkomt dan dat er uitgaat.

Twee goede vrienden van mij wilden heel graag trouwen, maar hadden daar niet de financiële middelen voor en hebben toen ook geld voor hun bruiloft en uitzet gekregen/geleend van de gemeente. Hardstikke tof toch dat de kerk ook op zo'n praktische manier kan helpen in nood.
tamara72
Ik hou iedere maand bij wat de uitgaven zijn die uit de portemonee gaat dat is best wel schrikken aan het eind van de maand maar je weet wel waar het geld naar toe is gegaan wat cadeautjes betreft soms kun je voor een paar euro al een leuk cadeau hebben het zit toch niet perse in de waarde wij hebben geen financieel probleem ik heb dan wel voldoende inkomsten en spaargeld maar helaas geen geluk. Het zou toch mooi zijn als ik dit beiden had.
Maar ik zou niet graag over willen steken met mensen in dure auto's .Want weet jij wat ze op hun brood hebben? Misschien wel iedere dag pindakaas..Het kan ook nog een lease auto zijn.
Of moeten ze wellicht iedere maand krom liggen voor luxe.
Als de kinderen ouder worden en naar voortgezet onderwijs gaan wordt het toch duurder. Maar eerst genieten als ze nog klein zijn.Geen zorgen voor morgen Iedere dag zal voor het zijne zorgen.
Hopende dat jullie hierop mogen vertrouwen.
dijna61
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit herkennen. Ik heb wel tips voor je. Zorg er in de eerste plaats voor dat je niet rood staat, want dat kost alleen maar geld. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan als je geen buffer hebt. Je zult dus eerst extra moeten bezuinigen.
Pin niet meer. Neem een bepaald bedrag mee voor je boodschappen zo kun je tijdens het winkelen berekenen wat je kunt kopen en wat niet. Koop niet voor een hele week, maar voor een paar dagen de dingen die je nodig hebt. Wees creatief met restjes eten. Elke dag vlees is ook niet nodig. Let altijd op aanbiedingen. Goedkopere merken kunnen even goed zijn, het is soms een kwestie van wennen. Soms hebben supermarkten artikelen voor de helft van de prijs of 35 procent korting als de datum bijna verstreken is. En ga bij jezelf eens na wat je nu eigenlijk zelf consumeert, misschien kan het anders. (En nog gezonder ook). Heb je in de tuin de mogelijkheid om wat groente te verbouwen?
Kijk voor kleding eens bij de kringloop of een andere tweedehandszaak. Koop mooie merkkleding altijd in de opruiming. En ook voor de inrichting van je huis hoef je echt geen dure riviera maison. In de kringloop, op de rommelmarkt of op marktplaats wordt soms zoveel leuks aangeboden voor een prikkie. Met een spuitbus verf of de kwast doe je wonderen.
En zelf kun je ook dingen gaan verkopen.
intro
