Dichter bij trouwdag maar toch twijfel

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Geleidelijk aan komen we steeds dichter bij onze trouwdag, maar ik twijfel nog steeds. Ik ben 45 en mijn aanstaande man 43. Die twijfel heb ik onze hele verkeringstijd gehad. Ik kan geen reden bedenken om het uit te maken, maar ik heb echt zoveel last van die twijfel. ik weet ook gewoon niet wat voor soort twijfel het nu is. Straks sta ik in het stadhuis nóg te twijfelen. Vreselijk. Ik vind het heel erg voor mijn verloofde. Hij zegt dan: Hou je dan niet van me? Dat doe ik wel, maar ik vind het best eng als hij het vraagt. Hoe kom ik er nu achter dat ik écht en genoeg van hem hou? Ik kan enorm tobben en word hier doodmoe van. Ik ben enorm bang dat ik de verkeerde keuze maak, maar wachten tot de twijfel over gaat, werkt ook niet. En het gaat gewoon niet over! Mijn vriend is goed voor me, maar ik ben zo ontzettend bang dat ik geen goede keuze maak. Dat er bijvoorbeeld ergens een man is waarbij ik wel honderd procent zekerheid voel en weet dat hij de ware is. Wie kan me helpen? Het is echt een kruis. Ik voel me zo schuldig, want ik doe mijn verloofde nu tekort. Maar ik weet waardoor mijn twijfel wordt veroorzaakt. Is het angst? Hoe moet ik verder?

Antwoord

Beste aanstaande bruid,

Twijfel gaat niet vanzelf over. Dat is wel duidelijk. Als u weet waar de twijfel vandaan komt, zoals in bijna de laatste zin wordt gesuggereerd, ga dáár mee aan de slag! Stel de trouwdatum uit, want in het stadhuis nóg niet weten of het antwoord “ja” dan wel “nee” moet zijn, kán niet. Een gevoel van schuld is géén basis om te trouwen. Als u nog wacht op die man bij wie u honderd procent zekerheid voelt… zóék die dan, maar houdt deze vriend niet aan het lijntje! “Tweede keus zijn” is niet eerlijk tegenover de man die uw verloofde is.

Komt de twijfel voort uit een gevoel van angst of onzekerheid voor de toekomst: praat dan veel met hem en volg eventueel een huwelijksvoorbereidingscursus of lees eens over liefde: er zijn verschillende mooie boeken! Gesprekken met een (relatie)therapeut is wellicht een goede mogelijkheid.

In ieder geval: blijf niet rondlopen met tobberijen die niets oplossen!

Sterkte ermee! Ik ben benieuwd naar de trouwkaart!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
4 reacties
duo
Nog een aanvulling op dit antwoord: twijfel kan ook te maken hebben met je karakterstructuur. Misschien ben je ook op andere gebieden erg perfectionistisch en wil je het liefst overal en altijd honderd procent zekerheid hebben. Ik herken veel van deze gedachten uit mijn eigen verkerings- en verlovingstijd. Bij mij hielp het door er met anderen over te praten, mensen die mij goed kenden en die ik vertrouwde (en uiteraard ook met mijn vriend zelf). Zij lieten mij zien dat dit ook gewoon een beetje bij mij hoorde en dat ik moest leren om wat lagere eisen te stellen aan mezelf en aan mijn aanstaande man. Ik vond het soms ook eng als hij vroeg of ik van hem hield, want 'weet ik dat nu wel zeker'? Je kunt er eindeloos over tobben en daar word je inderdaad verschrikkelijk moe van. Je hoort het wel vaker bij vrouwen, zeker als de dag van het huwelijk dichterbij komt. Bij mij was alle twijfel over toen ik eenmaal getrouwd was. Toen was de spanning eraf en ben ik alleen nog maar blij geweest dat ik met deze man getrouwd ben. Ik hoop dat dit bij jou ook zo zal gaan. Ik hoop dat je de tobberijen wat los kunt laten en een mooie trouwdag zult hebben.
Alphonsus
Vraag: heb je dan wel de juiste opleiding gedaan? Heb je dan wel de baan die precies bij je past? Weet je dan wel zeker dat de stad/dorp waar je woont de juiste plaats is om te leven?
etc. etc.

Alles kan twijfelachtig worden. Doch keuzes maken en dan daar bij blijven hoort bij het leven. Wanneer je deze keuzes voor Gods aangezicht maakt zal Hij je voor struikelen behoeden.
Ruil twijfel in voor geloof en verwacht alles van Hem. Te veel twijfelen maakt God niet groot, integendeel.
Catherine
Twijfel, wie kent het niet ? De zekerheid weet je pas achteraf. Het was goed dat ik de stap genomen heb, of, had ik het maar niet gedaan. Op 45jarige leeftijd zou je mogen verwachten dat je een bep levenservaring heb opgedaan. Maar toch, ik denk ook dat je het voor de HEERE moet neerleggen. Of samen !
floddertje
Het klopt wat mw Rots zegt, twijfel gaat niet vanzelf over.
Ik heb zelf ook getwijfeld, tot mijn trouwdag toe!
Ik heb een time-out gevraagd, om mijn twijfel te kunnen overwinnen. Toen ik dat had gekregen van mijn man, en we samen hiermee geworsteld hebben in ons gebed, bleek dat ik hem verschrikkelijk miste. We zijn toch doorgegaan met onze relatie en zijn getrouwd. Ik was gelukkig, maar het voelde niet zo, door het twijfelen. Met behulp van mijn lieve echtgenoot, en een therapeut ben ik achter de oorzaak gekomen van mijn twijfelen.
We zijn nu al vele jaren getrouwd, de twijfel is weg, gelukkig kan ik zeggen dat we een fijn huwelijk hebben!
Dat wens ik jou ook van harte toe!