Energie weg voor krachttraining (2)

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Beste dokter Meijer. Bedankt voor uw reactie op 'Energie weg voor krachttraining'. Wat betreft uw vraag over krachtverlies, ik heb geen krachtverlies. In feite ben ik sterker op de dumbell lunges dan ik ooit ben geweest en doe nu 40 kg per dumbell voor +/- 10 stappen per been per set. Terwijl ik voorheen vaak met 2 minuten alwel weer door kon heb ik nu soms wel 4-5 minuten nodig voor ik weer een volgende set kan doen.

Zou het anders iets te maken kunnen hebben met een zeer snelle daling van mijn bloedsuikerspiegel? Want ik heb wel het idee dat suikerrijk drinken mij sneller weer op de been brengt. Maar indien dat zo is, hoe kan het dan dat mijn bloedsuiker zoveel sneller daalt dan vroeger? Wat zou dat eventueel kunnen veroorzaken?

Antwoord

Beste vragensteller,

De oefeningen die je doet zijn anaerobe oefeningen. Oftewel: oefeningen waarbij je suikers verbruikt als energiebron in plaats van zuurstof. Je benen bevatten (uiteraard) grote spieren die veel verbruiken. Het kan dus zijn dat je sneller dan voorheen een dip hebt in je suikervoorraad. Je zou dat wat kunnen compenseren door meer ‘trage’ suikers voorafgaand aan de oefeningen te eten en eventueel snelle suikers tussendoor. Dan zou je verschil moeten kunnen merken.

De vraag blijft dan wel waarom dit verschilt met eerder. Daar heb ik vooralsnog geen goed antwoord op.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts