Gebedslijst wordt me teveel

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Meerdere keren per week krijg ik oproepen om voor vervolgden, armen, mensen in oorlog of honger en zieken te bidden. Vaak schrijf ik de namen dan op in een gebedsboekje. Ik bid daar dan ook voor, maar het zijn zoveel ernstige vragen dat het mij een beetje aanvliegt.

Het stapelt maar op en ik wil ook graag bidden, maar het is zo veel en hoe lang moet/mag ik hier voor bidden? Deze mensen hebben blijvend gebed nodig en niet één keer. Als ik er mee stop dan voelt het voor mij of ik niet meer aan hen denk. Hoe moet je hier bijbels mee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

We zullen het er wel over eens zijn dat het een goede zaak is om voorbede te doen. Er is wat nood in deze wereld en bij mensen persoonlijk. Jij krijgt daar ook meerdere keren per week oproepen toe om te bidden voor al die noden, je schrijft er zelfs namen van op in jouw gebeden boekje, maar het wordt zoveel dat het je begint aan te vliegen, het is zoveel, zo aangrijpend, terwijl al die mensen, noden, blijvend gebed nodig hebben.

We zullen het er ook wel over eens zijn dat het je niet moet gaan aanvliegen. En natuurlijk kunnen al die noden je raken, maar je moet er niet onder bedolven raken dat het je te veel wordt. Je kunt niet alle nood en zorg van deze hele wereld van wat allemaal op je weg komt, gebracht wordt, op je nemen. Dan krijg je een dagtaak aan bidden, dan is zelfs een dag te kort.

Het is zeker waar dat we plaatsen tegenkomen in het Woord, die ons zouden kunnen aansporen/aanzetten tot heel veel bidden, we lezen in de Psalmen: “Ik roep tot U de hele dag” alsook “Maar ik was (steeds in) gebed.” Ook lezen we met betrekking tot het gebed: “Volharden, sterk aanhouden, waken in het gebed.” Het voert hier nu te ver om bij de genoemde teksten afzonderlijk stil te staan, ze staan in een bepaald verband, maar ze hebben in ieder geval niet in zich dat je in het gebed op zodanige wijze moet bezig zijn dat het je te veel wordt, dat het je aan gaat vliegen.

Nogmaals, het is een goede zaak om voorbede te doen. Mogelijk kun je bepaalde noden onder één noemer gaan brengen: zieken, vervolgden, waar oorlog is etc. Daarnaast kunnen er natuurlijk ook bijzondere noden op je hart gebonden zijn, bijvoorbeeld een zieke die je kent of uit de gemeente, maar je hoeft niet per se een heel lijstje af te werken in het gebed. Zondags worden er in de kerk wel bepaalde namen of noden genoemd als voorbede gevraagd is, een goede zaak, en wordt dat ‘lijstje’ door een (gast)predikant ook genoemd in het gebed, maar dat betekent niet dat alle nood en zorg in het gebed genoemd wordt en kunnen er daarnaast voorbeden in het algemeen gedaan worden. Als er nu zoveel namen, noden, in je gebedenboekje staan mag/kun je ook gerust om beurten in je gebeden enkel zaken daaruit halen, specifiek noemen, alsook samenvattend andere noden weergeven.

Je kunt je hierbij ook beperken tot een bepaalde tijd van afzondering in het gebed. Ik denk aan Daniël die drie maal daags de Heere zocht in zijn gebed; en ongetwijfeld zal er tijdens al zijn werkzaamheden van binnen ook wel eens gebeden zijn zonder zich specifiek afgezonderd te hebben, zoals die drie maal per dag. Er kunnen omstandigheden zijn dat je je niet kunt afzonderen, maar van binnen wel een gebed opzendt vanwege een bepaald iets.

Het zou dus mogelijk voor jou helpend kunnen zijn om uit de lijst van voorbeden er op gezette tijden enkele noden uit te nemen, daarbij kun je ook wat minder noden in je gebedenboekje opschrijven, ofwel zoveel noden, zorgen, zieken er in opschrijven dat het voor jou te behappen is; dat betekent mogelijk keuzes maken, maar je mag weten, er op vertrouwen, dat er door meerderen (wereldwijd) voor specifieke noden gebeden wordt en zo draag je met elkaar als kerken, als christenen, alle nood en zorg in deze wereld als het goed is.

Een hartelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

bidden
1 reactie
Ali636
Heel herkenbaar. Ik ben nu al wat ouder. Vroeger had ik ook hele lijstjes. Maar sinds tig jaar heb ik besloten niet meer de Open Doors nieuws te lezen. Ik kan er niet tegen. Hooggevoelig?
Problemen genoeg om voor te bidden hoor in de familiesfeer. En voor kennissen die in grove zonde leven. Demonen zijn actief dus vasten mag ook. Maar ik kan niet de hele wereld dragen.
Zegen toegebeden.