Door jongen op het werk benaderd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Waarom, waarom? Ik heb een groot probleem. Over een tijdje hoop ik te trouwen. Alles is geregeld, maar op dit moment ben ik erg in de war gebracht. Waarom? Een jongen op mijn werk benaderde mij al geregeld. Hij doet nergens aan; we hebben totaal verschillende opvattingen, maar toch heeft hij mij geraakt. Vorige week wilde hij met mij naar een parkeerplaats in de buurt. Ik heb het niet gedaan, maar ik vond het ontzettend moeilijk. Toen ik het kantoor uitstapte, stond hij mij op te wachten en vertelde me dat hij mij echt heel lief vond. Sindsdien weet ik niet meer wat ik moet! Het riep bij mij ook iets van liefde richting hem op, maar het kan gewoon niet. Ik heb mijn eigen vriend en hij zijn vriendin, waar hij al jaren mee samenwoont. Hoe vaak ik ook tegen mezelf zeg dat het niet kan en niet mag, het fijne gevoel rondom mijn aanstaande huwelijk komt niet terug. Ik ben er half ziek van en weet me geen raad meer. Hoe kom ik hier vanaf?! Help me!

Antwoord

Beste aanstaande bruid,

You fall in love zeggen de Engelsen. En dat is natuurlijk waar. Máár: liefde is ook gewoon met je nuchtere verstand keuzes maken. En dat heb je gedaan! Je bent niet op de avances van een vervelende jongen ingegaan die zegt jou lief te vinden, maar ondertussen wel met een ander samenwoont. Hoe jij van hem afkomt en van de gevoelens die hij ondanks alles toch oproept? Door heel nuchter de zaken op een rij te zetten:

1. Jij bent zover dat je trouwplannen hebt met je aanstaande echtgenoot, dus zéker niet met hem.

2. Je bent weliswaar door hem geraakt, maar verschilt in alles dus wordt het nooit iets! Waarin heeft hij je geraakt? Met zijn zeggen dat hij je lief vindt? Hopelijk vinden meer mensen dat, maar de liefste die dat kan en mag zeggen is je bruidegom, toch?

3. Hij woont samen, maar desondanks probeert ie een ander te ‘versieren’ – mag ik het even zo uitdrukken? Hoe betrouwbaar is zo iemand? Zou je daar überhaupt een relatie mee willen?

4. Zet hem uit je hoofd. Richt je aandacht op je huwelijksdag én op je leven daarna. Vind je dat je dat nu even niet kunt, bespreek dat met je vriend en stel desnoods het hele feestelijke gebeuren uit. Want een huwelijk aangaan, samen een nieuw leven beginnen, verdient wel een eerlijke basis! Zie het niet als een soort van vlucht, of iets van niet-meer-terugkunnen.

Nuchterheid, én een fijn huwelijk wens ik je toe!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
10 reacties
Orchidee
Denk dat je een groot verschil moet zien tussen verliefdheid (wat je over kan laten gaan door er geen aandacht aan te geven) of houden van.
Ik hoop voor je dat het laatste tussen jouw en a.s. man mag zijn.
Sterkte ermee, en laat niet altijd je hart beslissen maar ook je verstand.
Verder een mooi antwoord van marijke
Antoinette
Een christen moet altijd keuzes maken vanuit het verstand en niet vanuit het gevoel!!
EVA
Wat een moeilijke kwestie, maar ga niet af op je gevoel, het zegt al genoeg als hij een vriendin heeft en samenwoont....of het echt is of een gevoel,
praat hier over met je a.s man zodat het geen geheim is wat je straks meeneemt je huwelijk in, praat eerlijk over die gevoelens, maar voedt ze niet.
Jullie gaan straks een verbond sluiten met de Levende God laat dat verbond niet stuk maken en roven, er is er eentje (dat heb ik al vaker gezegd) die de christelijke huwelijken als doel heeft, omdat dit een afspiegeling is van Christus en de gemeente, en God kan hij niet meer raken en daarom raakt hij ons.
Zorg dat het opgeruimd is voor je je ja woord geeft.
Laat dit ook een duidelijk signaal zijn naar je collega je kiest voor je man en het daarbij behorende verbond met God en daar is geen plaats voor een avontuurtje of flirten met andere mannen. En dat is ook niet nodig want bij God is genoeg liefde te krijgen

