Roddelen of hart luchten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Bij deze heb ik een vraag over wat nu precies het verschil is tussen je hart luchten bij iemand die zeer dichtbij je staat en roddel. Ik heb roddelen altijd gezien als iets dat je doet achter iemands rug om, om diegene bewust naar beneden te halen, dus altijd negatief. Een ander zegt weer dat roddelen altijd is als over de ander praat, ook als dit positief is. En dan heb je nog je hart luchten over een situatie.

Nu is het zo dat er in mijn familie iets heftigs is ontdekt en dit is zo iets waar ik graag mijn hart over wil luchten zoals ik eigenlijk altijd doe bij een zeer goede vriend/vriendin. Toch weet ik niet of dit nu onder roddel valt of niet. Maar ook als het bijvoorbeeld gaat over simpele dingen zoals iemand die een nieuwe baan heeft.

Wanneer is iets nu roddelen en dus een zonde en wanneer is het oké om je hart te luchten bij iemand over een ander of een situatie? Alles oppotten is volgens mij ook niet goed.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe zit het nu: is roddelen negatief of kan het ook positief zijn en wat betekent het als je je hart wilt luchten. Eigenlijk drie verschillende dingen dus.

1. Roddelen is negatief: ja, bij roddelen gaat het erom dat je allerlei dingen doorvertelt die niet terzake doen, terwijl de persoon over wie het gaat er níét bij is en dus ook niets kan zeggen (ter verdediging van zichzelf). Roddelen hoort niet, maar gebeurt helaas wel heel veel. Je bevordert er iemands goede naam níét mee! Andere woorden voor roddelen zijn dan ook: kwaadspreken, belasteren, bekladden, onteren, schandaliseren.

2. Volgens sommigen kan het inderdaad ook positief bedoeld zijn als je ‘noodzakelijkerwijs’ over iemand praat die er niet bij is. Maar dat geldt naar mijn idee alleen als het inderdaad dan ook slechts zakelijk is, bijvoorbeeld als een collega al iets gedaan heeft wat op jouw pad lag of als je iets door moet geven over een ander zoals leerlingbespreking door leraren. Vraag daarom maar aan diegene die tegen jou zei dat roddelen ook positief kan zijn wat hij/zij er precies mee bedoelde.

3. Je hart luchten doe je zèlf: het gaat over jóúw hart, jouw zorg, jouw verdriet, jouw moeite. Daar kan ‘een ander’ in voorkomen als het over een relatie cq. huwelijk gaat, maar spreek je dan (tegenover bijvoorbeeld een goede vriend, vriendin of therapeut) over hem/haar dan gaat het in ik-boodschappen en over wat het met jóuw gevoel doet. Dat is dus wezenlijk iets anders dan roddelen, waarbij je de ander ‘zwart’ maakt, verwijten doet.

Alles oppotten, zoals je schrijft, is zeker niet goed maar let bij een gesprek (met wie dan ook) juist daarom op je houding, je intentie, je toon èn de woorden die je gebruikt! Want woorden doen ertoe, zeker.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

roddelen
11 reacties
Gtn
Aanvulling: ik zat ook eens behoorlijk met wat familie omstandigheden en deelde dit met een nabij familie lid. Nadat ik dit uitgebreid gedeeld had, zei ik iets in de trant van ik moet oppassen dat ik diegene niet zwart maak (roddelen dus). Mijn familie lid maakte toen een wijze opmerking: "nee je maakt diegene niet zwart, je deelt jouw verdriet met mij. Het raakt je namelijk en het doet je verdriet. En het is goed om dat te delen".

