Constante angst voor de dood

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over angst en hoe daar mee om te gaan. Het is namelijk zo dat ik constante stress en angst ervaar voor de dood. Ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed. Soms ben ik zo moe dat ik ook dingen ga zien, alsof er ‘geesten’ boven mijn hoofd zweven als ik in bed lig of gedaantes zie wanneer ik door het huis loop. Ik ben oprecht bang voor de dood omdat ik weet dat ik niet kan sterven, dat ik een nieuw hart moet ontvangen en bekeerd moet worden, maar ik weet niet hoe.

Diep in mijn hart wil ik dit ook niet omdat ik steeds dingen doe waarvan ik weet dat dit niet goed is (slechte programma’s kijken waarin gevloekt wordt bijvoorbeeld). Sinds ik moeder ben geworden is dit alleen maar erger geworden (misschien wel zo erg begonnen) omdat ik ook weet dat mijn kinderen eens moeten sterven en ik wil ze overal voor beschermen.

De dingen die de laatste tijd gebeuren hebben ook niet bepaald een positief effect op mijn hoofd: corona, de oorlog in de Oekraïne etc. Het zit constant in mijn hoofd, waardoor ik nergens anders van kan genieten, het onderdrukt alles. Vandaag ben ik een aantal keer het getal 666 tegengekomen in alledaagse dingen en dan zie ik dat ook gelijk als een ‘wat betekent dit nu?’ Het enige positieve van de laatste tijd is dat we eindelijk de stap naar een andere kerk hebben gemaakt, waar we ons veel meer thuis voelen en ook een toekomst voor de kinderen is (hopelijk). Wat te doen?

Antwoord

Beste angstige en bezorgde moeder,

Ja, dat is wat ik proef in je reactie en in je vragen: angst en bezorgdheid. Angst om te sterven. Om onverzoend voor God te moeten verschijnen. Terwijl je ongetwijfeld heel goed weet dat onverzoend sterven vreselijk is. Tegelijkertijd ervaar je hoe je met alle vezels van je leven vast zit aan de zonde. En bij dat alles komen ook de zorgen over je kinderen. Je houdt van ze en je wilt ze zo heel graag beschermen voor allerlei onheil. Maar je loopt vast en je weet niet meer hoe je verder moet.

Ik mag je maar één Weg wijzen: naar de HEERE toe! Naar God in Christus toe. Bij Hem is allereerst raad voor jouw angsten. Hij is niet alleen machtig om jou bekering en geloof te geven, maar Hij is daar ook zeer gewillig toe. Hij roept jou in het Evangelie om met al je zonden de toevlucht tot Hem te nemen. Vertel Hem in gebed, telkens opnieuw, van alle angsten en zorgen. Vertel Hem hoe vast je aan de zonde zit en dat het jou nooit lukt om daar jezelf in eigen kracht van te bevrijden. Vertel Hem alles; maar roep Hem ook aan om Zijn vergevende genade en om Zijn bevrijdende macht. In het bloed van Christus is vergeving van zonden te vinden, ook voor jou. En de Geest van Christus kan ook jou verlossen van de heersende macht van de zonde in je leven. Hij biedt je Zijn genade aan, hoezeer dat ook onverdiend is. Maar Zijn roepende stem die tot jou komt is niettemin zeer welgemeend: wendt u naar Mij toe, wordt behouden! (Jesaja 45:22).

Worstel met God in het gebed om het behoud van je ziel. Volhardt in het zoeken van Hem in Zijn Woord en rust nooit voor je in geloof en bekering Hem heel persoonlijk hebt leren kennen als een verzoend God in Zijn Zoon Jezus Christus. De Heilige Geest is machtig om alle angsten uit je hart weg te nemen en je hart te vervullen met de liefde en vrede van God. Daarvan zegt de Bijbel dat deze vrede van God alle verstand te boven gaat; en elke ware christen zal die woorden van harte bijvallen. Alles wat jij mist is bij de HEERE te krijgen. Hij is de God van Psalm 81:12. Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig.

Je zorgen om je kinderen kan ik heel goed begrijpen. En toch; ook daarvoor is er geen andere weg. Je mag ze bij Hem brengen. Dat is niet het láátste wat we nog kúnnen doen; maar het éérste wat we dagelijks mógen doen. Wij kunnen het hart van onze kinderen niet veranderen, dat is en blijft Gods eigen werk. Maar we mogen ze wel aan Zijn genadetroon brengen. Aan de voeten van de God Die in Zijn Woord belooft dat Hij van kind tot kind zal doorgaan met Zijn genadewerk, naar de trouw van Zijn genadeverbond. Aan de voeten van de Heere Jezus Christus, Die bezorgde ouders ontvangen wil, en het zegt: “Laat de kinderen tot Mij komen.” Daarom: spreek veel met je kinderen over de noodzaak van wedergeboorte door de Heilige Geest, geloof in Christus en bekering tot God. Wijs ze in alle ernst op de zonde, maar ook op de macht en gewilligheid van de HEERE om hen te trekken tot Zijn genade. Maar spreek nog veel meer met de HEERE over je kinderen. Werp ze op Hem; en geef ze over aan de HEERE; de getrouwe Verbondsgod.

We leven inderdaad in een spannende tijd. De wereldwijde coronacrisis ligt nog maar nauwelijks achter ons of er breekt een oorlog uit in Europa die grote zorgen baart. Hoe zal het gaan in de toekomst? Geen mens op aarde weet het. Maar we weten wél dat God alles regeert naar Zijn eeuwige Raad. Maar, ook ten goede van allen die Hem vrezen en liefhebben. Daar put het geloof troost uit. Hoewel ik niet weet hoe alles zal gaan met mij en mijn kinderen; is het mij toch genoeg om te weten dat voor degenen die God lief hebben alle dingen moeten medewerken ten goede. Wie door het geloof aan Christus verbonden is hoeft ten diepste nooit bang te zijn, al kunnen ook Gods kinderen dat wél zijn als ze niet op Hem zien in het geloof. Maar de Koning van de Kerk is ook de Overste van alle koningen van de aarde; Die álle dingen leidt en regeert. Dat geeft rust en vrede in het hart van Zijn onderdanen: “rust mijn ziel, uw God is Koning; heel de wereld Zijn gebied. Alles wisselt op Zijn wenken, maar Hij Zelf verandert niet”. Die levende troost en rust van het geloof bid ik je van heler harte toe.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

angst