Een herkenbaar verhaal! Gelukkig hebben wij nog wel wat spaargeld, maar sinds de oudste van onze 3 kinderen geboren is hebben we nauwelijks meer gespaard. We hebben alleen het inkomen van mijn man. Wat ons financieel iets meer lucht gegeven heeft is het nemen van een kostganger. Misschien is dat wat voor jullie? Moet je natuurlijk wel de ruimte ervoor hebben, maar wij ervaren het totaal niet als negatief wat betreft privacy etc., en daardoor kunnen we nu toch elke maand iets sparen.
@shaila: inderdaad is kleding iets waar je echt goed op kunt bezuinigen! Met een paar kinderen was je vaak, dus ze hebben helemaal niet zoveel kleren nodig. En ik koop tegenwoordig het meeste in de uitverkoop voor het jaar erna.
Lijss84
Kijk ook eens op www.eenvoudigleven.blogspot.com
zandkasteel
Misschien een idee om van bekenden 1000 euro te lenen (indien mogelijk bijvoorbeeld ouders) en dan elke maand 50 euro terugbetalen (automatische incasso). Dat scheelt elke maand veel debetrente en na die 20 maand aflossen, kun je proberen het te blijven volhouden deze 50 opzij te zetten. Een zeepdispenser voor shampoo en wasmiddel en goede drinkflessen voor de kids (SIGG) kosten wat in aanschaf (misschien voor verjaardag vragen), maar leveren ook een goede besparing op. Met 3 pubers maak ik elke avond 2 liter ranja van 250ml siroop, die ik over de flessen verdeel, zodat ik 3 dagen met een fles ranja kan doen. Dit bespaard veel pakjes en ook het milieu. Verder een vierkante meter tuin (kan ook op balkon). Zelf heb ik eigenlijk zowat mijn hele inrichting van Marktplaats en ook vaak kleding en andere spullen. Voor alles wat ik koop kijk ik eerst op Marktplaats (vaak goedkoper nog dan kringloop). Loop ook rommelmarkten af en leg wat kadootjes opzij.
Op internet zijn veel besparingstips (Grote gezinnen site, vrekkenkrant etc). Kijk goed in je kasten en op zolder wat je zelf kunt verkopen op MP voor een extra centje.
zandkasteel
Voor een prikkie kan je kampeerspullen op Marktplaats kopen en vakantie houden op een minicamping (SVR of Vekabo). Als je probeert in die periode je huis te verhuren, kan je dat geld voor de vakantie gebruiken. Of via vriendendienst iets regelen. Broerlief heeft hier veel geklust en heeft niet veel geld. Hij gaat dan met onze caravan op vakantie buiten het seizoen, zodat hij goedkoop op vakantie kan en wij weer geholpen zijn met klussen en de matetialen.
zandkasteel
Er schiet me nog wat te binnen. Een eenvoudige knipcursus volgen (nog geen 150 euro), bespaard je elke 6 weken weer een hele berg geld. Dat heb ik ook gedaan en het gaat prima! Wel een goede schaar en tondeuse kopen/verjaardagskado vragen. Je kan het dan gelijk als vriendendienst inzetten om een andere dienst te ruilen.
Roozemond
Dapper zeg om dit voor te leggen.
Sparen is in deze tijd heel moeilijk, vooral als je niet samen werkt of maar gedeeltelijk, wat heel logisch is met een gezin.
Fijn dat zoveel mensen reageren!
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Fijn dat je nog dankbaar kunt zijn....

