Gruwelen van misbruiker

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Is het voor mij mogelijk om aan het Heilig Avondmaal te gaan? In het formulier staat:

“Ten derde, onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.”

Vroeger ben ik seksueel misbruikt. Misbruiker, herder en leraar van God, heeft nooit spijt betoond. Ik gruwel van hem.

Antwoord

Het kan niet zo zijn dat de avondmaalsbediening je kan of mag worden onthouden vanwege seksueel misbruik dat je destijds is overkomen. Wel is het goed om “voor Gods aangezicht” alles gedaan te hebben om hierin voor jezelf in het reine te zijn met je gedachten over en je visie op degene die je dit destijds aandeed. Ik begrijp dat het hier een predikant betreft. Dat juist hij nooit uit eigen beweging op het misbruik is terug gekomen, raakt je diep.

Ik weet uiteraard niet in welke zin of mate er sprake is van seksueel misbruik. Ik weet ook niet of hij het ook als misbruik heeft ervaren... En ik weet niet of je ooit (eventueel via je kerkenraad) een poging hebt ondernomen om deze man op zijn gedrag aan te spreken en ter verantwoording te roepen.

Het aangaan aan de avondmaalstafel kan je niet worden onthouden als je in en uit het geloof in Christus en in vertrouwen op Zijn gerechtigheid en bloedstorting mag leven. Je mag ook aangaan terwijl je gruwt van zijn gedrag. Maar gruw niet van hem! Zie hem als een zondaar die Gods genade benodigt en bid voor hem.

Wellicht is het goed om eens open met een vertrouwenspersoon over het misbruik te spreken en hem of haar advies te vragen, en te betrekken in het eventueel ondernemen van verdere stappen. Het is voor mij uit de vraagstelling niet duidelijk of een fysieke confrontatie met de betrokkene de beste weg is naar meer innerlijke rust voor jou.

Van harte Gods zegen toegewenst in deze moeilijke kwestie. Bid om Zijn licht en leiding!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik