Ontspanningsoefening Non Sleep Deep Rest

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Is NSDR (Non Sleep Deep Rest) verkeerd?

Antwoord

Beste heer/mevrouw,

Ik zal proberen de vraag te beantwoorden.

De oefening komt voort uit yoga, gericht op het volledig kunnen ontspannen. Deze oefening doet mij erg denken aan de ontspanningsoefening van Jacobsen. Deze oefening adviseerde ik regelmatig aan patiënten bij het ervaren van veel stress of als men moeilijk in slaap kon komen.

De oefening  van Jacobsen houdt in dat je middels rustige ademhaling je totale aandacht richt op je hele lijf, te beginnen bij je tenen totdat je ze kunt voelen. Zo ga je stapsgewijs naar  je knieën, bekkenbodemgebied , buik en borst, armen, schouders en hoofd. In feite gaat het bij NSDR in dezelfde volgorde waarbij ook nog aandacht is voor het vertragen van je hartslag en de fantasie van bovenaf gezien op jezelf. Op zich denk ik niet dat de oefening op zich verkeerd is.

Het is aan jezelf in welke mate je de yoga een plaats geeft waaruit de oefening voortkomt. In ieder geval hadden diverse patiënten baat bij de oefening van Jacobsen bij het beter kunnen ontspannen.

Met hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

yoga