Vanavond zongen we in de kerk uit Psalm 49. Ik had vanmiddag jouw vraag gelezen en toen we bepaalde regels zongen, moest ik terugdenken aan jouw vraag, aan wat je in het laatste stukje schrijft over dure auto's, vakanties, etc...

Vrees hen dan niet, die grote schatten heeft, wiens machtig huis in eer en aanzien leeft.....

Succes hoor met alles!
plderoos
och jongens wat een ellende. Ik weet er alles van, wij hebben in het begin van ons huwelijk ook heel erg krap gehad.de boodschappen bij de aldi, geen toetjes, geen auto, geen saldo aan het eind van de maand, en wat een zorgen levert dat op! Wij hebben alles zelf doorgelicht en alle onnodige structurele kosten de deur uitgedaan. (krant eruit, lidmaatschappen eruit, ik heb sindsdien stiekeltjes want lekker goedkoop zelf haar knippen enzovoort) Toch bleven we nog structureel op 900 gulden in de min. We hebben toen de diaconie om eenmalige hulp gevraagd en gekregen. En vanaf dat moment waren de zorgen een klein beetje over. Langzaamaan solliciteren naar betere banen, een beetje sparen voor een buffer voor de wasmachine, en nu kunnen we ons goed redden.
Catherine
Ik herken het inmiddels ook wel, helaas. Heb nooit krap bij kas gezeten, maar moet nu ook heel scherp inkopen. Terwijl de inkomsten voor ons hetzelfde zijn. Waar het aan ligt? Ik krijg de vinger er ook niet achter. Kleine kinderen zijn duur, denk je, maar grotere kinderen ook.
Ook wij hebben verschillende abonnementen stopgezet, kritisch naar de vaste lasten gekeken, maar het blijft toch wel opletten.
Jo24
Sommige kostwinners die het alleen moeten verdienen, kunnen soms nog wel meer geld per maand binnen krijgen dan een stel dat het samen moet verdienen. Het hangt ook af van de soort baan die je hebt. Ik heb het idee dat heel mensen dat vergeten.
Zelf heb ik altijd een grote buffer aangehouden nog veel gespaard voordat ik ging trouwen, toen het sparen nog gemakkelijk ging.
Nu houd ik mijn financieën bij op de site van huishoudboekje.nl waar ik alles zelf invoer onder mijn nickname.
zandkasteel
De dagelijkse kosten kun je vaak wel schatten met een huishoudboekje, maar ik heb het idee dat de maatschappij ervan uit gaat, dat je alles wel kan betalen. Mijn oudste van 17 zit op speciaal onderwijs en die hebben dit jaar weer kamp. Of we even 130 euro willen storten voor 3 dagen. En dat elk jaar weer! Dan de schoolreisjes, avondvierdaagse, afscheidsavonden clubs, verjaardagsfeestjes etc etc. Dat maakt het allemaal zo duur. Dan heb ik het nog niet eens over medicatie, hulpmiddellen etc. Zo kan een gezin met 10 kinderen het zonder medische kosten beter hebben dan een ander met 2 kinderen en veel zorg kosten.
dkw
Ik herken het ook.
Er zijn al zoveel tips gegeven, en goede ook.
- Niet elke dag vlees, maar bijvoorbeeld 3 dagen en dan gehakt of verse worst.
- Geen toetjes of een paar keer per week magere Yoghurt van € 0,30.
- Internetverbinding en telefoon eruit en dit delen met de buren, kabeltje door de muur boren en een voipbuster account nemen, scheelt al snel zo zo'n € 30,- per maand, ik heb nog wel zo'n account en eventueel VOIP telefoon voor je met een vast 085 nummer die je mag hebben, kun je 300 minuten per week mee bellen voor € 12.50 per 4 maanden en je bent gewoon bereikbaar op een vast telefoonnummer.
- Geen krant of tijdschrift.
- Auto laten staan en zo nodig eruit en alles met de fiets doen.
- Geen huisdieren.
- Kijk naar je stroomleverancier, liefst met een ervaringsdeskundige, dit kan vaak veel goedkoper.
- Stroomgebruikers, vaatwasser, wasmachine, droogtrommel, waterbesparing en dergelijke.
- Misschien een van beiden een paar avonden en/of zaterdag werken?
- Zelf kleren maken voor de kinderen

Het lijkt allemaal heel wat en soms extreem, maar ik ben van mening dat deze zaken echt kunnen en een flinke besparing inhouden, samen met de andere tips die gegeven zijn, en dan moeten we misschien inleveren op luxe zoals krant en internet en auto, maar het is te doen.
cbl
Mijn idee:
1e -Gras is bij de buren altijd groener dan bij je/mij zelf.
Totdat we werkelijk een paar dagen mee mogen kijken in de "keuken" van de buren, en maar al te vaak zouden we niet willen ruilen. Ieder heeft zo zijn eigen specifieke zorgen: gezondheid/relatie/geloof/budget etc.
2e- Ik ken mensen die van €2800 netto per maand niet rond kunnen komen, ik ken ook mensen die van €1500,00 netto wel rond kunnen komen.
3e- Niet alles laat zich oplossen; b.v. een foute inschatting bij het organiseren van je hypotheek kan langdurige gevolgen hebben.......

Als zelfstandig ondernemer is het bij ons ook altijd weer een zorg. Langdurige hypotheken op onroerend goed, soms tegenvallende inkomsten, en toch: in tijden van zorg ervaar ik meer Gods goedheid dan in de tijden van voorspoed !
drj
Het is heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Het zou fijn zijn zuinig te leven en tenminste genoeg geld te hebben om de rekeningen normaal, zonder erbij na te denken te kunnen betalen. Ik hoop dat alle goede tips die je van iedereen hier gekregen hebt je daarbij kunnen helpen. Zelf heb ik in ieder geval weer een paar ideeen opgedaan. Dat is de ene kant. De andere kant is dat je ernaar verlangt zoveel te hebben als "de anderen".

