Weggaan bij bruiloft met band

Ds. R. W. van Mourik / 5 reacties

Vraag

Onze zoon hoopt binnenkort te trouwen. Ze trouwen ook in de kerk. Ze willen ‘s avonds een band laten komen (popmuziek). Wij hebben daar heel veel moeite mee, omdat wij niet van  dit genre muziek houden en het niet passend vinden bij onze geloofsovertuiging. De band zal halverwege de avond starten. Wij hebben gezegd dat wij dan zullen vertrekken. Wij willen natuurlijk ook liever tot het einde van het feest blijven.

Ze betalen zelf hun bruiloft, dus wij hebben ook niet veel over de invulling te zeggen. Wij hadden gehoopt dat ze uit respect rekening zouden houden met ons. Wat is wijsheid hierin?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een lastige vraag. Een naar dilemma. Het is de bruiloft van je kind en dan toch het niet helemaal willen/kunnen meemaken. Heel goed te begrijpen dat de muziekkeuze een struikelblok is. Aan de andere kant is het mooi dat uw kind, samen met zijn vrouw, in de kerk trouwt en hen ook het Woord wordt meegegeven. Wellicht dat er verwacht zou worden dat de kerk ook tegen die muziek zou waarschuwen, maar dat gebeurt blijkbaar niet. Of het is wel gebeurd, maar de muziekkeuze is toch hetzelfde gebleven. Hoe nu te handelen?

In ieder geval is het goed om er met uw zoon en zijn vrouw over te praten. Dat de keuze van de muziek niet strookt met uw keuze die u zou maken. Om dat in alle eerlijkheid te zeggen. Daarmee maak je het geweten vrij en is er eerlijk over gesproken. Misschien dat er dan voorgesteld zou kunnen worden dat u wel zou willen blijven en dan de avond te mogen afsluiten met een mooi lied/Psalm en te bidden. Nee, dan moet het gebed niet gebruikt worden om alle gram over de muziek te uiten, maar wel om aan te geven dat het mooi is om de hele dag te zetten in het kader dat God Die gegeven heeft en in dat vertrouwen ook de weg te vervolgen. Dat maakt meer indruk dan afwezigheid.

Maar goed, dat is maar een advies. Ik snap best als er een andere keuze gemaakt wordt. In ieder geval is het het proberen waard. Neem het in uw gebed mee en leg het voor de Heere neer en vraag om wijsheid daarin. Daniël zal ook heel veel meegemaakt hebben aan het hof waar hij liever niet naar keek of naar luisterde, maar hij was er wel en liet zien dat hij God kende en diende.  Dat mogen ze op die bruiloft ook zien en horen!

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

feest
5 reacties
Erik1960
Van harte gelukgewenst met het voorgenomen huwelijk van uw kinderen. U hebt uw zoon opgevoed tot een verstandige (jonge)man die op enig moment keuzes maakt die niet de uwe zijn. In het antwoord komt het voorbeeld van Daniël naar voren. Maar ook Jezus zelf maakte niet altijd de keuzes die zijn ouders verwachtten.
Rembrand
Het lijkt me een goed idee om hartelijk afscheid te nemen en naar huis te gaan voor de band gaat spelen. Het lijkt me voor u en voor uw zoon en schoondochter erg ongemakkelijk als u achter in de zaal gaat zitten wachten tot het feest afgelopen is.
P31
Ik weet van ouders die met hetzelfde probleem zaten als u. Ze hebben vooraf hun kinderen laten weten dat zodra de muziek begint zij vertrekken, en ze hebben dat ook gedaan.
Als uw kinderen in de kerk trouwen zullen zij begrijpen dat een en ander niet kan samengaan voor u als ouders.
Of het zin heeft erbij te blijven en dan aan het einde nog een gebed te doen en/of een versje/lied te zingen betwijfel ik. Het doet me denken aan Lot waarvan we lezen dat hij zijn rechtvaardige ziel kwelde door inSodom te wonen.
Ik wens u van Harte sterkte toe voor deze enerzijds blijde dag die toch zo’n verdrietige omlijsting heeft.
Iboi
Vraag nog eens wat voor muziek er precies gemaakt wordt. Met wat voor zangers en teksten? Verdiep u er ook echt in. Dat zet henzelf wellicht ook tot nadenken.

Zijn het geen nummers van christelijke bands? Ook al heeft dit soort muziek niet uw voorkeur of goedkeuring, als de inhoud wel christelijk is, kunt u zich er voor een avond misschien wel overheen zetten wat de vorm is.

Door hun planning heen fietsen met een gebed te willen aan het eind, dat zou ik niet doen. Ze weten wel hoe u erover denkt. Ik krijg er een heel benauwd gevoel van.

Op deze dag mogen ze zelf kiezen. Een feestelijke dag gewenst.
Jesaja40
Er kan ook een heel andere reden zijn waarom het bruidspaar heeft gekozen voor een "bandje".

Veel genodigden zullen de formele burgerlijke huwelijkssluiting bijwonen. Zij herkennen dat als iets wat hen aanspreekt. Het hoort er nu eenmaal bij.

Door het bruidspaar wordt het een invulling naar vrienden en collega's die een "bandje" het heel normaal vinden.

Gun vooral het bruidspaar om op hun wijze deze dag en avond te vullen. Zij doen dat in de regel voor hun vrienden en collega's op een ontspannen manier bij elkaar te zijn. Als ouders ben je uitgenodigd en kan je heel eenvoudig zeggen: maar wij gaan naar huis als de muziek gaat draaien. Dat is geen breuk met hen, maar een keuzevrijheid.

Het bruidspaar heeft nu eenmaal een "bandje" gecontracteerd en rekenen erop dat het merendeel van de genodigden blijven. Beschouw het nimmer als een disrespect voor de vertrekkende ouders. Verre van dat, zij hebben immers al aangegeven dat zij eerder vertrekken.