Bezeten

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Een ex-collega heeft een schoonzusje die 'bezeten' is door vreemde machten die aan haar 'gekoppeld' zitten. Zij is hiervoor naar een medium geweest die deze machten 'losgekoppeld' heeft. Nu heeft die collega mijn hulp gevraagd wat ze moet doen zodat haar schoonzusje van die machten verlost wordt. Ze ziet dingen en hoort liedjes zonder de radio aan te zetten. Haar ogen werden groen etc. Ik vind het heel erg eng om me met deze dingen in te laten. Zelf heb ik heel veel last van godslasterlijke dingen in mijn hoofd gehad, hier ben ik gelukkig voor behandeld door een professionele instantie. Ik heb mijn collega gezegd om dingen voor haar na te zoeken en haar een Bijbel te geven. Weet u wat ik nog meer voor hen zou kunnen doen behalve bidden? Het liefst zou ik zo ver mogelijk hiervandaan blijven, maar niets gebeurt bij geval.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je vraag over het schoonzusje van je ex-collega is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Heel begrijpelijk dat je zorg over haar hebt. En heel mooi dat je ex-collega jouw hulp gevraagd heeft. Dat betekent een stukje vertrouwen van haar in jou. Is dat omdat zij weet dat je christen bent? Ook mooi dat je haar naar de Bijbel gewezen hebt en dat je ook voor haar bidt. Het Woord van God heeft altijd kracht. Ik heb verschillende keren iemand een Bijbel gegeven, terwijl ik verder niets kon. Wie weet wat dat kan uitwerken. En natuurlijk heeft ook het gebed kracht, of beter: God heeft kracht, en Hij hoort het gebed.

Nu  je vraag: wat kun je nog meer doen? Waarom is die vraag zo moeilijk te bentwoorden? In de eerste plaats omdat we niet goed weten wat bezetenheid is. Natuurlijk, er wordt in de Bijbel heel duidelijk over gesproken. Maar voor ons is de vraag: hoe is bezetenheid door ons te onderkennen? In de geschiedenis zijn daar de nodige ontsporingen in geweest, bijv. dat mensen die psychisch (ernstig) beschadigd of gestoord waren als bezeten werden beschouwd.

De vraag is altijd: waar ligt de grens tussen (al of niet ernstige) psychische gestoordheid en bezetenheid? Ik kan dat niet overzien omdat ik het schoonzusje niet ken. En als ik haar zou kennen is het nog de vraag of ik het zou kunnen overzien. Je zou haar levensgeschiedenis moeten weten. En eventueel ook die van haar familie. Je zou moeten weten of er bijvoorbeeld sprake is (geweest) van emotionele verwaarlozing in haar kinderjaren, of bepaalde trauma's, incest, lichte hersenbeschadiging, enz. Begrijp me goed: ik zeg niet dat iets dergelijks het geval is. Maar ik geef aan dat dergelijke vragen wel heel belangrijk zijn.

Mijn tweede vraag is: is het schoonzusje christin? Ik neem aan van niet, omdat je schrijft dat je een Bijbel hebt gegeven en dat ze naar een medium is geweest. De meeste, zo niet alle mediums, zitten heel beslist niet op de lijn die de Bijbel aangeeft.

Als iemand christin is en open staat voor de Bijbelse boodschap en op mijn weg geplaatst zou worden, zou ik haar, als ik de verschijnselen die jij noemt hoor, in de eerste plaats verwijzen naar de professionele hulpverlening. Je schrijf dat je ook zelf behandeld bent door een professionele instantie, dus je weet wat het is. Daarnaast zou ik als pastor krachtig met haar bidden om Gods hulp en bevrijding. En haar eveneens krachtig woorden vanuit het Evangelie aanreiken,  eventueel haar die woorden krachtig aanzeggen.

Ik raad je in haar geval dus een psychiater aan. En heel beslist niet een medium. De meeste van hen zijn duur en onbetrouwbaar en volgen niet de bijbelse lijn. Een psychiater zal nader onderzoek doen. Ik pleit daarbij sterk voor een christen-psychiater. Die zijn er gelukkig. Informeer eventueel bij je dominee. Het spreekt vanzelf dat het schoonzusje het zelf moet willen.

Blijf, als het kan, ook de vinger wat aan de pols houden, door bijv. van tijd tot tijd te vragen hoe het met haar gaat. Je schrijft dat je er het liefst zo ver mogelijk vandaan blijft. Begrijpelijk! Maar je kunt haar een beetje in de gaten houden en daarbij voor jezelf de nodige afstand bewaren. Je kunt door advies eventueel bijsturen als het niet gaat zoals het moet gaan.

Van harte sterkte en Gods zegen er bij.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

occultparanormaal