Verschil doopformulier en de preken

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

30-03-2003, 00:00

Vraag

Bij ons (Ger. Gem.) wordt er geleerd dat de doop een teken is (zichtbaar). Je wordt er niet door 'bekeerd'. Klopt toch ook? Maar het formulier van de doop is eigenlijk tegenstrijdig met de preken bij ons. Ten eerste staat er boven het formulier voor de doop: "Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen". Dat zou dus betekenen dat alleen "gelovige ouders" hun kinderen zouden mogen dopen. Dat gebeurt bij ons niet. Tenminste... ik weet natuurlijk niet wie er bekeerd zijn, maar anders zouden er ook mensen zijn die hun kinderen niet lieten dopen. In sommige bijbels is deze zin er trouwens al uitgehaald en vervangen door: "Formulier om de heilige doop aan de kinderen te bedienen". Ten tweede staat er in het dankgebed na de doop: "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van Uw lieve Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door Uw Heilige Geest tot lidmaten van Uw eniggeboren Zoon, en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt." Eigenlijk staat hier dat de kinderen die gedoopt zijn, nu aangenomen zijn tot Gods kinderen en dat hun zonden vergeven zijn. En dat deze aanneming enkel "bezegelt en bekrachtigt" is. Het doopsformulier klopt dan toch niet met de preken?


Antwoord

Als het formulier niet klopt met de preken moeten de preken anders worden. Het doopformulier is geschreven "in het wezen van de zaak". Dat wil zeggen wat de betekenis van de Heilige Doop is voor het geloof. De doopouders worden in het formulier ook aangesproken als gelovige ouders. Kijk maar naar de aanspraak van de ouders als ze gaan staan en de vragen moeten beantwoorden. Daar staat: Geliefden in de Heere Christus. Onze vaderen, die het formulier opstelden gingen dus uit van gelovige ouders die hun kind in geloofsgehoorzaamheid laten dopen.

Als in het dankgebed wordt gedankt voor de vergeving van zonden en dat God onze kinderen tot Zijn kinderen aangenomen heeft geldt ook daarvoor dat dit werkelijkheid is in het geloof. Een gedoopt kind is een kind van Gods
verbond. En in de bediening van het genadeverbond wordt de vergeving van zonden aangeboden. Wie dat gelooft ontvangt het en wie dat niet gelooft heeft het niet. Je kunt zelf om je heen zien dat hier nooit bedoeld kan zijn de alle zonden van alle gedoopte kinderen vergeven zijn. Dan zou de doop zaligmaken en dat is niet zo. Alleen Christus maakt zalig en dat ontvang je door het geloof.

Mag ik jou tenslotte nog de vraag stellen: mag jij weten dat je zonden vergeven zijn? Sterkte met het verwerken van de antwoorden en als het niet duidelijk is mag je er op terug komen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

doopformulier
Dit artikel is beantwoord door

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
    02-04-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
226 artikelen
Ds. C.G. Vreugdenhil

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant

Bekijk ook:

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vraag waarvan ik niet weet aan wie ik hem zou kunnen stellen. Enkele jaren geleden heb ik een poos verkering gehad met een jongen, ik noem hem voor het gemak even N. Hij heeft mij na een ti...
2 reacties
30-03-2011
Er is al veel geschreven over vaccinatie, ik las ook nog een mooi (ouder) antwoord ('Kinderen zijn niet ingeënt') van ds. Pieters. Toch nog een vraag. Als kind ben ik niet ingeënt, ik voelde ook hee...
Geen reacties
30-03-2021
Wat zijn singuliere gaven? Mag je bidden om gaven of is dat hoogmoedig? En hoe kun je weten wat jouw gaven zijn? In de Bijbel lees ik dat je die moet benutten, maar ik weet ze van mijzelf niet. Welke ...
Geen reacties
30-03-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering