Tekstverwijzingen Statenvertaling

Gereformeerde Bijbelstichting / Geen reacties

Vraag

Waarom worden bij de tekstverwijzingen in de Statenvertaling de letters J, U en W weggelaten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is al sinds de oorspronkelijke, 17e-eeuwse editie (Van Ravesteyn) van de Statenvertaling het geval. In de oplettering van de verwijsteksten zijn de letters j, u en w niet gebruikt, omdat deze toen nog niet golden als zelfstandige letters van het alfabet.

Verder komt het incidenteel voor dat er in de kanttekeningen een nummer ontbreekt. Onze tekstcommissie heeft in het verleden besloten om in die gevallen de nummering niet aan te passen. Anders zou de situatie ontstaan dat de GBS-kanttekeningnummers niet meer kloppen met de kanttekeningnummers uit de oorspronkelijke Statenbijbel.

Met vriendelijke groet,
Lennart van Belzen, GBS