Voogdijschap over minderjarig kind

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

In een testament kun je vast laten leggen wie het voogdijschap over je kinderen krijgt als je zelf zou komen te overlijden. Maar kun je ook vast leggen wie je absoluut niet als voogd zou willen hebben voor je kinderen, als je zou komen te overlijden?

Antwoord

Normaal gesproken dragen beide ouders gezamenlijk het gezag over hun minderjarige kind. Wanneer één van de ouders overlijdt, blijft de ander gezag over het kind hebben. Een kind krijgt alleen een voogd als beide ouders overleden zijn of als beide ouders om een andere reden geen gezag over het kind kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld vanwege een geestelijke stoornis. Voogdij is het gezag dat wordt uitgeoefend over een minderjarig kind door een ander dan de ouders.

Je kunt de voogdij regelen in een testament maar ook door een aantekening in het gezagsregister. Dit laatste kan via een (digitaal) formulier en is gratis. Het voordeel is dat je dit eenvoudig en kosteloos kunt aanpassen. Voor het aanpassen van een testament moet je telkens naar de notaris, wat vaak kostbaar is. Aangezien de omstandigheden nog wel eens kunnen wijzigen is het zaak om met enige regelmaat te controleren of dat wat in het testament of in het gezagsregister staat nog overeenkomt met je wensen. Is er zowel in het testament als in het gezagsregister een voogd opgenomen dan geldt de meest recente aantekening.

Je kunt één iemand of twee personen gezamenlijk als voogd aanwijzen. Deze hoeven hier niet mee akkoord te gaan en je hoeft zelfs geen toestemming te vragen, als is dat natuurlijk wel raadzaam. Je kunt ook een opvolgend voogd benoemen voor als de eerst aangewezen voogd de benoeming niet kan of wil aanvaarden. Zijn alle genoemde voogden niet bereid of in staat om de voogdij op zich te nemen dan zal de rechtbank een voogd aanwijzen op advies van de Raad van de Kinderbescherming. Ook als er niets geregeld is, dan beslist de rechtbank op advies van de Raad van de Kinderbescherming. Er zal dan overleg gepleegd worden met de familie en onderzocht worden of één van hen de voogdij op zich wil nemen. Het is de rechter die uiteindelijk beslist. Wie de regie wil houden over wie er voogd wordt over zijn of haar kinderen of problemen voorziet als de familie hierover moet overleggen, doet er dus verstandig aan om dit te laten vastleggen. Let wel: dit is dus alleen aan de orde als beide ouders overleden zijn of geen gezag meer kunnen dragen. Overlijden beide ouders na elkaar dan geldt de wil van de laatst levende.

Er staat niets in de wet over de mogelijkheid van het uitsluiten van iemand als voogd. In het genoemde gezagsregister is deze mogelijkheid er in ieder geval niet. Je kunt dit natuurlijk wel in je testament laten opnemen. Het is dan verstandig om ook (summier) de beweegredenen erbij te vermelden. Ook kun je een brief bij het testament voegen waarin je dit toelicht. De rechter zal dit dan in zijn overwegingen meenemen, maar let wel: de rechter is hier niet aan gebonden! Beter is het om één of meer opvolgend voogden te benoemen, zodat de persoon die je wil uitsluiten sowieso niet in beeld komt. Let wel dat dan ook je partner een dergelijke regeling opneemt in zijn of haar testament, voor het geval hij of zij (kort) na jou komt te overlijden.

Ds. G. K. Terreehorst

Lees ook: 'Voogdij regelen'

Lees meer artikelen over:

juridischvoogdij