Voogdij regelen

mr. E. de Vries / Geen reacties

Vraag

Wij verwachten ons eerste kindje en we willen een aantal zaken goed regelen, onder andere wat er gebeurt met ons kindje mochten mijn man en ik tegelijk overlijden. Graag zouden we dan willen dat het kindje naar mijn zusje en zwager gaat. Onze vraag is echter: is het voldoende om dit op papier te zetten dat zowel zij als wij ondertekend in bezit hebben, of moet dit echt bij een notaris geregeld worden? Zijn er verder nog zaken waar we op moeten letten als we dit zelf op papier kunnen zetten (wie krijgt er dan b.v ook recht op onze financiële middelen, zodat ook de kinderbijslag naar hen kan gaan)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst gefeliciteerd met de komst van jullie kindje. Inderdaad is het belangrijk om over een aantal dingen na te denken wanneer er een kind op komst is. Bijvoorbeeld inderdaad wat er gebeurt wanneer jullie komen te overlijden. Wanneer je weet naar wie je wilt dat het kind gaat, kun je dat natuurlijk zelf vastleggen op papier. Je nabestaanden weten dan wat jullie wensen zijn, maar dit is niet rechtsgeldig en kan dus niet afgedwongen worden door je zus en zwager.

Er zijn twee manieren om dit wel rechtsgeldig vast te laten leggen. De eerste manier is om een voogdijverklaring te laten opmaken door een notaris. Hier zijn kosten aan verbonden, maar het heeft als voordeel dat de notaris je kan informeren over alle gevolgen van een voogdij-aanwijzing en, indien gewenst, nog andere belangrijke aspecten met je door kan nemen. Verder is de uiteindelijk opgemaakte voogdij-verklaring niet openbaar en kan deze pas na je overlijden worden ingezien.

De tweede manier is om een voogdij-aanwijzing in te schrijven bij het gezagsregister van de rechtbank. Dit kan via de website www.rechtspraak.nl. Deze aanwijzing is kosteloos. Een nadeel is dat een toelichting ontbreekt en dat de informatie tijdens jullie leven door iedereen op te vragen is.

Verder wijs ik jullie erop dat een voogdijverklaring pas werkt wanneer de laatste van jullie beiden is komen te overlijden. Wanneer een van jullie beiden komt te overlijden, komt het gezag over het kind automatisch toe aan de langstlevende ouder. Wanneer de langstlevende van jullie beiden vervolgens komt te overlijden, gaat het kind naar de voogd die de langstlevende van jullie heeft aangewezen. Overigens behoeft de voogd die is aangewezen deze voogdij niet te aanvaarden. Hij of zij heeft alleen een 'eerste recht' op het kind. Het is dus van belang om van tevoren goed te overleggen met de gewenste voogd.

Verder is het van belang dat je het beste één voogd kunt aanwijzen en niet twee. Eén voogd mag namelijk de kosten voor verzorging en opvoeding vanuit het vermogen van het kind voldoen terwijl twee voogden zelf op moeten draaien voor deze kosten.

Na het overlijden van jullie beiden zal de rechter een voogd over jullie kinderen benoemen als zij dan nog minderjarig zijn. Daarbij wordt natuurlijk eerst gekeken of jullie iemand als voogd hebben aangewezen. De voogd heeft recht op kinderbijslag.

Wanneer jullie willen weten wat nog meer van belang is om te regelen, bijvoorbeeld voor het geval één van jullie komt te overlijden of wanneer één van jullie wilsonbekwaam wordt, raad ik jullie aan om eens een afspraak te maken met een notaris.

Mr. Evelien de Vries

Lees meer artikelen over:

juridischpeetoudersvoogdij