Het probleem begint, wanneer onze eigen werkelijkheid vergelijken met de buitenfacade van anderen. Je kent je eigen problemen, maar je buren zijn misschien wel jaloers op jou! Die zien alleen jouw buitenkant.

Dat is ook de reden dat God in de 10 geboden (DE TIEN GEBODEN! - God vond deze geboden blijkbaar zo belangrijk, dat hij ze extra onder de aandacht heeft gebracht.) het meest verwaarloosde gebod ooit gegeven heeft: Gij zult niet begeren...

Als het zevende gebod overtreden wordt, moeten we voorin de kerk belijden dat we fout zaten, maar als de ene na de andere kerkganger zijn grote limousine voor de kerk parkeert, vinden we dat heel normaal. Bovendien voelen we ons niet eens schuldig als we denken: " Had ik ook maar zoiets...". We overtreden het 10e gebod vaker dan we porno kijken, stelen (belasting ontduiken...), doodslaan, haten en Gods naam ijdel gebruiken. We denken er niet eens bij na, het gaat vanzelf.

Verkijk je niet op wat anderen hebben. Ik ben ook altijd verbaasd als ik langs de winkels loop en alle kleding zie en meubels waar ik het geld niet voor heb. En ook niet bereid zou zijn uit te geven. Ik vraag me altijd af wie dat allemaal kan betalen, als ik, goed opgeleid dat niet kan?! Riviera de maison??? Jongens, daar kost een simpel schoenenkastje van 65 x 230 cm al 2000 Euro (nou ja, 1999 om precies te zijn)!

http://www.rivieramaison.com/index.cfm?/artikeldetails_nl_nl&iid=CU-artikel-7E20099C-1F29-0BD1-7244515769DACE6C&artcat=&prodcat=CU-subcategorie-F525E66E-1F29-0BD1-725BEA65FF7226B9&offset=6&soort=cat

Die moet je eerst maar over hebben. Ik ben arts, mijn man verdient ook goed, maar bij ons in de huiskamer staat het oude bankstel van mijn ouders en de oude kastwand (spaanplaat) van mijn schoonouders (70er jaren of zo). En toen we het huis wilden schilderen kwam er een schilder voorbij, die zei dat het slechts 3800 Euro zou kosten het zaakje in pasteltinten te veranderen. Je snapt dat het kostenplaatje er met 5 emmers verf van de bouwmarkt, 3 kleurpatronen en twee dagen vrij van mijn man een stuk gezonder uitzag! M.a.w. ik werk op het moment ook niet en riviera de maison kan ik sowieso niet betalen. Bovendien zijn de kinderen in een leeftijd, dat ik van zulke meubels ook niet lang plezier zou hebben, tenzij je van picasso-achtige kunstuitingen op dure meubels houdt. Ik was al zo blij met mijn lichte bankstel, hiervoor had ik een bruin gebloemd bankstel (ook al een 'erfstuk') uit de 70er jaren... En nee, mijn woonkamer ziet er niet asociaal uit. :-)

Het erge is, dat als ik met mijn 9,95 plastic pumps van VanHaren - uitverkoop 2005 (maak ik nou reclame?) elegant de kerk binnengestapt kom, dat ik mijn zusters-huisvrouwen in hun gemakkelijke molieres hoor denken: "Zie je, ze heeft al weer nieuwe schoenen. Die is arts, ze bulken van het geld." Ze weten niet, dat ook ik soms de brievenbus niet wil opendoen uit angst, dat er een rekening in ligt.

