Moeite met verhuizen

drs. N.J. Borst-den Breejen / 1 reactie

Vraag

Ik moet verhuizen van de ene woning naar de ander. Maar het lukt mij maar niet om een keus te maken, welke spullen mee... Daarom 'zit' ik nu in twee huizen wat huur betreft. Ik voel me nergens thuis. Alles lijkt stil te staan. Ik vecht met mezelf, moet verder maar het lukt niet. Heb ook niet mensen om mij heen die willen/kunnen helpen. Geen energie, moe, verdrietig.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je beschrijft jouw huidige woonomstandigheden en uit jouw woordkeuze begrijp ik dat je verhuizing geen vrijwillige keuze is geweest. Dit lijkt me sowieso een vervelende situatie, maar buiten dat, is het bekend dat een verhuizing voor ieder mens een spanningsvolle periode betekent. Een verhuizing staat zelfs vrij hoog in de top 10 van meest stressvolle levensgebeurtenissen die door verschillende experts op dit gebied zijn opgesteld.

Het feit dat deze daar terecht gekomen is, heeft te maken met het basale gegeven dat bekend staat als 'verlies' en dat brengt altijd een proces van loslaten met zich mee. Ieder mens is tot verliezen in staat, maar veel mensen ervaren daarbij toch spanning, moeite, pijn en gevoelens van verdriet, angst of boosheid. Dat proces noemen we vaak 'rouwen' en beperkt zich echt niet alleen tot die situaties wanneer er een dierbare overlijdt. De mate waarin gevoelens zich voordoen, is allereerst bepaald door de ernst, de omvang en de soort van het verlies. En verder ook afhankelijk van het karakter van de persoon die het verlies lijdt, de steun die diegene ontvangt en ook van zijn/haar omstandigheden. Loslaten betekent namelijk voor de meeste mensen gemis en onzekerheid, wat genoemde gevoelens oproept.

In het geval van een verhuizing verlaten we niet alleen een gebouw met vier muren, dat bestaat uit verschillende ruimten. Een woon- en verblijfplaats heeft vaak een veel diepere betekenis en een emotionele waarde. Wanneer het goed is, is het een plek waar we ons veilig voelen, waar we onszelf kunnen zijn. Vaak hebben we het ingericht met meubels naar onze eigen smaak en dat voelt als 'eigen', als het ware identificeren we onszelf er mee en het is min of meer een stukje van onszelf. Vaak hebben we in ons eigen huis ook spullen die een herinnering zijn aan een ander persoon of gebeurtenis en zo heeft onze inrichting ook een grote emotionele betekenis. Soms heeft het huis op zich al een geschiedenis die verbinding geeft met je familie. En als laatste noem ik graag nog de buurt, de omgeving waarin het huis staat. Dat kan ook heel vertrouwd aanvoelen en zeker kunnen daar ook sociale contacten ontstaan die belangrijk zijn, mensen waaraan je gehecht geraakt bent.

Nu weet ik natuurlijk hoe jouw situatie er precies uitziet en welke factoren van toepassing zijn, maar wat je schrijft dat je geen energie hebt, je moe en verdrietig voelt en dat is heel goed te begrijpen. Daarbij proef ik een stukje eenzaamheid en het lijkt me goed dat je daarin hulp zoekt op welke wijze dan ook. Er is toch wel ergens een adres waar je mag aankloppen, al is het maar voor wat praktische ondersteuning. Een gevecht met jezelf is vaak om moedeloos van te worden en je geeft zelf al aan dat je er niet verder mee komt.

Wanneer de thema's "keuzes maken" of  "loslaten" in jouw leven sowieso moeilijk zijn, dan raad ik aan om daarvoor gesprekken aan te gaan met een professioneel hulpverlener. Deze kan samen met jou in kaart brengen, waardoor dit steeds problemen oplevert. Ieder mens heeft behoefte aan houvast en loslaten lukt vaak beter wanneer je iets anders weer hebt kunnen 'vast pakken'. Vergelijk het met lopen, je tilt je ene voet pas op als je andere staat, want anders ga je languit. In jouw geval denk ik dat het daarom goed om je toch te richten op je nieuwe woning, zodat je jezelf helpt om de vorige achter je te laten. Maar nogmaals dit is geen eenvoudige opgaven en ik hoop oprecht dat je mensen vindt die je daarin willen bijstaan.

Met groet,
Nettie Borst-den Breejen

Lees meer artikelen over:

verhuizing
1 reactie
juni
misschien kunnen we elkaar tot hand en voet zijn,vragenstelster.
U mag mijn mail adres opvragen bij refoweb.
u sterkte en kracht van Boven toegewenst