Goud en koper op offeraltaar

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Op dit moment ben ik aan het lezen in Exodus. Als het gaat om het reukofferaltaar en brandofferaltaar vraag ik me af hoe het kan dat in een houten altaar (overdekt met goud of koper) een vuur kan branden voor het offer, zonder dat het koper of goud smelt of het hout verbrandt. Het brandofferaltaar was best groot, dus misschien dat daar dan alleen onder het midden van het rooster vuur zat? Hoe kan het anders dat het koper van het altaar niet is gaan smelten, of het goud over de planken van het reukofferaltaar, want dat was niet zo groot.

Het gaat natuurlijk om de geestelijke betekenis van de offers, dus dit is verder niet zo’n belangrijke vraag, maar ik vroeg het me toch af.

Antwoord

Bij het branden van de offers was het gevaar van het smelten van metalen niet erg groot. Het smeltpunt van goud is 1062 graden Celsius en dat van koper 1083 graden.  Hout ontbrandt bij 270 graden. Maar de offers van dieren hebben een brandtemperatuur van 150-200 graden. Dus de metalen smelten echt niet!!

Het is inderdaad belangrijker om door te stoten naar de betekenis van de offers. Zoals deze vervuld zijn in het offer eenmaal aan door Christus het kruis volbracht.

Ds. W. C. Meeuse