Energie weg voor krachttraining

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van 27 en sport nu al ruim tien jaar. Vooral krachttraining/bodybuilding gericht. Sinds een tijd (ik denk zo’n half jaar of misschien al wel langer) merk ik een verschil in mijn lichaam tijdens mijn benentraining. Ik ben veel sneller vermoeid en mijn energielevel stort tijdens het trainen ineens in alsof het een ravijn in valt. Vreemd genoeg heb ik het eigenlijk alleen bij mijn benen trainen. Bij geen enkele andere spiergroep heb ik dit.

Mijn levensstijl is niks veranderd, evenals mijn eetpatroon niet. Ook slaap ik vrijwel hetzelfde: gemiddeld tussen de 7.5 en 8 uur. Ik ben ook niet overtraind, want ik sport in verhouding juist minder. Waar mijn workout vroeger veel langer was en ik meer sets deed en meer oefeningen is dit nu minder en terwijl ik vroeger minstens zes keer sportte in de week, sport ik nu meestal vier keer. Voorheen bestond mijn benentraining vaak wel uit vier oefeningen voor mijn quads en deed ik daarna nog de hamstrings. Terwijl ik nu slechts drie oefeningen doe: Squats (drie sets), walking dumbell lunges (twee sets) en leg extentions(1-2 sets).

Maar wanneer ik nu mijn eerste set dumbell lunges gedaan heb ben ik meteen al zwaar buiten adem, mijn hartslag gaat snel en moet ik veel meer rust nemen voor de volgende set, waarna dit na de tweede set nog erger wordt en mijn energie level gewoon implodeert. Dan voel ik me zo slap als een vaatdoek en is alle energie gewoon weg. Met moeite krijg ik dan nog een of twee sets leg extentions eruit en daarna ben ik echt net een zombie als ik thuis kom.

Meestal probeer ik snel even wat suikerrijke frisdrank te drinken waarna ik me na tien minuten weer wat beter begin te voelen. Voorheen had ik hier nooit zo’n last van. Toen trainde ik minstens net zo hard en deed ik zoals ik al zei veel meer sets in een workout.

Waar kan dit ineens zo vandaan komen? Dit voelt in ieder geval niet normaal. Toen ik nog in het leger zat een aantal jaar geleden sportte ik vaak zelfs twee maal daags en soms tien keer per week, dus overtraining lijkt mij onmogelijk als oorzaak. Kan dit iets met corona of de vaccinatie te maken hebben gehad? Dat is het enige wat de laatste twee jaar echt anders is geweest in m’n leven, hoewel ik daar verder nauwelijks klachten of last van gehad heb.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik vind het lastig om op grond van jouw verhaal aan een specifieke diagnose te denken. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het aan COVID-19 of vaccinatie hiertegen ligt. Wat ik verder zou willen weten: is er ook objectiveerbaar krachtsverlies gedurende de serie die je traint? Of is het alleen energieverlies? ZIjn de klachten progressief? Als je ook krachtsverlies hebt dan adviseer ik verder onderzoek. De eerste stap lijkt mij om hiermee naar de huisarts te gaan.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees ook de vervolgvraag: 'Energie weg voor krachttraining (2)'

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel