Huwelijksproblemen van bekende

Ds. C. Budding / 1 reactie

Vraag

Wat doe je als je van iemands huwelijksproblemen weet en diegene wil dit niet met haar ouders of predikant delen? Hij wil vanaf het begin van hun huwelijk van haar scheiden. Zij niet, want ze hebben elkaar trouw beloofd. Ze zijn nu zo'n twee jaar getrouwd, maar het valt haar zwaar. Hij is ongelovig, drugsverslaafd, onberekenbaar, wil dat ze niet naar kerk gaat, steeds ruzie. Op den duur zal het mogelijk uitlopen op een scheiding.

Zou u (tegen haar wil) de dominee en ouders op de hoogte brengen? Ik ben één van de zeer weinigen die hier vanaf weet en ik voel me verantwoordelijk voor haar. Ik heb het gevoel dat ik iets moet doen, maar ik weet niet wat.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor je vraag waardoor ik de indruk krijg dat je, of een zeer naast familielid bent, of een hartsvriendin. Dit om het feit dat je één van de zeer weinigen bent die van haar problemen afweet. Je schetst een bijzondere situatie, waarin duidelijk wordt dat het huwelijk al vanaf het begin niet goed zat. Ik vraag me hierbij af: welke keuzes zijn er destijds gemaakt? Het kan best zijn, dat je vriendin door haar ouders is afgeraden om met hem te trouwen, en welke spanning heeft dit opgeleverd?

Je geeft aan dat haar vriend ongelovig is, dan zullen ze wellicht ook niet in de kerk getrouwd zijn. Is hierover contact geweest met de predikant? Hoe is haar verhouding op dit moment met de kerk en de predikant? Ik vermoed zomaar dat je vriendin in ieder geval het gevoel heeft hier ver bij vandaan te staan, waardoor ook het pastorale contact er niet of nauwelijks is.

Ik snap dat je jezelf heel verantwoordelijk voor haar voelt en dat zal voor je vriendin juist een hele troost zijn. Juist daarom zou ik je zeer sterk afraden om zonder haar uitdrukkelijke toestemming met iemand anders (al zijn het haar ouders of de dominee) te gaan praten. Dat zal er zorg voor dragen dat er verwijdering ontstaat tussen jullie, terwijl ze jou juist zo keihard nodig heeft.

Daarom roep ik je ertoe op om er onvoorwaardelijk voor haar te zijn. Stel je huis en je hart voor haar open en probeer haar zo voorzichtig mogelijk mee te nemen naar openheid over haar situatie met een voor haar veilig vertrouwenspersoon. Blijf haar erop wijzen dat ze er op deze manier alleen niet uitkomt. Zonder iets te doen wat tegen haar wil in gaat. Alleen zo kun je werkelijk helpend om haar heen staan. En anders ben ik bang dat je soms meer kapot maakt dan je lief is. Hoe goed bedoeld ook.

Boven alles roep ik je op om voor haar te bidden. Ik hoop dat het je lukt om ook samen met haar te bidden om uitkomst! We mogen grote dingen van God verwachten. Hij opent soms onverwacht deuren waar jij het niet verwacht. Heel veel wijsheid, liefde en tact toegewenst in deze moeilijke situatie!

Ds. C. Budding

1 reactie
kip
sterkte ermee
echt zielig zo,n situatie