Kerken saai vergeleken bij de tempel

Ds. A. Jonker / 2 reacties

Vraag

Is de tempel/tabernakel te vergelijken met een kerk? Er werd veel goud en er werden veel stoffen en kleuren gebruikt op Gods eigen advies, terwijl protestantse (refo)kerken vaak eenvoudig, zo niet bij het saaie af zijn. Waarom kiest men voor die soberheid? Kleur leidt misschien af maar (waarom) hadden ze daar in de tijd van de Bijbel geen last van?

Antwoord

We kunnen tempel/tabernakel vergelijken met een kerk, want ze zijn alle bedoeld om de Heere God te dienen. Anderzijds zijn er grote verschillen, aangezien er voor de tabernakel precieze voorschriften van God gegeven werden aan Mozes, terwijl kerkgebouwen door mensen ontworpen mogen worden. De tempel was een vergrote versie, ongeveer twee keer zo groot, van de tabernakel, maar Salomo gebruikte veel meer goud, zilver en koper dan voor de tabernakel gebruikt werd. Bij de inwijding van de tempel kwam de heerlijkheid van God in de tempel, dus die pracht en praal werden door de Heere God aanvaard.

Na de terugkeer uit de ballingschap roept de profeet Haggaï op om de tempel te herbouwen. Dan klinkt het verwijt: Is het voor u wel de tijd om in uw fraai overdekte huizen te wonen, terwijl dit huis verwoest ligt? (Haggaï 1:4). Hier wordt het (verwoeste) huis van God vergeleken bij de mooie woningen van de mensen.

Wij behoeven de schoonheid van de kerkgebouwen niet te vergelijken met de unieke tabernakel en prachtige tempel van Israël. Wij hebben geen offers van dieren meer nodig, omdat de Heere Jezus Christus het ene offer op Golgotha gebracht heeft en Zijn bloed in de hemel gebracht heeft. (Hebreeën 9).

Rooms Katholieke kerken en Oosters Orthodoxe kerken zijn vaak mooie gebouwen die prachtig versierd zijn. Mensen hadden heel veel voor het Godshuis over, vaak uit liefde tot God. Laten wij als wij als (reformatorische) christenen er voor oppassen dat we veel luxe voor onze eigen woning zouden willen en uit egoïstische zuinigheid de kerk té sober zouden bouwen en inrichten.

In de tijd van de Reformatie wilde men het Woord van God centraal stellen in plaats van de pracht en praal die gericht is op de viering van de roomse mis. Beelden werden vanwege de Tien Geboden verwijderd, muur- en plafondschilderingen werden met een kalklaag bedekt. Alles wat afleidt van de lezing van Gods Woord en de prediking daarvan, werd verwijderd. Een argument wat nog steeds geldt.

Samenvattend: Wie de Heere van harte lief heeft, zal graag zien dat de kerk als huis voor de dienst van de Heere niet te sober is in vergelijking me de woning waarin hij zelf woont. Hij of zij verlangt ernaar om de levende verkondiging van Gods Woord te horen en wil niet dat de aandacht daarvan wordt afgeleid.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

kerkgebouwtempel
2 reacties
Samanthi
De tempel was het huis van God.
Een synagoge, een kerk, een oude schuur, een huiskamer, een zaaltje zijn vergader ruimtes. Daar ligt het verschil.

Een kerk is niet heilig zoals de tempel dat was.
Een kerk is "slechts" een plaats waar de gemeente samen komt, maar dat kan net zo goed een zaaltje, oude schuur of huiskamer zijn.
Jedidjas
Als je een wedergeboren christen bent is jouw lichaam de tempel vd Heilige Geest. Hij woont IN jou dan. (1kor6)