God zegen en een mooie voorbereiding gewenst.
Gerteke
@ Antoinette: wat is dat nu weer voor nonsens? Een christen moet op bepaalde momenten het verstand gebruiken en op andere momenten het gevoel. En heel vaak moet je het combineren.
naam
Voor mijn gevoel kun je dan op dit moment niet trouwen..!
Mij lijkt het beter om het allemaal nog even de tijd te geven en met jezelf in het reine te komen voor je een huwelijk aangaat!
Maar ik hoop dat je dan mag merken dat er tussen je aanstaande en jou een diepgewortelde liefde aanwezig is.
Annet76
Hoe komen twee mensen bij elkaar, zo dicht bij elkaar dat ze stil en bewogen of wild enthousiast elkaar door het leven willen dragen? Dit is een groot mysterie.
Je kunt niet zeggen, wat je zozeer bekoorde in die ander.
Een blik, een haarlok, een lach. Bij elk contact ging je hart sneller kloppen.
Je droomde van elkaar en je ging wonen bij elkaar.
Je ging elkaar bewonen als een huis, nog lang voordat een huis gebouwd werd en je voelde je thuis.
Thuis in dat grote mysterie dat mensen 'liefde' noemen.
Je bent elkaars leven binnen gegroeid zoals twee takken in de stam en de wortel van het leven.
Maar de weg is nog lang.
Niet elke dag luiden de feestklokken......
Het eerste enthousiasme gaat voorbij en er komen vele eentonige dagen.
Je begint te merken dat de ander niet alleen goede kanten heeft.
Je ergert je soms en dan denk je: "ik heb me vergist".
Maar je hebt je niet vergist
Ieder mens is maar een mens, gelijk alle andere mensen.
Alle leven heeft een ritme van dag en nacht, hoog en laag, eb en vloed.
Ieder jaar wordt het lente, zomer, herfst en winter.
Heb geduld, veel geduld...., met jezelf en nog veel meer met de ander en verlaat nooit het huis van je liefde en trouw.
Als de storm opsteekt, raak dan niet in paniek en laat niet alles los.
Hou je vast aan de wortels van je liefde en wacht.
De storm gaat voorbij.........
adriano313
Fijn dat je hier een Noodkreet plaatst
Zo kan iedereen je begrijpen
Hopelijk ervaar je op tijd dat dit een beproeving is in je leven
Iets wat verder gaat dan het nee zeggen tegen het pikken van een snoepje
Dat is verstandelijk vaak nog te verklaren
Maar als je gevoel helemaal overhoop wordt gehaald
en je geeft je hieraan over,
verspeel je volgens mij iets moois.

Verleiding, list en bedrog,
komen ook in hele mooie situaties voor
Anders zou het beest geen briesende leeuw worden genoemd
maar een koekenbakker
Spreek het daarom uit en zeg:
In Jezus naam, Ga weg van mij satan beest

Bid tot God, vraag of je kracht van de Heilige Geest mag ontvangen,
om je te laten Leiden, om deze beproeving te doorstaan.
Twijfel niet, want Hij hoort je wel degelijk! en geeft uitkomst!
Bid ook voor de jongen, Als ongelovige zal hij weinig weet hebben van de achterliggende list en bedrog. Vraag maar aan God of hij weer gelukkig mag worden met zijn eigen partner of met iemand anders.
Wie weet, valt hij wel voor Christelijke vrouwen, wordt hij getrokken, en kan hij geen bevrediging vinden in zijn huidige relatie. Ongelovigen hebben soms maar een vonk van Het Goede nodig en ze kunnen er zeker voor vallen. Eigenlijk denk ik zelfs wat mooi, ondanks je vervelende strijd.

Jezus zegt, het zal je niet gemakkelijk vergaan op deze aarde
Maar wees niet bevreesd. Bid daarom nu tot God en Hij zal je zeker helpen.
Gewoon doen!
Ik zal zeker met je mee doen
En vergeet na afloop niet, om God te danken en te loven
Alphonsus
Eens met alle vorige bijdragen op welke wijze ze dan ook verwoord zijn.

In een dergelijke situatie is het het beste om direct klare wijn te schenken.
Laat de betreffende (jonge)man weten dat je niet in hem geïnteresseerd bent en dat je op dit vlak geen enkel contact met hem wilt hebben.

Laat voor hem aan duidelijkheid niets te wensen over.
hendrika
Ik ken er meer die een vaste relatie hebben en toch stiekem onderweg nog snoepen .Maar iemand kan zich zo mooi voordoen ,dat je inderdaad in de war raakt . Maar ga er nooit op in Je lieve aanstaande man is het toch niet waard om zo bedrogen te worden door ZOIETS. probeer zoveel mogelijk afstand te houden van zoiemand .Zo n waardeloos iemand ,want hij wist dat je binnenkort zou gaan trouwen ,dus probeert hij je nog op zo n manier te verleiden SVP GA ER NIET >>>>NOOIT meer op in van harte sterkte gr hendrika
Cloudsadmirer
Vraagsteller, wat een vreselijk egoistisch gedrag van je collega.
Mee naar de parkeerplaats... om zijn liefde aan jou te verklaren? Of zijn lusten? ALS hij je al liefhad dan zou hij jou geluk gunnen en dus een gelukkig huwelijk! Het is altijd vlijend en leuk om aandacht te krijgen, maar nog vlijender en leuker is het voor je vriend als je radicaal voor jullie huwelijk gaat! NU en niet morgen. Vertel het je vriend eerlijk, en ook je collega die zijn vriendin zo in de maling neemt.