Maak niet de fout jouw echte leven te vergelijken met de buitenfacade van anderen. Je zou er versteld van staan als je hun werkelijkheid kende. Elke keer als ik jaloers ben geweest op anderen heb ik erachter moeten komen, dat die problemen hadden, waarvan ik het bestaan nooit vermoed had. Bedenk dat het alleen de buitenkant is. Je zult meer rust vinden als je kijkt naar alles waar je dankbaar voor kunt zijn en daar God elke dag voor dankt. Leer dat ook je kinderen, ze hebben het nodig in deze tijd van klatergoud.

Gods zegen wenst,

DrJ
Hanna
Er is al veel gezegd en er zijn goede tips gegeven.

misschien heb je aan onderstaande nog wat?

- kinderbijslag op aparte rekening, en alles wat je voor de kids koopt, daarvan betalen, ook zwemles e.d.
- geen kant-en-klaar maaltijden kopen maar zelf samenstellen met verse/gedroogde kruiden, is veel goedkoper dan pakjes/zakjes enzo!
- alleen naar de stad/winkels als je wat nodig hebt.
- niet alle aanbiedingen lijken zo goedkoop als ze zijn, beslis liever thuis wat je de komende week gaat eten en wat je ervoor moet aanschaffen, vaak kom je al een heel eind als je even in de kelder/diepvries kijkt.
- diepvries spinazie is makkelijk/goedkoop/gezond, eitje erbij of vissticks, boterjus en klaar ben je!
- koop aardappels en eieren bij de boer/aan huis.
- in duurdere merken van etenswaar zit vaak meer toevoegingen, de onbekende merken zijn goedkoop en vaak van betere kwaliteit.
- yoghurt is erg lekker met fruit; appel of banaan of meloen, heb je geen suiker nodig en het is nog gezond ook! een pak griesmeelpudding doe je enorm lang mee en is goedkoper als een kant en klare pudding uit de winkel. custardpudding is heerlijk om warm te eten of koud. ook eenvoudig maar lekker!
of tutti frutti bij de Lidl kopen en je hebt een heerlijk extraatje of toetje wat gezond is.

ik vind voor mezelf nu ik zo kook/eet met mijn gezin van 7 personen ik minder geld kwijt ben dan toen ik alle aanbiedingen naliep en gewoon mijn boodschappen deed zonder goed te kijken wat er in de kelder of diepvries zat. een boodschappenbriefje helpt dan ook echt, en omschakelen...ervoor gaan, en als het resultaat heeft, geeft dat een stimulans om door te gaan en zie je steeds meer dingen die je anders kan doen of op kan besparen.

Sterkte ermee!
sydneylover
@Vraagsteller

Kijk eens een paar afleveringen van 'Een dubbeltje op zijn kant'. Een programma van een jaar of 2 geleden (ik hoop dat ze nog te vinden zijn bij RTL) waarin Annemarie van Gaal gezinnen met financiele problemen allereerst heel direct confronteerde met hun soms onbegrijpelijke spendeergedrag, en vervolgens met oplossingen kwam om het aan te pakken.

Een hele simpele maar o zo belangrijke: BUDGETTEER! Hoeveel per week voor boodschappen, hoeveel per maand voor kleding. Als je met name kledinggeld op een aparte rekening zet dan weet je precies hoeveel je daarvoor beschikbaar hebt.

Tweede: ZO MIN MOGELIJK PINNEN, GEBRUIK CONTANT GELD. Pinnen gaat veel te gemakkelijk en juist dat pinnen voor een bloemetje, een kaartje, en noem maar op slokt ongewild veel van het geld op. Wij werken met een contante hoeveelheid geld voor de week, en daar doen we het van. Gewoon om een stuk discipline in de uitgaven te hebben.

En inderdaad.. denk twee keer na voordat je geld uitgeeft. Toevallig had ik het deze week nog bij het aanvagen van nieuwe paspoorten. Ik heb van iedereen zelf foto's genomen, bewerkt tot het juiste formaat en bij Kruidvat voor nog geen 2 euro laten afdrukken, 6 pasfoto's per afdruk. Dat is snel verdiend aangezien de fotograaf 10 euro per persoon rekent..