Ik wil niet meer dood maar God volgen

E. van Doorn / Geen reacties

Vraag

Best Refowebteam. Ik heb pas de woorden gemaild: "Ik wil dood". Dat waren loze woorden, die de pijn op dat moment verzachtte. Ik heb er nu veel spijt van. Ik wil God volgen en LEVEN tot ZIJN eer! Dat blijft moeilijk, maar als het dan zo ver is haalt God ook mij binnen in ZIJN Koninkrijk. Hoe volg ik God?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst is het goed om te lezen dat je een vervolgvraag stelt en dus geen gevolg hebt gegeven aan de woorden die je schreef.

Je eerste ‘vraag’ zag ik op Refoweb voorbijkomen en toen dacht ik: wat zal degene die dat heeft geschreven het op dit moment zwaar hebben. Je kreeg een uitgebreid antwoord met een aantal tips, waarvan ik hoop dat je er iets aan hebt gehad.

Nu schrijf je dat het loze woorden waren maar ook dat die woorden op dat moment de pijn verzachtten. Als het echt loze woorden waren, zou het dan de pijn hebben verzacht? Ik denk dat je je allereerst niet hoeft te verontschuldigen voor wat je hebt geschreven. Op dat moment ervoer je dat en door het te delen, verzachtte je de pijn. Dat is belangrijk en dat mag er zijn. Goed dat je dat hebt gedaan.

Zoals na verloop van tijd gebeurt, zakken de meest heftige gedachten en gevoelens ook weer af maar het blijft belangrijk om op het moment waarop gedachten aan de dood er weer zijn, die te delen met iemand die je vertrouwt en die je niet zal veroordelen.

Mooi dat je schrijft dat je God wil volgen en wilt leven tot Zijn eer. Je volgende zin begrijp ik niet helemaal goed. Bedoel je dat het leven tot zijn eer moeilijk is maar als je dat doet, dat God jou dan in Zijn koninkrijk binnenlaat?

Zoals je misschien wel weet, wordt in de kerk geleerd dat we Gods koninkrijk binnengaan door het geloof in Jezus Christus. Hij heeft de toegang tot God de Vader vrijgemaakt door verzoening van onze zonden te brengen door te sterven aan het kruis en op de derde dag weer op te staan. Dit betekent dat wie in Hem gelooft, deel heeft aan Zijn koninkrijk. Dat is het fundament. Daar hoef je niets voor te doen.

Tegelijkertijd is een geloof zonder werken dood en kan de vraag en het verlangen in je opkomen: hoe volg ik God dan? Pasgeleden las ik in een boekje dat Augustinus de volgende uitspraak heeft gedaan: “Heb God lief en doe dan wat je wilt.” Als je God liefhebt, wil je niets liever dan zoeken en leven naar Zijn wil. Dat zoeken kun je op verschillende manieren doen: door alleen of samen met anderen in de Bijbel te lezen en te ontdekken wat God van je vraagt, door er regelmatig met anderen over te praten, door naar de kerk te gaan en dergelijke.

Door daarmee bezig te zijn, zul je ontdekken wat jij in je dagelijkse leven, met jouw mogelijkheden kunt doen om God te volgen. Dat is een leerproces dat je hele leven in beslag neemt.

Niemand kan vanuit zichzelf volkomen tot Gods eer leven. Je mag leren en struikelen als een kind, als je maar wel weer opstaat en opnieuw begint, vanuit het geloof dat je Gods kind bent.

Hartelijke groet,
E. van Doorn

Tags in dit artikel:

suicide