Niet thuis onder christenen

P. Speelman / Geen reacties

Vraag

Ik heb de refowereld achter me gelaten omdat ik me niet kan vinden in het orthodoxe en me niet thuis voel onder christenen. De gemeenschap van heiligen lijkt wel weg. Ik wil beginnen met verbeteren van mezelf hierin, ik weet echter niet waar. Is naar een kerk gaan wat God wil? Wat als ik dat niet wil? Kan ik zonder christenen geloven?

Antwoord

Beste vragensteller.

Dit zijn geen eenvoudige vragen. Het liefst zou ik meer van je willen weten en begrijpen waarom je dit schrijft, het lijkt mij toe dat je de wanhoop nabij bent. Ik geloof echter ook dat de Heilige Geest ons met raad en daad bij wil staan, zowel jou als mij.

Ik moet eerst iets van mijzelf vertellen. Ik ben verbonden aan een evangelische kerk en voel mij daar thuis. Ik ben opgegroeid in een Christelijk Gereformeerd gezin en ging ook tot mijn achttiende jaar naar de kerk van mijn ouders. Dus zowel reformatorisch als evangelisch is mij niet vreemd. Nog altijd heb ik warme contacten met broeders en zusters uit mijn vroegere kerkgemeenschap en op dit moment volg ik een studie van een Christelijke Gereformeerde predikant, samen met evangelische en reformatorische cursisten. Verwacht dus niet van mij dat ik je verwijs naar een bepaalde kerk of gemeente.

Wat ik je wel zou willen aanraden is om de Heere te zoeken. Wanneer het je ernst is met je geloof geeft God je de belofte dat wie zoekt, vindt en wie klopt, hem opengedaan zal worden.

Tussen de regels door lees ik dat je teleurgesteld bent in christenen en in de reformatorische kerk. Je vraagt je af of je kunt geloven in je eentje. Veel christenen in vervolgde landen zoals Noord-Korea, China en veel andere landen worden gedwongen om hun geloof in hun eentje te belijden. Ik moet denken aan een jong moslimmeisje die Jezus had leren kennen, maar daar niet over kon praten met haar familie. Het zou haar het leven kosten. Het kán dus wel. Maar wil je dat echt? Ik kan dat bijna niet geloven.

Daarom móet Ik je de vraag stellen: Ken jij de Heere Jezus als je persoonlijke Verlosser? Is Hij voor jou de Eerste in je leven? Als je daar volmondig “ja” op kunt zeggen, bid dan of God je door de Heilige Geest wil laten zien hoe jij Hem kunt dienen.

Een relatie met God is vergelijkbaar met een goed huwelijk. Een man vraagt niet: "wat kan mijn vrouw voor mij betekenen, maar wat kan ik voor haar betekenen?" En voor zijn vrouw geldt hetzelfde natuurlijk. Zo mag ook jouw verlangen zijn om een discipel van de Heere Jezus te zijn. Zijn Woord te lezen, tijd nemen voor gebed en stille tijd. Tien tegen een dat jouw leven verandert en je fijne broers en zusjes in de Heere zult ontmoeten.

Laat het mij weten,
Piet Speelman

PS: Als je graag een goed studieboek leest, raad ik je aan het boek van Dietrich Bonhoeffer: “Verborgen Omgang