Dat een ander bijdraagt aan jouw verdriet maakt nog niet dat je het daarover niet met anderen mag hebben. Mijns inziens is jouw omschrijving: 'je hart luchten' namelijk heel erg raak. En als dat je doel is, dan is het geen roddel.
Creatorlover
Goedenavond,

Bedankt voor de reactie. Ook @Gtn.
Duidelijk omschreven. Het is inderdaad niet bedoeld om iemand zwart te maken, maar wel om de zorgen te delen over een heftige situatie die door iemand in de familie is ontstaan.
Daarbij weet degene in kwestie ook hoe ik erin sta. Verder laat ik het bij hen, ben er voor ze en wil voor ze bidden.
LK1
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Je hart luchten kan namelijk ook roddelen zijn. Je kan ergens toch de bedoeling hebben om iemand naar beneden te halen en je vergoeilijkt het met het idee dat je je hart lucht... En dan nog een vraag: waarom moet je je hart luchten ten koste van een ander? Op het moment dat je je hart lucht, kwets jij de ander...
Gtn
@LK1, omdat sommige situaties te heftig zijn om alléén mee te blijven lopen. God geeft ons mensen om ons heen om dit mee te delen, zodat we elkaar kunnen bemoedigen en bijstaan. Dat is gewoonweg een praktische invulling van de gemeenschap der heiligen. En dan zitten er geen verkeerde intenties onder en is het dus ook geen roddelen of zwart maken. Zodra die verkeerde intenties er wel zijn, dan is het wél roddelen of zwart maken.
LK1
Zeker zijn sommige situaties te heftig om alleen mee te blijven lopen. Maar in dat geval zijn er allereerst professionele hulpverleners die je kunnen helpen om dingen op een rijtje te krijgen. Of je roddelt staat of valt niet met wat je intentie is. Je intentie kan goed zijn, maar je kunt dan alsnog roddelen. Kijk maar wat de HC ervan zegt: Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, a
niemand zijn woorden verdraaie, b
geen achterklapper of lasteraar zij, c
niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; d
maar allerlei liegen en bedriegen,
als eigen werken des duivels, e vermijde,
tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; f
insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen
de waarheid liefhebbe,
oprechtelijk spreke en belijde; g
ook mijns naasten eer en goed gerucht
naar mijn vermogen voorsta en bevordere.

Wat zonde is bepaalt God en niet wij als mensen. We kunnen ergens een goede bedoeling mee hebben, maar toch zondigen. Om een voorbeeld te geven: stel mijn mede gemeentelid steelt en ik weet dat, ik ga daarmee naar de kerkenraad en ik zeg het omdat ik zijn behoud op het oog heb, dan is mijn intentie in principe zuiver, maar doe ik niet zoals God het van mij gevraagd had want ik had het tegen mijn gemeentelid moeten uitspreken.
Omega
Socrates, een beroemde Griekse filosoof, zat in Athene op een bankje van de zon te genieten. Plotseling stapte er een man op hem af: “Socrates, ik moet je iets vertellen over je vriend die...” Voordat de man zijn zin kon afmaken, onderbrak Socrates hem en vroeg: “Het verhaal dat je mij wilt vertellen, heb je dat gezeefd door de drie zeven?” “De drie zeven? Welke drie zeven?”, vroeg de man verbaasd. “De zeef van de waarheid is de eerste zeef. Heb je onderzocht of datgene wat je me wilt vertellen waar is?” “Nee, ik hoorde het verhaal ergens...”, zei de man. “Is het verhaal dan wel door de tweede zeef gegaan, de zeef van het positieve? Is het iets positiefs wat je over mijn vriend wilt vertellen?”, vroeg Socrates nu. Aarzelend antwoordde de man: “Nee, dat niet. Integendeel zelfs.” Socrates fronste zijn wenkbrauwen en zei: “Laten we dan de derde zeef gebruiken, de zeef van de noodzakelijkheid. Is hetgeen wat je mij wilt vertellen zo noodzakelijk dat ik het beslist moet horen?” “Nee, niet echt”, antwoordde de man. Socrates glimlachte naar de man en zei: “Als het verhaal dat je wilt vertellen niet waar is, niet positief is en ook niet noodzakelijk is voor mij, belast mij er dan ook niet mee” (Psalm 15 onber.)
Gtn
@LK1, je begrijpt het duidelijk niet. Je kunt met situaties te maken hebben waarbij je negatieve dingen over een ander aan een derde vertelt, zonder dat je de ander zwart wil maken. In het kader van je verdriet uiten of je hart luchten is dat juist erg belangrijk zodat je niet alleen ermee blijf lopen en het je vanbinnen verteert, dat is namelijk niet de bedoeling.
LK1
In dat geval kan het niet door de tweede zeef van Socrates
Gtn
@LK1, wil je het niet begrijpen?

Als God mensen om ons heen geeft om ons verdriet mee te delen, mogen we daar dankbaar gebruik van maken.
Samanthi
Tja socrates... daar is nog wel meer over te vertellen...

Ik heb eens een dominee horen zeggen dat een gebedskring snel een roddelclub wordt, hoe zit het dan met meeleven en meelijden.

Als iemand dan meteen aan roddelen denkt zegt dat meer over die persoon dan over degene die het leed van andere deelt om er voor te bidden.
Janbittersr
Het luisteren naar de Roddels heeft de kerkenraad in de avond van ons leven, zoveel vernield: zo ik niet had geloofd dat in dit leven Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou, Mijn God waar was mijn hoop mijn moed gebleven ik was vergaan in al mijn smart en rouw.

WAT MISSEN WIJ ONZE KLEINKINDEREN ERG!!!

NARCISME? HET IS OOK EEN RAMP VOOR OPA EN OMA EN TANTES EN OOM.

De lange strijd tegen een niet normale opgevoede schoondochter die de zin doet van haar moeder en haar zus. En onze zoon van ons, ouders weghoudt met onze vier kleinkinderen.
Ik heb een gesprek gehad met een vertrouwenspersoon, enige tijd geleden.
Nadat ik met hem besproken had over alles wat er zoal gebeurd was,, de laatste tijd, was hij er nogal verbaasd over dat zij als vrouw haar man niet heeft aangespoord om naar zijn ouders toe te gaan, met hun kleinkinderen. Wetende hoe goede band hij heeft met zijn ouders. En hoe dol de kleinkinderen zijn op oma en opa. Zo doen de meeste echtgenote toch? Hij, de vertrouwenspersoon, wist niet wat voor een vrouw jij hebt. Een vrouw die geniet en vreugde beleeft als andere verdriet hebben van hetgeen zij die ander aandoet. Ze geniet ervan om steken onder water te geven en kijkt dan vrolijk toe met haar zus en moeder, terwijl het slachtoffer verwarrend beteuterd en beledigd uitziet. Haar gebrek aan empathie wordt vooral duidelijk wanneer het gesprek over serieuze emotionele zaken gaan : dan reageert ze heel vreemd, oppervlakkig en begrijp je niet ; probeer het maar uit! Geen liefde of begrip met de ander! Ze houd eigenlijk van niemand! Alleen van zichzelf! Niet van jou en niet van jouw kinderen. Ze kan geen gezonde relaties en relaties die iemand een emotioneel voldaan gevoel horen te geven opbouwen, dus geniet ze ervan om de relaties en vriendschappen van anderen te saboteren voor haar eigen lol/ amusement. En zij geniet als een ander haar gelooft en vooral onze ambtsdragers of dominee!! Die gaan er niet vanuit dat hij door moeder en dochters voor gelogen wordt. En niet op tijd ingegrepen hebben met: IS HET WAAR? IS HET EERLIJK? IS HET NODIG? Ja zei een bekend strafpleiter: valse aangiftes zijn erg om ermee geconfronteerd te worden! Maar veel erger is het als hulpverleners, maar vooral de pastorale hulpverleners er zo gemakkelijk intrappen. Ze schamen zich niet om een dominee te bedriegen met hun leugens, of hun alternatieve waarheid . Ze begint dan met het verspreiden van leugenachtige geruchten, ze doet aan lastercampagnes en ze veroorzaakt aan haar denkende vriendschappen door verkeerde of vernederende informatie over het slachtoffer door te spelen. Als je doorhebt dat je vrouw de neiging heeft om geruchte te verspreiden of dat ze kwaadaardige geruchte verspreid probeer het dan maar eens af te kappen en jezelf te excuseren! Maar onthoud dat ze jou zal overtuigen dat jij degene bent die lelijk over hen praat en daarom zal alles waar je mee instemt of met je hoofd knikt tegen je worden gebruikt. Ze zal nooit opkomen voor jou want in haar ogen ben jij de boosdoener! Jullie gaan naar een kerk, avondmaal vieren, de wet aanhoren, het ambt van diaken bekleed te hebben en jullie zeggen nooit eens tegen elkaar: het is toch niet goed ?: Hoe wij omgaan met onze ouders en dat wij onze kinderen bij opa en oma vandaan hebben gehouden waar ze zoveel van hielden! Opa is alleen opgekomen voor de kinderen die niet meer naar huis wilde en wilde ons helpen om ze naar school te brengen! Want smorgens waren ze voor jullie niet te hanteren. Daar hebben jullie zo paniekerig op gereageerd, ja toch? Zegt het eens tegen elkaar: wat hebben wij ons laten opjutten door onze zus en moeder !! Terwijl opa en oma zo goed waren voor ons allemaal! Ze hielden ook veel van jou ! Die liefde kende jij niet. Nooit gehad van jou moeder! Jij wist daar ook niet mee om te gaan. Alles hadden zij voor ons over. En wat hebben ze veel gegeven. Ze spaarde voor de kleinkinderen. Opa had een post wijk voor de kleinkinderen. En wat hebben wij gedaan? Hun vier kleinkinderen afgenomen!! Kinderen die zovaak bij hun oma en opa waren. Wij hebben elkaar opgejut om niet meer contact met ze te hebben. Jouw moeder vond dat best fijn? Die hoopte dat zij vanaf nu door de kinderen genoemd zou worden: oma Troel!! En dat niet meer tegen oma Bitter. Dat is toch niet normaal? Maar jullie zijn toch niet door de boze bezeten ? Zijn jullie al zo verhard dat je er nooit over praat met elkaar ? Wetende, want jullie zijn niet gek: dat ze allemaal eens zullen weten hoe het in elkaar zit ! Opa en oma hebben niets verkeerds gedaan! Alleen ontzettend veel van jullie gehouden en van de kinderen. De kinderen gaan eens de liefde van opa en oma missen ,die jullie niet gegeven hebben en die ze van opa en oma wel gehad hebben . Stop met het haten van je ouders!! Jullie kinderen worden de dupe van het onbehoorlijke gedrag van jullie ! Jullie allebei weten het, dat het duivels is om zo hatelijk door het leven te gaan. Die haat gaan je kinderen voelen. Iedereen veroordeeld jullie leven totaal,, niemand kan dit goed praten (jullie zelf ook niet?) Zelfs je vrouw en je kinderen je familie je vrienden gaan denken dat jullie geloof, niets helemaal niets voorstelt. Dat is heel erg!!! Wat bedroeven jullie de Heere hier erg mee. Weet je nog hoe heerlijk gevoel het gaf dat ze van jou zeiden dat jij zo betrouwbaar bent en dat vind jij een groot compliment! En terecht!! OP mijn fb site heb ik erop gereageerd met de woorden : van thuis uit betrouwbaar en sociaal. Van mij werd ook altijd gezegd : oprecht en betrouwbaar! Tot dat wij hier gingen kerken!! Van af dat moment werd er over mij vooral geroddeld door drien de klets jouw schoonmoeder, die mij niet eens kende . 25 lange jaren werd er altijd goed van ons gesproken in Veenendaal en daarna al meer dan 25 lange jaren over ons geroddeld en gekletst, waarom eigenlijk ? Zomaar??? Om te hopen om zelf wat te zijn of worden? De nare klets. Stop ermee ! Nu kan het nog . Waarom die afgrijselijk leugens verkondigen? En dat zelfs in de hoorzitting met de kerkenraad, met zoveel overtuiging dat het zelfs gelooft werd, terwijl wij er niet bij waren zonder wederhoor. Jullie laten elkaar zomaar verloren gaan, als dat mogelijk zou zijn. Als je besefte hoe erg dat het is om verloren te gaan, dan zou je vanavond al bij ons zijn om even te praten of een hand te geven, dan is het al goed. Het is vreselijk om zo door het leven te gaan! Met zoveel leugens: die zware last is veelste zwaar! Je durft er niet eens mee naar de Heere!!! De Alwetende! Je bedrieg je ambt wat je mocht hebben, toen zei ik al tegen jou met de felicitatie daarmee : het ambt: dat is de vasthoudende Hand van de Heere ! En nu bedrieg je de dominee met vele verachtelijke domme gemene leugens over jou ouders, terwijl jij weet dat alles onwaarheid is en zij weet het ook hoor ! Zij is goed bij hoor ! Ze laat zich zomaar bedriegen door haar zus en moeder! En dat laat ze toe om hun te plezieren! Dat weet ze echt wel hoor! Jouw moeder en ik hebben op dit tijdstip de klachtenlijst die jij op de hoorzitting bespreekt met de kerkenraad van onze gemeente gelezen. Wat is dat verschrikkelijk om te lezen wat jij daar uit je mond laat komen. "Mijn vader zag mij niet voor vol aan" Wat is dat erg! Jij onze TROTS!! Wij zijn allebei al 76 jaar en wij hebben samen gehuild als kinderen. Je moeder zei : hoe is het mogelijk! In al de dertig jaren die hij thuis is geweest , hebben wij hem nog nooit op een leugen betrapt. En nu liegt hij alles bij elkaar, hoe kan dat? En wij zeker wetende dat hij ook weet dat alles gelogen is! Waarom doe hij dit? Zo netjes opgevoed! Hoe kan hij verder met dit verschrikkelijke leugenverhaal! : Met zijn vader is niet te praten!! Hoe durft hij dat te zeggen! Niemand kon beter met zijn vader praten dan hij. Jij bent de enige die mijn pincodepasnummer weet en ik van jou. Wat een eenheid waren wij samen! En nooit heb je geprobeerd om het contact te herstellen! Je hebt het zo maar gelaten. Wetende dat jou vader er naar uitzag om jou weer te zien. Mij, jou vader behoeven ze niet te geloven ,dat maakt mij niet zoveel uit. Want ik weet dat jij mij gelooft. Jij weet precies hoe het is! Jou vader is geen leugenaar. Wat ik zeg en schrijft dat is waar, dat weet jij ook heel goed! Ja wij missen jullie en vooral de kinderen. Door jullie bedriegen, doe je veel kwaad .Jullie bedriegen een ieder die je kent, want jullie hebben een groot geheim van vele leugens, door jullie liegen mogen wij niet aan het avondmaal, dat missen wij ook heel erg, maar het ergste van al dit gedoe is voor ons het liegen van jou ,voor ons zo onbegrijpelijk en zo onverteerbaar. Jij heb ons nog nooit voorgelogen. Wij zouden zo graag willen weten waarom doe jij dit?? Zou het niet beter zijn voor jou psychische gezondheid om met mij te komen praten?? Want zo lang ik leven mag zal ik jou blijven vragen om te komen praten en uit te leggen waarom jij ons dit aan doet.. ?, Ouders die zo goed zijn geweest voor jou en jou kinderen, overladen hebbende met liefde en wat doe jij : jij vergalt in de avond van ons leven de vreugde en de blijdschap van de kleinkinderen die zoveel van hun opa en oma hielden en die liefde die ze zo erg zullen gemist hebben en die ze van niemand anders zullen krijgen. Niet van hun moeder en zeker niet van die andere (groot)moeder. En op een dag zullen jou kinderen het zeker weten dat hun ouders niets om hen gegeven hebben en dat ze voorgelogen zijn over Opa en oma! Dat opa en oma wel veel heel veel van ze gehouden hebben. Op een dag zullen ze de logeerkamer zien waar ze zoveel geslapen hebben en dat alles er nog hangt zoals de mooie tekeningen van school. Ik hoop dat jij hun wat liefde zult geven van die liefde waarmee jij opgevoed bent! Wat hebben wij veel van jou gehouden! Jij was voor ons alles en nog meer! Meer dan 0 zoals die waanzinnige leugenlijst zegt. En jou vrouw heeft dit allemaal gemist! Geen greintje liefde van haar moeder! En dat mist ze en dan is het heel goed van jou om er te zijn voor haar. Maar niet tegen de Heere in!! En dit alles is juist mijn grote angst en zorg over jou! Zonde maakt scheiding met de Heere! ( Toen ik liep met een geheim! Vluchtte ik direct naar de Heere!!) De Heere vertrooste mij, Hij vergaf mij, Hij hielp mij, en Hij gaf mij de Hulp die ik nodig had, en Die Hulp heb ik nog altijd dagelijks nodig, en Die kan ik ook niet missen! en Die wil ik ook niet missen! en nu bid ik smeek ik iedere dag weer opnieuw, of Die Hulp ook jou/jullie helpen wil, want dan kunnen jullie alles aan,,, maar wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. De klets interesseert dat niet: Zij heeft geen liefde voor de Heere ! alleen voor zich zelf! De dominee ziet haar als een vrome vrouw? De persoon die ik gesproken heb ken jou ook toen je nog niet getrouwd was ,hij zei: zijn leven lijkt op een glijbaan waar hij op zit! Daar moet hij zo snel mogelijk vanaf.. Laten wij maar hopen en bidden dat jou familieleden zich wat normaal gaan gedragen. En zich bekeren van hun goddeloos gedrag. Die kans is heel erg klein zolang ze blijven genieten van hun boosheid! Ik zal alles op alles zetten om nog een hoorzitting te krijgen om normaal met elkaar te spreken. ( Dat is niet gelukt) De kerkenraad staat nog steeds achter jullie leugenachtigelijst van verzinsels die jullie hebben besproken tijdens het roddeluurtje. Wat een blunders hebben zij als kerkenraad gemaakt. Wie kan Gods wijs beleid doorgronden. Want zolang ik leven mag zal ik niet ophouden om de leugens trachten weg te nemen. Dan maar door een gedwongen aangifte bij de rechtbank. Met het verzoek om jullie te dwingen de leugens uit te leggen met de kerkenraad erbij. Met het doel om jou en je kinderen te behoede voor het eeuwig wegzinken in het goddeloze bederf wat ze van hun moeder en oma klets leren! Want jij vooral, weet dat wij erg moeilijk om kunnen gaan met ONWAARHEDEN!! Stop met haten ! Het is niet goed, als moeders alleen van zich zelve houden en voor de rest van niemand, niet van jou en niet van de kinderen en zeker niet van ons! En die jou en de kinderen helpen aan het psychische syndroom van (PAS), en jou kinderen die opgroeien zonder een greintje liefde, die daar een leven lang last en hinder van zullen hebben. Onderschat dit niet en toon liefde naar je kinderen en naar je vrouw. Laat elkaar niet zomaar verloren gaan! Hopende dat jij hier serieus mee omgaat..sterkte ,Doei.( Maar op een dag komt alles goed!) vr gr van jou liefhebbende vader en moeder en blijven voor jullie allemaal bidden..